Irodalmi Szemle, 2010

2010/2 - TANULMÁNY - Turul Emese: A szakrális szubjektum: a szinkronikus létélmény. (Egyetemes és örök élmények Weöres Sándor költészetében)

42 Turul Emese teremtett állapot nagyszerű szabadságát a hagyományok ritmikus ütemével szem­ben. Feledi az e világi szavak, s mondatok eredetét. Az értelmezési síkok kitel­jesedését az írástudókra, a befogadókra bízza. A keleti népi témák és műfajok több magyar alkotót is ösztönöztek a XX. században. A magyar származású képző­művészek közül Viktor Vasarelyt, Nicolas Schöffert; a zeneszerzők közül Bartókot és Kodályt, a filmművészek közül Jancsó Miklóst, Szabó Istvánt; a Magyar Műhely vezető egyéniségei közül Nagy Pált, Papp Tibort, Bujdosó Alpárt. A fordí­tásirodalomban is igen jelentős szerepe volt. A lírai szubjektum határpontokon vál­lalt szereplehetőségeinek dialektikus viszonya a befogadói játéktérben önértel­mezésre serkent: „önmegnyugtató, önismereti állomás, amelyekre létünk stabili­tásának képzete miatt feltétlenül szükségünk van”.3 Ricoeur megközelítésében az önreflexiónak egy olyan rétegezett szerkezetéről van szó, mely „azt követeli tőlünk, hogy elvessünk minden olyan eszmét, mely szerint a tudatiság önmagát tételezhet­né a tisztán immanens idősségen belül. Azért létezünk, mert foglyai vagyunk azok­nak az eseményeknek, melyek velünk történnek. Teljesen megváltoztatják létezésünk menetét. Önmagunk megértésének feladata ezeken keresztül nem egyéb, mint az a feladat, hogy az esetlegest a saját sorsunk részévé formáljuk át. Az ese­mény az úr. E tekintetben a mi egyéni létezésünk hasonló annak a közösségnek a létezéséhez, melyhez mindannyian hozzátartozunk - feltétlen függésben vagyunk bizonyos megalapozó eseményektől. Ezek az események nem múlnak el nyomta­lanul, ezek az események fennmaradnak. Önmagukban ezek: esemény-jelek. Saját magunk megértése azt jelenti, hogy tanúskodunk és bizonyosságot teszünk ezekről az esemény-jelekről”4. Nemcsak az események keretezik be a szubjektumot, az egy(ed)et, hanem önmaga is: „Csak kerete vagy magadnak”(Egysoros versek). Önreflexiója folyamán a szubjektum önmagában, önmagáért újra járja az átalakulás meg-meg­újuló köreit. Az önmegismerés játékterét a költészet nyelvi jelrendszere teremti meg. Kosztolányi Dezsőhöz írt levelében (1932) e témakörben ily vallomást tesz: „ ... minden költészet belső ellentmondásból születik, és a vers nem más, mint a két ellentétes elem, a pozitív és negatív ideiglenes kiegyenlítődése, akárcsak az elektro­mos kisülés - ennélfogva egy költészet lelki­ arcát csak vibráló és ellentmondó mozaikdarabokból tudom összerakni. "A szubjektum önreflexiója során, az egy(ed) versben való pillanatnyi léte pusztán kísérlet az ideiglenes kiegyenlítődésre az Egy(ség)gel: „ Kísérlet annak kipróbálására, hogy teljesen f­ellazított gondolat­sorokon keresztül, a nyelvtani szabályok szétbomlása és a szavaknak szabálytalan összezavarása révén keletkezhetik-e esztétikum, szép vers. ”­ Az ideiglenes egyen­súlyteremtés folyamán az egy(ed)nek türelmesnek kell lennie a túlnyomóan racionalista látásmódú befogadókkal, világszemléletűekkel szemben: „...amikor a szokatlan ellen fellépnek a józan ész és a közérthetőség nevében: valami baj van a racionalizmusukkal. Hiszen az ész természete az ismeretlennek a kutatása, nem pedig tilost jelezni az ismeretlen határán(...) Nem egy remekmű csak kommentárral

Next