Irodalmi Szemle, 2010

2010/2 - TANULMÁNY - Turul Emese: A szakrális szubjektum: a szinkronikus létélmény. (Egyetemes és örök élmények Weöres Sándor költészetében)

TANULMÁNY TURUL EMESE A szakrális szubjektum: a szinkronikus létélmény (Egyetemes és örök élmények Weöres Sándor költészetében) ..Egy lépés önmagadban, befelé, az eseményen és káprázaton túl a változatlan űrbe, önmagad kútjába - ott lakik mind:a vidám közlékeny kedvű Venus, a sugárzó pompás Apollo, életen s halálon által vezérlő Merkur, hallgatag, de legbölcsebb Saturnus, és a többi nem sejtett, messzi, fenséges segítő. Ha tán eléred és érinted őket, megrendülnek, hatalmasan felelnek, s mit ők üzennek, szóba öntheted, mint isten és mint istennő dalolhatsz, s a föld megborzong és táplálkozik, beléd hal, aztán újjászületik ily daltól.­­ Más dal:legföljebb ügyesség. (Két világ határán) Weöres Sándor költészetének teljességét monográfusai, recenzensei, kritiku­sai és olvasói az idő- és a térkoordinátáktól függetlenül, az önmaga határpontjain megújuló költészetként élik át a ham­adik évezred kezdetén is. A szubjektum ön­maga határpontjainak érintésével folyamatosan új utakat nyit: külső és belső kul­turális értelmi tereket. Vízszintes és függőleges értékrendek metszőpontjaiban hangsúlyozottá válik a nyelv önreflexivitása, a nyelvi játék, az antropologizáló olvasás, a szöveg mediális karaktere, mely az értelem határpontjainak transzformá­cióját segíti a szinkronikus létélmény felé, amikor is az egy(ed) idő pillanataiban megéli az Egy(ség)et, az egy(ed)et az Egy(ség)be. Weöres költői szóhasználatával élve a szubjektum pillanatonként belehal és újjászületik a létbe, az átváltásokban él és formálódik a magasabb tudatszint felé „A durva földi­ jóhoz mi közöm, ki égi dol­gok közelében élek? ’’(Naplójegyzet). Weöres keleti útja során írt naplójegyzetei­ ar­ról tanúskodnak, hogy a durva földi-jóban élő egy(ed), és az égi dolgok közelében élő Egy(ség) szubjektum létszimbiózisa egyre szélesebb körű összefüggésrendszert teremt a szakrális szubjektum számára. Feljegyzéseik utalnak arra, hogy régóta ku­tatja, mi az, ami a tudásban érvénnyel bír, egyre felszabadultabban élvezi a nem 41

Next