Barta János szerk.: Irodalomtörténet, 1951. 39. évfolyam

Tanulmányok - Rózsa György: Petőfi Sándor képmásai. Ikonográfiai tanulmány. [Illusztrációval.] 207–218. p.

RÓZSA GYÖRGY: PETŐFI SÁNDOR KÉPMÁSAI (Ikonográfiai tanulmány) Petőfi hiteles képeinek összegyűjtésével és arcvonásainak rekonstruálá­sával sokan foglalkoztak. De az eddigi feldolgozások egyikéről sem lehet elmondani, hogy tökéletes.­ A kutatók egyoldalúan közelítettek a kérdés­hez. Vagy csak személyes ismeretségük alapján, vagy saját gyűjteményükből kiindulva, vagy pedig a tőlük felfedezett képek kiválóságának bebizonyítása céljából foglalkoztak a Petőfi-ábrázolásokkal. Ma, amikor Petőfi megismeré­sének és megértésének minden akadálya megsemmisült, szükség van a lehető­leg teljes és pontos Petőfi-ikonográfiára, amely a legutolsó feldolgozás óta előkerült anyagot is felöleli. A költőről alkotott képünk teljességéhez az is hozzátartozik, hogy életének és műveinek ismerete mellett pontos fogalmunk legyen külső megjelenéséről is. Petőfi élete a magyar nemzeti művészet első szárnypróbálgatásainak korára esik. Ebben az időben kezd lassan megszűnni az a helyzet, hogy tehet­séges művészeink megélhetésük biztosítására külföldre kénytelenek vándo­rolni, míg a helyi szükségletet külföldi művészek elégítik ki. A nemzeti iro­dalom létrejötte után fellép a nemzeti művészet megteremtésének igénye. A XIX. század első felének egyik legkedveltebb apűfaja az arckép. Barabás Miklós, aki külföldi utazásai után 1840-ben telepedett le végleg Pesten, maga is az arcképfestés révén vált híressé. De többi biedermeier festőnk is fontos anyagi támaszt talált a portréfestésben. Megrendelőik között már nemcsak főurak és főpapok szerepelnek, a gazdagodó polgárság körében is divatossá vált az arcképkészíttetés. Hogy Petőfiről életében mégis oly kevés kép készült, azt polgárinak egyáltalán nem nevezhető életmódja mellett azzal magyaráz­hatjuk, hogy már huszonhat éves korában meghalt. A mi szempontunkból ebből a huszonhat évből is csak öt jöhet számításba. Petőfi 1844-ben jött Pestre s neve ekkor vált ismertté. Képeinek egy része a verseit olvasó közön­ség számára sokszorosított formában jelent meg. Képeinek másik csoportját a vele kapcsolatba került művészek készítették barátságból. Külsejének legbővebb és legpontosabb leírását Perenczi Zoltánnak köszönhetjük, aki Petőfi kortársainak nyilatkozatait, egyeztette össze.­ „Arca sovány és halvány volt, színe sárgásbarna; szemei aprók, feketék, villo­gók, úgynevezett bogárezemek ; szemöldei satyrvon­alba menők, orra római szabású, de kissé hegyes, tövén a homloknál benyomott, mely felett a szemöl­dökök közt állandóan két mély ránc feküdt. Homloka nyílt, de nem magas­mely fölé felfelé szoktatott, sűrű, majdnem bozontos hajzat borult, melyet beszéd vagy szavalás közben jobb kezével hátra simogatott. Alsó ajka a szó- 1 Kertbeny Károly: Petőfi arcképeiről. Koszoni I. (1879) 10 — 22. 1. — Ferenczi Zoltán: Petőfi arcképeiről. Petőfi-múzeum. II. (1889.) 279 — 283. 1. — Szinyei József: Magyar írók élete és munkái. Bp. 1905. X. kötet. 999—1001. h. — Ernst Lajos: Petőfi arcképei. Bp. 1922. — Várkonyi Nándor: Petőfi arca. Pécs. é. n. (1940). 2 Ferenczi Zoltán: Petőfi életrajza. Bp. 1896. I. 45. sk. 1.

Next