Nagy Péter szerk.: Irodalomtörténet, 1985. 17/67. évfolyam

Tanulmányok - Tandori Dezső: Tártság és zártság Kosztolányi verskezelésében 1–21. p.

2 Tandori Dezső intenzitás változik, s a fellobbanó kiteljesedés nagy példája, Radnóti is készülő azonosságanyagból vált legfelsőbb szintű önmagává. Különféleségeket Kassáknál érzek, aktua­lizált és mélyen modern alkotásai között, csakígy az évtizedek változása szerint. Kosztolányi verskezelése érdemben annyit sem változott, mint a Babitsé: vajon találunk-e egyéb belső különbségeket az életművet ilyen szempontúan, zártság és zártság jegyében vizsgálva? Formai kérdéseinket, ezt is ismé­teljük, nem a versforma, a vers megformázása szerint tesszük fel, erősítjük meg vagy ejtjük el. Könnyű lenne arra a kerek­dedségre hivatkozni, amely Kosztolányi legfanyarabb verseit is a klasszicizálás leheletével érintené belülről, ha a szkepszis nem fújná szét csaknem mindig azonnal ezt a nem kívánt, rá nem is jellemző hatást. Egységes-e ilyen módon az életmű verskezelési vonala? Vannak-e, a közismert külforniai jegye­ken túl — szabadversek korszaka, halál előtti semmikereső költemények, ciklusóriások stb. — olyan árnyalatnyibb, legalábbis csekélyebb módozatváltozások, amelyek az élet­művet s általában az írói alkotást elevenen tartó kettősséget, hármasságot, röviden, s furcsa szóval, többességet megadják? Nem többrétegűségre gondolunk ezzel , hanem a bizonyosban a bizonytalanra, a fogható anyagban a kisiklóra, ami azon­ban nem trükk, nem célzatosság eredménye, hanem szintén eredendő, evidencia, a költő által nem is tudatosan, de lénye ilyenségéből beleépített szerves jegy, poétás vízjel. Könnyű lenne a versvégződésekre összpontosítani figyel­münket. S akkor talán egyoldalúan a verskezelés zártságát állapíthatnánk meg. Mert Kosztolányinál a versvég meg­emelkedik, pontosabban : kizeng, de nem ódonan, nem ötlet­teliséggel, nem pátosszal; mi lenne rá a megfelelő szó? Ha kellőképpen írjuk körül a Kosztolányi-befejezéseket, a versekéit, máris arra kell utalnunk : a zárás erőteljességét a a mélyebb munkálatú nyitottság, a zártan­ maradás adja bizonyos részben. A versek végigvezetett vonala már-már logikus következtetést ígér. Zárulást. Ám a végződések elő­készítései ott, az utolsó pontnál, mintegy azzal, elkezdenek

Next