Kabdebó Lóránt szerk.: Irodalomtörténet, 1997. 28/78. évfolyam

Tanulmányok - Menyhért Anna: A kortárs olvasás és az újraolvasás alakzatai a Tandori-recepcióban 547–566. p.

A KORTÁRS OLVASÁS FIS AZ ÚJRAOLVASÁS ALAKZATAI 54 BERKES Erzsébet, Tandori Dezső: A feltéte­les megálló, Kritika, 1983/11, 36. 55 BALASSA Péter, A felnőtt D'Oro szenvedé­sei, i. h., 669-670. 56 Lásd például TARJÁN Tamás, Tizennyolc centi próza. Tandori Dezső, az epikus, Kortárs, 1981/7, 1158. 57 A magyar irodalom története 1945-1975, Ш/2. A próza és a dráma, Bp., 1990, 1273-1274. 58 A magyar irodalom története 1945-1991, Bp., 1993, 143. 59 Vö. például Ne lőj az ülő madárra! 63-64. 60 Vö. például „Neki azonban hozzá kellett látnia, hogy meglegyenek. Láss hozzá, Minyu, hogy meglegyünk, ez szinte Dömi-mondás volt. De hát nem vagyunk meg eléggé, kérdezte ma­gában most már egész komolyan D'Array, ha csak úgy üldögélünk a fotelban a madárral, és telik az idő? Akkor vagyunk meg, ha tudnak rólunk?" (A meghívás fennáll, 1979, 77) „...és Dö­mi azt kérdezte, ő mikor ölt alakot, és hogy en­nek, amit az irodalomtörténész ír róluk, ugye, örülnek, legalábbis alakot öltünk, mondta D'Ar­ray" (A meghívás..., 407). 61 FARKAS Zsolt, Az író ír. Az olvasó stb. A neoavantgárd és a minden­ leírás néhány problé­mája Tandori műveiben, Nappali Ház, 1994/2, 82-95. 62 Vö. KULCSÁR SZABÓ Ernő: „A metahis­torikus reflexió végső soron annak szemlélet­szerkezeti feltárásához segíthet hozzá, hogy mi­lyen módokon »léphet be« a dolog saját előzetes megértésünk horizontjába. Vagyis, hogy a ren­delkezésemre álló körülmények között miként is láthatok meg valamit. A metahistorikus (ön)reflexió szükségessége ellen tett oldalról pe­dig abban a [...] tapasztalatban részesíthet, hogy előzetes perspektíva, egyáltalán: valamilyen lá­tásmód nélkül nem tűnhet elénk semmi, nem lép be semmi a horizontunkba." Hatástörténet és metahistória (Hozzáférhető-e a történetiség?) , Uő, Történetiség, megértés, irodalom, Bp., 1995, 90. 63 Hayden WHITE, „Figuring the nature of the times deceased": Literary Theory and Historical Writing = The Future of Literary Theory, szerk. Ralph COHEN, Routledge, 1989, 26. 64 Az ezen elképzelés ellenében felvethető számos érv (például Roland BARTHES újraolva­sás-koncepciója, vö.: S/Z, Bp., 1997, ford. MAH­LER Zoltán) közül az egyik a következő: „Az egy­idejű (»kortársi«) és a történeti megértés történése között láthatóan azért nincsen sem strukturális, sem pedig logikai különbség, mert míg az előbbi esetben a »másiktól« (műtől, szövegtől) való tér­beli elválasztottság­, az utóbbiban az időbeli tá­volság valósága az, ami a dologban való önmegér­tést ellenőrzés alatt tartja." (KULCSÁR SZABÓ Ernő, Hatástörténet és..., i. h., 85) - de ebben az írásban a történeti megértés elkerülhetetlenségé­nek bizonyításáról van szó a kortársi megértés (feltételezett) „könnyebbségével" szemben, nem pedig arról, hogy a kortárs olvasat voltaképpen alakzatteremtés, míg a történeti olvasat inkább a létező elemzési alakzatok/konvenciók/szabályok folytatva-módosítása. Természetesen felmerülhet még az az ellenvetés is, hogy az egyes mű már maga is a történetiség alakzatának függvénye, és így nem lehetséges mint elkülönült, új jelenséggel szemben új olvasási alakzatokat kidolgozni vele kapcsolatban. Ugyanakkor viszont - nagyon le­egyszerűsítve a kérdést - amit például „romanti­kusnak" látunk, nem azért látjuk-e annak, mert egyes XIX. századi jelenségek/művek leírásakor a „romantika" mint fogalom - mint trópus - ki­alakult, és így a fogalom nélkül ezeket a jelensé­geket nem is „látjuk". A fogalomnak viszont - va­lószínűleg - a jelenségek/művek függvényeként kellett kialakulnia. „As soon as one is willing to be made aware of their epistemological implica­tions, concepts are tropes and tropes are con­cepts." Paul de MAN, The Epistemology of Meta­phor = On Metaphor, The Univ. of Chicago Press, szerk. Sheldon SACKS, 19802, 21. 65 George STEINER, On Difficulty = On Dif­ficulty and Other Essays, Oxford Univ. Press, 1978, 18-47. 66 Uo., 28. 67 Uo., 29. 68 Hans Robert JAUSS, História Calamitatum et Fortunarum Mearum or: A Paradigm Shift in Literary Study = The Future of Literary Theory, i. k., 117. 69 „...az emberek nem olvassák (n)agyon a könyveit" (értsd: nem a szakemberek)-érvre ellenérvként esetleg felhozhatom azon ismétlődé - s számomra meglepő - élményemet, amikor több antikváriumban kis mosoly kíséretében ar­ról informáltak, hogy „egy darab Tandori-kötet sincs", mert az „megy" a legjobban. 70 BABARCZY Eszter: A szent melengetett he­lye. Tandori Dezső vállalkozásáról, Alföld, 1996/1, 64-79. 565

Next