Tamás Attila szerk.: Irodalomtörténet, 1999. 30/80. évfolyam

Tanulmányok - Sánta Gábor: A XIX. századi magyar próza Budapest-képe 190–216. p.

A XIX. SZÁZADI MAGYAR PRÓZA BUDAPEST-KÉPE terveiben és megvalósult elképzeléseiben olyan követhető és követendő min­tákat találtak, amelyek lehetővé tették számukra a nemzet érdekében oly fon­tos munkálkodást. A figyelmes szemlélő számára a kiegyezéstől nyilvánvalóvá vált a főváros döntő szerepe nemcsak az ország, de a Monarchia egészének politikai, gaz­dasági és kulturális életében. Budapest olyan, mint egy tükör, amelyben Magyarország egésze tükröződik vissza, aki ebbe a részbe belepillant - gon­dolják egyre többen és mind gyakrabban - az egésszel szembesülhet. Podma­niczky Frigyes már 1868-ban arról értekezik, hogy vitathatatlanul Pest és Buda­­képezi Magyarország fővárosát, s mint ilyen, kell, hogy az összes haza könnyítsen ott, ahol oly bajokon kell segíteni, melyek helyrehozására maguk a városok képtelenek, s amely hátrányok kellemetlenségeit Budapest lakóival együtt az összes haza érzi, amennyiben Budapest képezi Magyarország ggypontját társadalmi, közigazgatási, tudományos, törvényhozási, művészi, kereskedelmi, gyári s iparüzleti tekintetben. [... ] Nézetem szerint mindaz, amit netán az ország akár Pest, akár Buda érdekében anyagi tekintetben ten­ni akar, az adassék meg ne külön egyik vagy másik városnak, hanem ajánl­tassék fel Budapestnek, mert ez leend szerintem az első hathatós lépés, azon mindnyájunk által kegyelt fő cél felé, hogy e két város valamikor egy egészet képezzen, mely mint Magyarország fővárosa méltó helyet fog elfoglalni Európa fővárosai sorában, ahová őt az egymást érő mostoha körülmények s csapások dacára, fekvése s életereje meg is emelte."­ Hogy mindez viszony­lag hamar bekövetkezett, érzékletesen szemlélteti Justh Zsigmond egyik le­vele, amelyben úgy szól „a mai Magyarországról", mint amelynek „Buda­pest a neve".­ A kisvárosias Pest és Buda, a mezőváros Óbuda, valamint a számos falu­sias peremvidék együttese az elmúlt századfordulóra nemzetközi mércével tekintve is modern fővárosa lett hazánknak. Budapest ezen látványos meta­morfózisa - melynek kapcsán nemcsak Hamupipőkét és Csipkerózsikát, ha­nem Schneider Fánit is emlegették a kortársak - a felvilágosodás korától állandó és hálás témája a magyarországi sajtónak és szépirodalomnak. Az in­formációéhség, valamint az intellektuális szórakozás igénye és lehetőségei, mint a polgárosodás és az urbanizáció természetes következményei, a szá­zadfordulón már egyértelműen Budapesthez kötődnek. A főváros nem csupán Magyarország politikai, gazdasági és kulturális centruma a vigyázó szemükkel mindenfelől rátekintők számára, hanem már-már organikus -mindig femininként elképzelt! - lény is, amely gyönyörű és borzasztó, nemes és romlott, sokat ígérő és reménytelen. Vagyis izgalmas és aktuális téma az ol­vasók, illetve a fotográfiákat, majd pedig a mozgóképeket is szívesen nézők számára, tehát­­ mindenkinek.

Next