Tamás Attila szerk.: Irodalomtörténet, 2001. 32/82. évfolyam

Tanulmányok - Schein Gábor: A szubjektivitás romantikus modelljeinek átalakulása Füst Milán pályájának korai korszakában 209–228. p.

A SZUBJEKTIVITÁS ROMANTIKUS MODELLJEINEK ÁTALAKULÁSA FÜST MILÁNNÁL latmenet ugyanúgy az én és a világ, a szubjektum és az objektum szemben­állásában ragadja meg az esztétikai tapasztalat és az alkotás sajátságait, mint a kor mimetikus esztétikáinak többsége. Az ábrázolás természetesen mind­két esetben szubjektív, de míg a belső szemlélet szubjektivitása önmagára irá­nyul, a külsőé az objektív, látható világra. Ehhez az oppozícióhoz Füst társít­ja az analízis és a szintézis hagyományos ellentétét is, az analízist a belső szemlélet, a szintézist a külső szemlélet oldalára állítja. Az esszé főbb vona­lainak eddigi bemutatásából alighanem kitűnik, hogy a szövegben egy ke­véssé elmélyült esztétikai olvasat is rengeteg megoldatlanságot tárhatna fel, és ez ugyanígy érvényes a későbbi átdolgozásra is. Számunkra azonban fon­tosabb, hogy megértsük, milyen kérdésekre keresett választ Füst az esszé megírásával. Ehhez pedig egy látszólag mellékes körülmény vezethet közelebb bennün­ket. Füst az esszé legkésőbbi változatához fűzött lábjegyzetben kissé sértet­ten állapítja meg, hogy az eredeti változat 1909-es megjelenése után tizenegy évvel C. G. Jung ugyanarra a felfedezésre jutott, mint ő, és most mindenki Jungra hivatkozva beszél az introverzió és az extraverzió attitűdbeli különb­ségéről, holott ő megelőzte a felismerésben a pszichoanalízis mesterét. Nem tudjuk pontosan, hogy Füst olvasta-e Jung ezzel kapcsolatos írásait, vagy csak hallott róluk, annyi azonban bizonyos, hogy a két fogalompárt tartalmi­lag azonosnak tekintette.­ Közismert, hogy Jung Schillernek a naiv és szentimentális művészetről szóló írását elemezve jutott el az introverzió és az extraverzió megkülönböztetésé­hez, és fogalmait a schilleri tipológiát követve vezette be. A naiv schilleri fo­galma Jungnál kifelé fordulást jelent, míg a szentimentális a befelé fordulás attitűdjének felel meg. „Az introvertált beállítódást a szubjektum fenntartá­sa jellemzi - írja Jung -, és saját, tudatos céljainak és szándékainak érvénye­sítése az objektum követelésével szemben az extravertált ezzel szemben a szubjektumot alárendeli a objektum igényeinek."­ Jungot ugyanúgy foglal­koztatta, mint Füst Milánt, hogy a műalkotás visszavezethető-e az alkotó pszichológiai beállítottságára, azaz hogy az alkotás valamiféle természeti szükségszerűségnek engedve alakul-e ki, vagy a pszichikus tényezőket is magában foglaló alkotó akaratból ered. Amíg azonban Füst nyitva hagyja ezt a kérdést. Jung egyértelműen a természeti szükségszerűség elsőbbségét is­meri fel az alkotás folyamatában, és így a schilleri ellentét szempontjából ol­vasva szélsőséges kísérletet tesz arra, hogy az akarat elvét visszavezesse a szükségszerűség közegébe. A költő lelkében a meg nem született mű olyan természeti erő, ami vagy zsarnoki erő­vel, vagy a természeti célok finom ravaszságával végül érvényre jut, tekintet nélkül annak az embernek egyéni javára, vagy bánatára, aki az alkotás hordozója. Az alkotás úgy él és nő az emberben, ahogyan a fa a földben, amelytől táplálékát kicsikarja. [...] Az analitikus

Next