Tamás Attila szerk.: Irodalomtörténet, 2001. 32/82. évfolyam

Tanulmányok - Dobos István: A szöveg történetisége – a történelem textualitása. Az újhistorizmus. [I.] 594–610. p.

DOBOS ISTVÁN ragadható meg, hogy az újhistorizmus hajlamos mindenben felfedezni a je­lenkori korszerűség jegyeit. Ez a törekvés nem teljesen független az „antik­várius" történelmi gondolkodásra való visszahatástól, amellyel szaktörténé­szek „megkísérelték meghatározni annak mértékét, hogy mennyiben külön­bözik a múlt adott szakasza az ő saját korszakuktól".10 Emlékeztetnem kell arra, hogy Hayden White figyelme kiterjed a történelmi munkákban jelen lévő megnyilatkozások módozataira és különböző szintjeire, mint az „1. kró­nika, 2. történet, 3. a cselekményformálás módja, 4. az érvelés módja és 5. az ideologikus belefoglalás módja".11 Az újhistorista elemzésekben ennek az átfogó igénynek és módszerességnek a megnyilvánulásaival viszonylag rit­kán találkozhatunk. Ehhez a kérdéshez is vissza kell még térnünk a későb­biek során. Az ötödik pontban szorgalmazott kultúra poétikája azt ígéri, hogy képes válaszolni a piacgazdaságra szervezett társadalmak kihívásaira. Meg kell jegyeznem: nemritkán viszonylag összetett közgazdasági gondolatmenetek elsajátítását igényli az olvasótól némely újhistorista tanulmány, hogy ért­hetővé váljék az irodalom és a gazdaság közötti analógia alapja. Szubjektum­elméleti távlatból például a szerződéses viszony üres személyiséget követel. Az üzletfelek is maguk kívánják saját érdekeiknek megfelelően kitölteni a szerződés üresen hagyott részeit. Az üres szubjektum számít eladhatónak a piacon, s a mindenkori hatalomnak is erre van szüksége. A szerződő felek fö­lött beálló történés értelmezéséhez bevezetett fogalmak, amilyen például Hobbesnak az állam, Marxnak az általános egyenérték, Freudnak a tudatalat­ti vagy Saussure-nek a nyelv a lényegétől megfosztott humán szubjektum kiüresedettségét fejezik ki. Az újhistorizmus elfogadja, hogy az üresség elkerülhetetlen, szükségszerű. A szerző halálát bejelentő Barthes, az üres szubjektumról szóló Lacan, a hatalomnak alávetett szubjektumról értekező Foucault, a címzettet (adressee) implicite megszüntető írásos jelről elmélkedő Derrida, s összességében mindazoknak a szubjektum haláláról szóló elbeszé­léseknek a folytatásaként értelmezhető az újhistorizmus, amelyek nem tragi­kus hangsúllyal beszélnek a személyiség humanista perspektívájának kérdé­sessé válásáról. Az újhistorizmus számára nem elsődleges probléma a szabad személyiség megléte vagy hiánya, sokkal inkább az látszik termékeny kérdésnek, hogy miként lehetséges „önfenntartó szorongást" (self-sustaining anxiety) terem­teni. Ez a felismerés belülről is fakadhat, ha felismeri az én, hogy pusztán a piac teremtménye, s ez a szorongás Greenblatt szerint akár még üdvös (salu­tary) is lehet. Másfelől a hatalmi helyzetük fenntartásában érdekelt emberek, ha csak tehetik, szerét ejtik annak, hogy a gyengébbekben szorongást keltse­nek. Az önfenntartó szorongás tehát egyaránt gyökerezhet a hatalomban és/vagy a gyökértelen szubjektivitásban, de a piac bizonytalanságában is. 598

Next