Tamás Attila szerk.: Irodalomtörténet, 2002. 33/83. évfolyam

Tanulmányok - Dobos István: A szöveg történetisége – a történelem textualitása. Az újhistorizmus. II 78–97. p.

DOBOS ISTVÁN Joel Fineman számára alapvető jelentősége van annak, hogy Thuküdidész kutatói kimutatták: a történetírás módszeréről és a történeti események egy­másra következéséről fent vázolt koncepció az orvostudomány historiogra­fikus modelljét idézi. Ehhez a tradícióhoz kapcsolódik Stephen Greenblatt, s ez vezeti el majd a maga Galenuszához.23 A történész nyelve annyiban emlé­keztet az orvoséra, hogy követi a diagnózis, a prognózis és a természetes ok meghatározásának hermeneutikáját, s e műveletek elvégzéséhez az orvostan nyelvi készletét hívja segítségül. A hippokratészi aforisztikus orvosi esettör­ténet retorikai felépítése befolyásolta a Thuküdidész-féle anekdotikus törté­nelmi narratíva szervezését. A történelmi eseményeknek reprezentatív jelle­get kölcsönző narratív keretet a betegség szerves formájával összhangban képzelte el, amely jelentős események koherens, időrendi sorozataként jele­níthető meg. A betegség logikájának folyamatos kibomlása szabályozza a kihagyást, il­letve a kiemelést, miközben a kóreset elbeszélése létrehozza a betegség métáját, ami a betegséget absztrakt létezéssel ruházza fel. Esemény és kontex­tus egymás függvényei, s ez az összetartozás teszi lehetővé hasonló esetek­ben a prognózist, s egyáltalában azt, hogy a diagnózis leírása összevethető le­gyen mások diagnózisával. Joel Fineman azt hangsúlyozza, hogy esemény és kontextus értelemkölcsönző logikája az orvosi esettörténet historiográfiáján alapul. Az anekdota egyedi esemény elbeszélése, s mint különleges irodalmi for­ma elsődlegesen utal a „valósra". Az irodalomi jelleggel bíró anekdota azt a hatást kelti, mintha referenciális hozzáférést biztosíthatna a valóshoz. Fineman feltételezése szerint az anekdota e kettős tulajdonsága révén képes meghatározni esemény és kontextus historiográfiai integrációjának a későb­bi sorsát. Fineman historémaként gondolja el az anekdotát, azaz a historiog­ráfiai tény legkisebb egységeként. Ezen a ponton kell utalnom arra, hogy Jean-François Lyotard szubjektumszemléleti megfontolások alapján nevezte „nagy elbeszélés" (grand récit) utáni kornak azt, amelyben élünk: „A mai társadalomban és kultúrában, tehát a posztindusztriális társadalomban és a posztmodern kultúrában másként merül fel a tudás legitimálásának kérdése. A nagy elbeszélés - írja Lyotard - elvesztette a hitelét, akármilyen egysége­sítési módot használ is: a spekulatív elbeszélését vagy az emancipáció elbeszélését."24 Esemény és kontextus feltétlen meghatározott integrációja, a teleologikus kifejtés tehát érvénytelenné vált. A kezdettől, a középen át a vé­gig tartó elbeszélés már nem bír narratív erővel, ezzel szemben az anekdota furcsamód mintha rendelkezne effélével. Hadd jelezzem előre, hogy módszertani szempontból az újhistorizmus, ahogyan hozzáférést keres a „valóshoz", a historizálás önreflexív, hegeliánus tradícióját berekesztő történelemértelmezésnek mutatkozik. Erre a bölcseleti kontextusra kell most érintőlegesen rámutatni az anekdota irodalmi­ refo- 90

Next