Tamás Attila - Schein Gábor szerk.: Irodalomtörténet, 2003. 34/84. évfolyam

Tanulmányok - Vaderna Gábor: Emlékezet és felejtés, intentio és distentio. Esterházy Péter Harmonia Caelestis című regénye és Szent Ágoston 581–606. p.

hogy már gyerekkorában gondolt erre, hogy ír egy könyvet, amely körülötte élőkről me­sél. Az előszót megmutatta édesapámnak, na­gyon tetszett (édesapámnak). Ez csak részben az a könyv, mert az emlékezet véges és bi­zonytalan, és azon könyvek, melyek a való­ságból teremtettek, többnyire csupán sápadt visszfényét adják: annak, amit láttunk és hal­lottunk." ESTERHÁZY, i. e., 330-331. 21 Vö. Georg G.­IGGERS, A német historiz­mus. A német történetfelfogás Herdertől napjain­kig, ford. TELEGDY Bernát-GUNST Péter, Bp., Gondolat, 1988,102-140. 22 BRAUN Róbert, Történelem, valóság, igazság , Holocaust, elbeszélés történelem, Bp., Osiris-Gond (Horror Metaphysicae), 1995,15. 23 Uo., 17. 24 Hayden White (vagy legalábbis a Metahistory) narrativizmusának középponti tézise az, hogy a történelmi eseményeknek nincsen inherens modalitásuk, önmagukban sem tragikusak, sem idilliek nem lehetnek, egyedül narrativizációjuk dönti el, milyen műfajú elbeszélés születik belőlük. Ezen el­méletet óriási hatása mellett kemény bírála­tok is érték, minek hatására maga White is változtatni kényszerült elképzelésein. A nar­rativista történettudományról és annak kriti­kájáról vö. GYÁNI Gábor, Történelem: tény vagy fikció? ” Emlékezés, emlékezet és a történe­lem elbeszélése, Bp., Napvilág, 2000, 48-70. Kü­lönösen: 63-70. „Nem vitás: White iskolate­remtő historiográfus, aki nagyszámú bírálója mellett híveket és csodálókat is vonzott maga köré. Ennek egyszerű a magyarázata: valami olyasmire hívta fel a figyelmet, ami ma úgy­szólván a levegőben van. Nevezetesen hogy a nyelv nem valamilyen semleges és átlátszó közvetítő médium, hanem konstitutív esz­köz, amely gondolataink tartalmáért is fele­lős. Nem véletlen tehát, hogy a Metahistory megjelenése óta érzékelhetően megnőtt azok­nak a történeti diskurzus-elemzéseknek a száma, melyeknek szerzői mind White köpö­nyegéből bújtak elő." Uo., 69. 25 BACSÓ Béla: Talapzat és szobor. Ester­házy Péter: Harmónia caelestis, Jelenkor, 2000, 8. sz., 1048-1049. 26 SZIRÁK Péter: Nyelv által lesz. Esterházy Péter: Harmónia caelestis, Alföld, 2001,1. sz., 97. 27 BOJTÁR Endre, Esterházy Péter: Har­mónia caelestis (Margináliák), 2000, 2001, 5. sz., 59. és 63. 28 BOMBITZ Attila, Akiről tudunk, akit so­hase láttunk. Esterházy Péter: Harmónia Caelestis, Forrás, 2001, 5. sz., 74-71. 29 OLASZ Sándor, „Családfamászás". Es­terházy Péter: Harmónia caelestis, Új Forrás, 2001, 7. sz., 41. 30 DOBOS István, Bevezetés az önéletírásba. Bevezetés és önértelmezés. Fogalmak lerombolása és újraalkotása, Alföld, 2002, 6. sz., 81. 31 Vö. Richard E. PALMER, A hermeneu­tika hat modern meghatározása. Bibliai egzegézis, filológia, Schleiermacher, Dilthey, Heidegger, Ga­damer, ford. KÁLLAY Géza : A hermeneutika elmélete. Tanulmányok, szerk. FABINY Tibor, Szeged, JATEPress (Ikonológia és Műértelme­zés 3.), 1998, 77-87. 32 Paul RICOEUR, Az interpretációk konf­liktusa, ford. MARTONYI Éva , uo., 145. 33 „Minden tanítás vagy dolgokkal, vagy jelekkel kapcsolatos, de oly módon, hogy a dolgokat jelek útján ismerjük meg." SZENT ÁGOSTON, A keresztény tanításról, i. e., 40. (1,2,2) „A jel ugyanis nem más, mint az a do­log, amely lehetővé teszi, hogy az érzékszer­veinkhez eljutó külső forma alapján valami más is eszünkbe jusson, így, ha nyomokat lá­tunk, arra gondolunk, hogy állat járt arra, és ezek az ő nyomai; ha füstöt veszünk észre, akkor feltételezzük, hogy tűz van." Uo., 81. (2,1,1). 34 BÖRÖCZKI Tamás, Előszó , uo., 17-18. 35 Uo., 88-89 (2,7,9-10). 36 2Kor 5,7. 37 Uo., 98-99 (2,12,17). 38 BACSÓ, /'. .., 1048. 39 Immanuel KANT, Az ítélőerő kritikája, ford. PAPP Zoltán, Szeged, Ictus, 1997, 240. (49. §. Az elme azon képességeiről, amelyek a zse­nit alkotják). 40 Paul DE MAN, Fenomenalitás és ma­terialitás Kantnál . Esztétikai ideológia, ford. KATONA Gábor, Bp., Janus-Osiris, 2000, 54-79. 41 Jacques DERRIDA, Esszé a névről, ford. BOROS János-CSORDÁS Gábor-ORBÁN Jo­lán, Pécs, Jelenkor (oianoia), 1995, 6. 42 Uo., 83. 602

Next