Schein Gábor szerk.: Irodalomtörténet, 2004. 35/85. évfolyam

Műelemzés - Laczházi Gyula: Történelem, kultúra, medialitás 540–544. p.

bielefeldi kutatócsoportja által a kultúratudományban megnyitott perspektívákat taglal­ja. A hermeneutikai probléma itt az idegen kultúra másságának megértésében jelentke­zik. Rüsen és munkatársai ugyanis a kultúratudomány feladatát a kultúrák sokfélesége és a kultúrák közötti kapcsolat elkerülhetetlen volta által felvetett feszültség kezelésében jelölik meg. Mint azt Szirák Péter kiemeli, Rüsen kultúratudomány-koncepciójának alap­ját az az álláspont képezi, miszerint a sajátnak a másik másságában való megjelenítése által a kultúratudomány hozzájárulhat a kultúrák közötti konfliktusok megelőzéséhez. Menyhért Anna tanulmánya a kilencvenes években már hazánkban is jelentős visszhan­got kapott újhistorizmus történelemszemléletét boncolgatja. Menyhért Anna Stephen Greenblatt két újabb könyvéről szólva a Shakespearean Negotiations és a Hamlet in Pur­gatory című művekből kihámozható hermeneutikát összevetve mutatja be a 2001-ben megjelent Hamlet-könyv újdonságait, melyek közül a legjelentősebbnek az mutatkozik, hogy ebben „a halottak megszólításán keresztül megszólított történelem a saját magához, saját magáról, saját történetiségéről való regényes beszéd alkalmát is megteremti" (95.). A történetiség kérdése mint az esztétikai értékítélet időfüggésének problémája jelenik meg Szegedy-Maszák Mihály Hatástörténet és érték(elés) című esszéjében, amelyben egy a filmtörténetből vett igen izgalmas esettörténetet, Buster Keaton művészi pályáját vizsgál­va a kortársi megítélés és az utókor értékítéletei közötti ellentmondásos viszonyt teszi elemzés tárgyává. A részletesen tárgyalt példa nemcsak az esztétikai értékelés történeti voltára világít rá plasztikusan, de arra is példát ad, milyen gyümölcsöző lehet különbö­ző művészeti ágak tanulmányozása. Mint arra a szerző felhívja a figyelmet, annak ellené­re, hogy az esettörténet értékelésekor számolnunk kell a filmipar sajátosságaival is: „Keaton tevékenységének hatástörténete olyan kérdéseket vet föl, amelyeket bármely műalkotásra lehet vonatkoztatni". (231.) A medialitás szűkebb értelemben vett problematikáját előtérbe állító tanulmányok te­matikus skálája az ókortól napjainkig, a kérdéskör kutatóinak klasszikusaitól, Havelock­tól, Ongtól és McLuhantól Luhmannig és Derridáig terjed. Simon Attila Szóbeliség és írás­beliség az archaikus és klasszikus görögség világában című írása Eric Havelock elméletének kultúratudományi összefüggéseit ismerteti. A szerző világosan és jól áttekinthetően ösz­szegzi a médiumok történetében igen fontos korszakra vonatkozó elmélet főbb pontjait, és - Jan és Aleida Assmann Havelock elméletével szembeni kritikáját is kamatoztatva - a vitatható kérdéseket. Havelock híres Előszavából magyar fordítás is készült, ennek lelő­helyét, a Nyíri Kristóf szerkesztette Szóbeliség - írásbeliség című kötetet, mely Havelock előszava mellett további, a medialitás kérdései tekintetében érdekes írásokat is tartalmaz, mindenképpen szerencsés lett volna feltüntetni. Oláh Szabolcs tanulmánya Walter J. Ongnak a mediális reflexió történetében úttörő jelentőségű munkásságát mutatja be. Hermeneutika és medialitás viszonyát a középpontba állítva Oláh Szabolcs arra tesz kí­sérletet, hogy Ong módszerének hermeneutikai alapjait tárja fel. Ezen túlmenően Ong munkásságát a nagy jelentőségű könyvei megjelenése óta eltelt időben bekövetkezett technikai és mediális változásokkal, a számítógépes technikán alapuló kommunikáció és a hipertextus lehetőségeivel is szembesíti. A tanulmány középpontjában Ong Szóbeliség és írásbeliség című könyve áll, de Oláh részletesen szól a tudós nagy hatású, csaknem fél év­századon át megkérdőjelezhetetlen megállapításokat tartalmazó Ramus-könyvéről is. Két tanulmány foglalkozik a kötetben a „Gutenberg-galaxis" és a „globális falu" fogal­mait megalkotó Marshall McLuhan médiaelméletével. Bednanics Gábor és Bengi László McLuhan Understanding media című könyvét mutatja be, míg Fodor Péter a Gutenberg-ga- 542

Next