Schein Gábor szerk.: Irodalomtörténet, 2004. 35/85. évfolyam

Műelemzés - Bárány Tibor: Vári György: Kertész Imre. Buchenwald fölött az ég 303–307. p.

nem ismert, mert csak a jelen pozíciójából érzékelhető szerves fejlődés, óvatosan relativizált teleológia, jól meghatározható fordulópontok. Noha nem biztos, hogy a Sorstalanság recepciótörténetét áttekintő fejezetet bevezető passzusokban Várinak igaza van, s valóban csak két egymást kizáró lehetőség közül vá­laszthatunk: egy irodalmár vagy recepciótörténetet ír, amelynek révén saját jelenének meg­értésére törekszik, tehát elbeszélésében a jelen a múlt kiteljesedésének felel meg, vagy pe­dig kritikatörténetet, amely megpróbálja „kikapcsolni" a történészt mint értelmezőt (ez persze kudarccal kecsegtető vállalkozás), s amely, ha következetes, csupán szakadásokat észlel, nem pedig folytonosságot - az efféle kérdéseken való töprengés azonban nem fel­adata egy monográfiának (vagy egy kisrecenziónak). A recepciótörténet és a kritikatörténet fogalmi megkülönböztetésének ebben az esetben módszertani jelentősége van, s a mono­gráfia betartja módszertani ígéreteit. Úgy jár el, ahogy az az utolsó fejezet alapján várha­tó lenne, ha az utolsó fejezettel kezdenénk az olvasást (s nyilván sokan vannak, akik az­zal kezdik, hisz a fejezet még a kötet megjelenése előtt napvilágot látott a BUKSZ hasáb­jain), részletesen áttekinti a vonatkozó Kertész-művek szakirodalmát, rendszerint radikalizálja az általa elfogadott állításokat, míg a szerinte tarthatatlan vagy felületes in­terpretációkkal heves polémiát folytat. Még akkor is, ha ezek az értelmezések magától a szerzőtől származnak, akár az interjúk szövegéből, akár közvetlenül az esszékből. A recepciótörténethez való viszonyát tekintve Vári munkája rendkívül tudatos szöveg, teljességgel hiányoznak viszont a monográfia műfajára vonatkozó reflexiók - így azon­ban nem válik világossá, hogy miért nem szerepelnek a kötetben azoknak a Kertész-mű­veknek az interpretációi, amelyekről nem szól fejezet (a legfeltűnőbb a fő művet követő két kisregény, A nyomkereső és a Detektívtörténet hiánya), miért nincs tételes bibliográfia, vagy miért maradt el az idegen nyelvre fordított Kertész-szövegek felsorolása. Valószínű­leg ezért írhatta Gács Anna, a kötet első recenzense (Belemerül - eltávolodik, ÉS, 2003/24.), hogy Vári könyve „a tanulmánykötet és a monográfia között van". Minden fejezet egy­egy Kertész-mű interpretációjával áll elő (kivéve az esszékről szóló fejezetet), s akárcsak Szirák Péter monográfiájának esetében, itt sincs a korabeli kontextust, az irodalomtörté­neti környezetet vázoló nyitó- vagy zárórész. Vári sem végez filológiai vizsgálatokat, nem vet össze különböző szövegváltozatokat. Érdekes különbség, hogy Vári, ellentétben Szirákkal, több alkalommal saját irodalomszemléleti, filozófiai előfeltevéseinek védelme­zésébe kezd; rögtön a természetesen legnagyobb terjedelmű nyitófejezet, a Sorstalanság értelmezésének kezdetén. Itt Hayden White, valamint Stanley Fish gondolatmeneteivel száll vitába, amellett érvelve, méghozzá igen meggyőzően, hogy amiként az irodalmi szöveg kontrollinstanciája lehet az olvasatnak, úgy a történelmi esemény is kontrollins­tanciája lehet a történeti narratívának. (Vári rávilágít egy rendkívül bosszantó és rendkí­vül elterjedt érvelési hibára: abból, hogy egy esemény végtelenféleképp értelmezhető, té­vedés arra következtetni, hogy tetszőlegesen értelmezhető.) Később egy másik teoretikus előfeltevését is kimondja: ha egy szövegnek nincs mimetikus igénybejelentése, még lehet erkölcsi igénybejelentése, egy szöveg erkölcsi szempontú mérlegelése még nem feltétle­nül vonja maga után a mimetikus interpretációs technikák alkalmazását. Vári világosan érvel, tisztán rekonstruálja az általa vitatott álláspontokat, s a legtöbb esetben nem zárja indokolatlanul rövidre a problémákat, a recenzens mégis néhol egy kicsit fölöslegesnek érzi ezeket a részeket (noha irodalomelméleti vonzalmai miatt olvasásuk nagy gyönyö­rűséget okozott neki), egy monográfiával szemben nem elvárás, hogy megvédje saját iro­dalomtudományos, filozófiai, kulturális előfeltevéseit, elég, ha csupán hivatkozik ezekre. 304

Next