Schein Gábor szerk.: Irodalomtörténet, 2004. 35/85. évfolyam

Műelemzés - Laczházi Gyula: Történelem, kultúra, medialitás 540–544. p.

és az angolszász szakirodalomban) igen termékenynek bizonyultak. A hazai irodalomtu­dományban a kultúra tudomány jelentette kihívással való számvetési kísérlet első lépcső­fokának a Kulcsár Szabó Ernő és Szirák Péter szerkesztette Történelem, kultúra, medialitás című tanulmánykötet tekinthető. A kötet tanulmányainak nagyobb része a médiumelmé­let és a kultúratudomány jelentős elméletalkotóinak egy-egy kiemelkedő művét mutatja be. Jóllehet a kultúratudománynak, különösen a medialitás kérdéseinek az utóbbi évek­ben tekintélyes nemzetközi szakirodalma van, a magyar olvasóközönség számára ennek eredményei, csakúgy, mint a kultúratudomány alapvető műveinek jelentős része, csak nehezen vagy egyáltalán nem hozzáférhető. E tanulmányoknak ezért mindenképpen nagy érdeme, hogy segítségükkel a magyar olvasó számos elméleti törekvésről és ered­ményről első ízben tájékozódhat. A magyarországi recepció sajátosságának tekinthető, hogy a kultúra- és médiatudomány eredményei eleve a hermeneutikai elmélet közvetíté­sével jelennek meg az irodalomtudományban. A tanulmánykötet célkitűzése a kultúra- és médiatudományok eredményeinek feltérképezésében „nem valamiféle előfeltevésmen­tes, esszenciális »kivonatolás«" (Előszó, 11), hanem az elméleti perspektíváknak és ered­ményeknek a hermeneutikai irodalomértelmezés szempontjából való kritikus értékelése. Hermeneutika és medialitás viszonya áll a középpontjában Kulcsár Szabó Ernőnek a kötetet nyitó Költészettörténet és a mediális kultúrtechnikák című tanulmányának. A Fried­rich Kittler mediálarcheológiai elméletéből kiinduló, de azt hatástörténeti fenntartások­kal kezelő és a hermeneutikai szövegértés szempontjából korrigáló Kulcsár Szabó Ernő Paul Valéry és Gottfried Benn poétikáját elemezve mutatja be a mediálarcheológiának a modern költészettörténet szempontjából megmutatkozó relevanciáját. A szöveg nyelvi materialitásának Valéry és Bem­ mediális poetológiájában tetten érhető reflektáltságának felmutatása mellett a tanulmány a kultúratudományi megközelítésmódnak a XX. száza­di magyar költészet tanulmányozásában való fontosságára is rámutat: „Az így nyerhető kultúrtechnikai horizont nagyban segítségül jöhet tehát egy olyan költészettörténeti kér­dezésmódnak, amelynek a Mallarmétól Valéryig, Hofmannsthaltól Bennig és Babitstól József Attiláig a gondolat fennhatóságát fölfüggesztő nyelviségre, az isteni képmás hu­mánideológiai hagyományának megrendülésére és a dolgok mértékéül vett ember antro­pológiai premisszáinak széthullására kell magyarázatot adnia." (27.) Mint azt a tanul­mány végén Kittler hermeneutikaértelmezésének szellemes visszafordítása is jelzi, Kul­csár Szabó Ernő programadónak is tekinthető tanulmánya a kultúra- és médiatudomány belátásainak a hermeneutikába való integrálását tűzi ki a további kutatások céljául. A Történelem, kultúra, medialitás című kötetben három tanulmány foglalkozik a történe­lem elméleti konstrukciójának kérdéseivel. Hansági Ágnes Reinhard Koselleck történe­lemkoncepcióját elemzi, a szerző - azóta magyarul is megjelent - Idősíkok című könyvét állítva a középpontba. Hansági Ágnes igen szerencsésen a hazánkban már nagy ismert­ségre szert tett Hayden White elméletével ütköztetve mutat rá Koselleck történelemkon­cepciójának fő vonásaira és radikális voltára. Az informatív tanulmány az Idősíkok idő­koncepciójának elemzésén túl arra is rámutat, hogy a Gadamer filozófiai hermeneutiká­ján iskolázott német tudós történetiségfogalma hogyan fordul szembe Gadamer filozófiai hermeneutikájával, amikor a historikának a hermeneutikától való különállása mellett foglal állást. Az irodalomtudós szempontjából különösen tanulságos lehet e szembenál­lásnak a történészi és irodalomelméleti értelmezési módban megmutatkozó különbsége, nevezetesen az a belátás, hogy a történettudomány a nyelvi közvetítettség felismerése el­lenére is a dolog megragadására tett kísérlet marad. Szirák Péter írása a Jörn Rosen és 541

Next