Schein Gábor szerk.: Irodalomtörténet, 2005. 36/86. évfolyam

Tanulmányok - Imre Zoltán: Alternatív színháztörténet. A színháztörténet-írás alternatívái 210–240. p.

IMRE ZOLTÁN­ ját hozza csupán létre, mégpedig úgy, hogy „megpróbálja kiaknázni a világ bi­zonyos látószögét, de nem tesz úgy, mintha a teljes észlelési mező valameny­nyi adatának kimerítő leírását vagy elemzését nyújtaná - ez a látószög inkább egyik mód a sok közül a mező bizonyos oldalainak feltárására" (White 1997, 59.). Ez a megközelítés viszont a helyesen és a helyes nézőpontból való vizs­gálódás elképzelésének feladásával jár, hiszen nem létezik egyetlen helyes né­zet, „ehelyett sok helyes nézet van, s mindegyik sajátos ábrázolási stílust igé­nyel" (White 1997, 60.). Az ábrázolási stílus igénye a történettudomány, illetve a színháztörténet területén is a narrativitás problematikájához vezet.19 White-nak a narrativitásra vonatkozó megállapításaira építve, Thomas Postlewait vezette be a történeti kutatás és a történetírás megváltozott para­digmájának alapfelvetéseit a színháztörténeti kutatásba. Postlewait megkö­zelítése szerint a (színház)történész nem feltárja, hanem újfent leírja és értel­mezi azt, „amit a múltból származó nyomok kirajzolnak, illusztrálnak, fel­mutatnak, leírnak és értelmeznek" (Postlewart 1999, 58.). Ehhez a (színház)­történésznek formális és retorikai stratégiákra van szüksége, mivel bizonyos konfigurációk módszereit használja. Az u­tolsó kétszáz év történészeinek (Comte, Ranke, Dürkheim, Braudel és mások) munkáit elemezve, Postlewait arra a megállapításra jutott, hogy bár történtek rá kísérletek, egyik történeti megközelítésmód sem tudta helyettesíteni magát az elbeszélést. Mivel az el­beszélés, úgy tűnik, nem helyettesíthető, Paul Ricouerre hivatkozva, Postle­wait javaslata az, hogy „a történészek és a történelemfilozófusok jobban ten­nék, ha nem vitatnák az elbeszélésnek a történelemben játszott szerepét, ha­nem megvizsgálnák, hogyan működik - a doku­mentumok eredeti létreho­zásától kezdve az írás folyamatáig - az elbeszélés a történettudományban" (Postlewait 1999, 63.). Az elbeszélés a történettudományban épp azért játsz­hat központi szerepet, mivel, mint azt David Carr megállapította, „az elbe­szélés struktúrája áthatja az időtapasztalatot és a társadalmi létezést, füg­getlenül attól, hogy történészként elmélkedünk-e a múltról vagy sem" (Carr 1986, 65., idézi Postlewait 1999, 64.). Következésképp „az elbeszélés kohe­renciát biztosít: a cselekményesítés folyamatát kínálja, amely során a csele­kedetek értelmes és érthető interpretációba rendeződnek" (Postlewait 1999, 63.). Ez viszont egyrészt azt feltételezi, hogy minden elbeszélés teleologi­kus, hiszen „mindegyik formát ad az időnek, amely önmagában formátlan" (Postlewait 1999, 64.), másrészt pedig azt, hogy „a történeti megértés egy bi­zonyos perspektívából történik: a történelem egy jelenbeli tudaton keresztül kerül szemlélésre és megértésre" (Postlewait 1999, 64.). Mindebből pedig az következik, hogy „az elbeszélés formát ad a megértésnek, és egyfajta lehe­tőséget kínál a múlt eseményeinek a szemléletére" (Postlewait 1999, 66.), így sem a történelmet, sem a színháztörténetet nem lehet csak úgy „csinálni", feltételezve egyrészt valamifajta „természetes" és „közös" diskurz­ist, más­részt pedig valamilyen „általános" befogadói attitűdöt és nézőpontot, ahon­ 220

Next