Kulcsár Szabó Ernő szerk.: Irodalomtörténet, 2009. 40/90. évfolyam

Tanulmányok - Szűcs Teri: A Sorstalanság radikális tanúsága mint etikai kihívás. [Kertész Imre] 49–67. p.

SZŰCS TERI volna szabályos", s ez az, ami a köszönéseket is a társadalmi pozícióhoz szabja („Egy kicsit azért máshogy köszöntem neki, mint valamikor régebben, mert hát egy bizonyos értelemben mégiscsak tölibénk kerekedett..."). Semmilyen azono­sulási, együttérzési lehetőséget nem hagy maga iránt kibontakozni a hang, noha egy gyerek szenvedéseiről szól a regény. De a szöveg stratégiája ebben (is) követ­kezetes: mivel egyik alapkérdése az érzelmek mibenlétére fog vonatkozni, ezért nem is akarja előhívni azokat az olvasóból. A fikció mint nyelvválasztás Kertész regényében radikális belehelyezkedés abba, amit Szirák Péter Hayden White nyomán így mond: „az emlékezés mé­diuma csakis az elbeszélés lehet, s mivel az legalább annyira poétikai konstrukció, mint amennyire kognitív tevékenység produktuma, vagyis mivel a történelem és az irodalom szükségképpen egymásba íródik, ezért az emlékezet általában is konstruktív, vagyis fiktív természetű".­ Másképpen: a Sorstalanság radikalizálja a történetírás azon felismerését, hogy a múltbeli tény megközelíthetősége a jelen­beli viszonyaink által meghatározott narratív sémákon keresztül vezet­ő emlé­kezetünk elbeszélésekből áll fel, s ezeket az elbeszéléseket jelenlegi döntéseink, választásaink, preferenciáink hordozzák. Teljességgel összhangban van ez a narra­tív pszichológia emlékezetre vonatkozó megállapításaival, melyek szerint jelenbeli állapotunk és álláspontunk határozza meg, hogy milyen történeteket szövünk múltunkról és múltbeli önmagunkról — ilyen értelemben az emlékezés inkább egy kreatív folyamat, mintsem visszakeresése az eltelt idő történeteinek. A kér­dés tehát, amit a regény kiélez, az, hogy a narratív igazság fogalma milyen belső ellentmondásokat hordoz. Braun Róbert White-ra hivatkozva e problémakört a következő szempontok mentén veti föl: "A nyelv és a valóság általános viszo­nyának nehézségei, a történeti megjelenítés »valósága« és a múlt valósága közötti referenciális kapcsolat problematikája, a narratív igazság fogalmának értelmezési nehézségei egyaránt gyengítik a kapcsolatot a tényállítások »valósága« és a törté­neti reprezentáció »valósága« között."­ Braun könyvének egyik súlyos alapkérdése, hogy a holokauszt egyediségére vonatkozó kérdést fel lehet-e tennünk s lehet-e tárgyalnunk úgy, hogy az ne jelenlegi pozíciónk, érdekeink körében maradjon - hanem, mondhatni, a nyelv jusson el az esemény relevanciájáig. A probléma módszertani háttere így szól: „Kérdésünk az, hogy azokban az esetekben, mikor igaz állítások fogalmazhatóak meg a múltról, ezen állításokat a múlt valósága (vagy annak egy rétege, része vagy összefüggései) képének — reprezentációjának — tekinthetjük-e, vagy olyan történeti reprezentációnak — a múltra vonatkozó és igaz állítást megfogalmazó elbeszélésnek —, mely nem a valóság képét, hanem 5 SZIRÁK, I. b., 64. 6 BRAUN, 1. o., 21. 52 IRODALOMTÖRTÉNET • 2009/1

Next