Iskolakultúra, 2002/2 (12. évfolyam, 8-12. szám)

2002 / 9. szám - TANULMÁNY - Knausz Imre: Műveltség és autonómia

Knausz Imre: Műveltség és autonómia vagy irodalmi művek jelentős részben történeteket beszélnek el, hanem mindenekelőtt ab­ban a jóval tágabb értelemben, hogy például képzőművészeti, sőt zenei alkotásokról is jó­részt csak narratív módban tudunk beszélni és gondolkodni, amennyiben egyáltalán a nyel­vi reflexiót fontosnak tartjuk a jelentésadás érdekében. Ugyanígy a „művek” - és esemé­nyek, személyek, összefüggések stb. -jelentőségének érzékeléséhez, amit a humán művelt­ség kulcselemeként említettünk korábban, elengedhetetlen azok belehelyezése egy tágabb narratív kontextusba. (Nagyon meggyőzően érvel ezzel kapcsolatban Hayden White [1987/ 1997]). De hasonlóképpen a narratív kultúra részét képezik a korábban említett illemsza­bályok is, hiszen mi más legitimálhatná, mondjuk, a nőkkel szembeni előzékenységet, mint egy olyan elbeszélés, hogy „az apád is” vagy „XY is így viselkedik”? Itt az ideje, hogy az első kérdéskör - „mit nevezünk humán műveltségnek?” — ideiglenes lezárásaként szóljunk valamit e fogalom tantárgyi hátteréről is. Bruner (1996) szellemes ja­vaslata a három P: past, present, possible, azaz a múlt, a jelen és a lehetséges. Tantárgyi érte­lemben a történelem, a jelenismeret és az irodalom hármasságáról van szó. Hogy a jelenisme­­ret hogy kerül ide, arról még lesz szó e dolgozat utolsó részében, az irodalmat pedig a magam részéről minden további nélkül kiegészíthetőnek tartom a többi művészeti tárggyal, amelyek a maguk módján szintén a „lehetséges világok” (Bruner, 1986) narratíváit hordozzák. * „Egyszerűen nem tudjuk, soha nem is fogjuk tudni, hogy az élet tanít-e meg a nar­­ratívákra, vagy a narratívák az életre, alighanem mindkettő igaz.” Brunernek ezek a sza­vai (1996, 94.) mintegy tömör vázlatát adják a humán műveltség jelentőségéről szóló alábbi gondolatoknak. „Történetek szövik át az időt, amelyben élünk” - mondja nagyon szépen Tengelyi László (1998, 13.), és hozzátehetjük: ezek a történetek részben szemé­lyesek, élettörténetünk eseményeit rögzítik, részben családi eredetűek, részben a tömeg­­kultúra „horizontálisan” terjedő narratívái, jelentős részben azonban a történelem, az iro­dalom, a művészetek, a filozófia, egyszóval a humán kultúra „apáink által örökül ha­gyott” történetei. Ezek a látszólag különnemű elbeszélések távolról sem függetlenek egy­mástól, és éppen erről van itt szó. Mindazt, ami velünk történik, amit életünk során ta­pasztalunk, történetekké szervezve őrizzük meg epizodikus memóriánkban, s a történet­séma, amely formát és ezáltal egységet ad az emléknyomok sokféleségének, egyben ér­telmezi is az életeseményeket. Rövidre zárva ezt a bonyolult kérdést azt mondhatjuk, hogy életünk új eseményeit korábban megismert és elménkben sokszor tudatosítás nél­kül rögzült narratívák segítségével értelmezzük, miközben a fordított folyamat is nyil­vánvalóan létezik: újonnan megismert narratívák hirtelen új fényben láttathatják életünk korábbi eseménysorait. „A múltat konstruáljuk, mindannyiunk múltja folyamatosan vál­tozik, amint az »itt és most« beleolvad a múltba. S ahogyan a múlt egyre tágul, meg is tudjuk változtatni. Nem áll módunkban megváltoztatni az egyes eseményt, de meg tud­juk változtatni egész kontextusát vagy azt a hátteret, amelyre mint »múltra« vonatkoztat­juk, s benne értelmezzük az egyes eseményt. Ilyenformán megváltoztathatjuk az elmúlt egyes esemény jelentését vagy hatását azáltal, hogy új múltat szerkesztünk.” (Johnson és Sherman tanulmányából idézi Pataki, 2001.268.) Pataki Ferenc idézett átfogó tanulmá­nyában azonban a fenti gondolatot úgy viszi tovább, hogy az önéletrajzi emlékek folyto­nos újraszerkesztésének folyamatában a torzító, önigazoló tendenciákat emeli ki, illetve csak azokat tekinti elemzésre érdemesnek. Holott könnyen belátható, hogy éppilyen ér­dekes - és ha ritkább is, de valóban létező - jelenség az egyre mélyebb önismeret kiala­kítása azáltal, hogy életünk eseményeit újszerű magyarázó kontextusokba helyezzük. Nos, mind a Pataki által elemzett leegyszerűsítő önigazolásban, mind a dolgok mélyére hatoló önmegértési folyamatokban fontos szerepet játszhatnak a fiktív és „faktív” nar­ratívák mindenekelőtt azáltal, hogy segítik „cselekményesíteni” - koherenciával és így jelentéssel felruházni - élettörténetünket. 91

Next