Iskolakultúra, 2007/2 (17. évfolyam, 8-12. szám)

2007 / 11-12. szám - TANULMÁNY - Jakab György: Lehet-e közös magyar-szlovák történelemkönyvet írni? 2.

lenne: az objektív történelmi mércék a nagy nemzetek kizárólagos tulajdonát képezik. Dicsőségük és szé­gyenük nem a mi dicsőségünk és szégyenünk; igazságosságuk nem a mi igazságosságunk.” (20) A felfokozott nemzeti érzés, nemzetépítő elfogultság tehát nagyon könnyen az „objek­tív történelmi mércékről” történő lemondáshoz, az általános erkölcsi normák figyelmen kívül hagyásához vezethet. Az itt megjelenő erkölcsi probléma arra vezethető vissza, hogy a történelemtanítás mai kánonja a történettudomány 19. századi szemléletéhez kö­tődik, mely szerint a múltnak csak egy lehetséges tudományos olvasata van. Ebben az ér­telemben a mai magyar és szlovák történelemkönyvekben leírt „közös múlt” roppant problematikus, hiszen a tankönyvekben leírt szövegek sokszor ellentmondanak egymás­nak, miközben mind a két fél a maga verzióját tekinti a történelem kizárólagosan tudo­mányos (objektív) leírásának. A napjainkban egyre meghatározóbb szemléletté váló ún. posztmodern történetírás (21) ebből a szempontból jóval megengedőbb a sokféleség, il­letve a különböző alternatívák irányában. Ez a felfogás azt hangsúlyozza, hogy a múltról alkotott kép nem egy képrejtvény „megfejtéséből” adódik, hanem sokféle párhuzamosan futó történetírás folyamatos és szakszerű párbeszédéből alakul ki. Ez a felfogás tehát hi­telesnek tekinti az elfogult nemzetközpontú történetírást is, abban az esetben, ha az elő­rebocsátja, explicitté teszi előfeltételezéseit, elfogultságait és nem tart igényt a „múlt ki­zárólagosan objektív olvasatára”. A posztmodern történetírás még az előbb említett „kis­nemzeti” történelemszemléletet is igyekszik a „helyére tenni,” amely a nagy nemzetek privilégiumának tartja a történészi szakszerűséget és történeti objektivitást. Hayden White írja: „Alárendelt, veszélyeztetett vagy ellenálló társadalmi csoportok szemében az a javaslat, hogy a törté­nelmet azzal a tárgyszerűséggel, visszafogottsággal, realizmussal és társadalmi felelősséggel fogják fel, amely a történelmi kutatásokat szaktudománnyá válásuk óta jellemzi, csak azon ideológia újabb oldalá­nak, látszik, amellyel szembeszállni hivatottak.” (22) A különböző típusú elfogultságok és megközelítések reális értelmezése és „felhaszná­lása” azonban csak akkor valósulhat meg, ha valóban sokféle párhuzamos történeti fel­fogás versenghet nyilvánosan és demokratikus módon egymással. Csakis ebben az eset­ben nem tudnak uralomra jutni, kizárólagossá válni a szélsőséges (pl. irredenta vagy Ho­locaust-tagadó) nézetek, illetve csakis ebben az estben lehet párbeszédre bírni az egyol­dalú, egymást kizáró nemzetcentrikus történelemfelfogásokat. A bartóki modell ...törénetírásról csak akkor lehet beszélni, ha olyan kategóriákkal dolgozik, amelyek jelentése Budapesten, Bukarestben, Prágában [...] azonos. Szűcs Jenő Úgy tűnik, hogy a közös magyar és szlovák történelemkönyv elkészítésének alapvető feltétele az, hogy a két országon belül kezdődjön meg a közös múlt demitizálása, illetve hogy a hagyományos nemzetközpontú történelemszemlélet mellett (még egyszer hang­súlyozom: nem helyett, hanem mellett) reális versenytársként jelenjenek meg a másféle történelemszemléletet képviselő történeti leírások. Ilyen lehet például a regionális törté­netírás, a társadalomtörténet, a multikulturális történelemszemlélet, a több szempontú megközelítéseket tartalmazó összehasonlító történeti felfogás stb. Más szóval megfogal­mazva: alapvető kérdés, hogy a két nép történelmi közgondolkodása mennyiben akarja egyoldalúan birtokba venni, mennyiben akarja kisajátítani a közös múltat, a közös törté­nelmet, illetve mennyiben képes arra, hogy az elkülönülés elemei mellett keresni kezdje az összetartozás szálait is. Az alapvető probléma közismerten abból adódik, hogy az el­ 58

Next