Állami Gimnázium, Jászberény, 1877

A nyilvános nevelés előnyeiről. Non scholae, sed vitae discimus. I. Az ember nincs arra teremtve, hogy egyedül éljen. „Qui solitudinem amat, aut deus est aut fera“, mondja Verulami Baco. — Már pedig az ember sem egyik, sem másik. Másokkal társadalomban együtt élni az ő hivatása mely hivatást hogy elérjen nevelésre*) van szüksége, melyre sok más ember* hat és befoly. Ez már a gyermeknél is észlelhető. Ha más emberek befolyása és hatása a nevelésnél távol tartatnék is, a testvérekben mindmegannyi nevelő nő fel. Ezek a nélkül hogy tudnák, vagni akarnak, szüleiknek segédeivé lesz­nek; az idősbek az ifjabbakra néz­ve mintaképek, azoknak tanitói, intői, bün­tetői, felvigyázói, és őrei, habár tagadhatatlanul sokszor csábitói is; az ifjabbak az idősebbekkel szemben ismét tárgyak, mik alkalmat szolgáltatnak a legne­mesebb érzelmeknek: a szeretet, türelem, önmegtagadás és összeférhetésnek eleve gyakorlásában, habár általuk nem ritkán előtérbe képes lépni a vétkes önzés különféle nyilatkozványra is.­­ A hatalomról, amelylyel az ily nevelőse­gédek befolyása bir, tanúskodik azon tapasztalás, hogy az ifjabb tesvérek szel­lemi élete gyakran aránylag erőteljesebben és korábban fejlik ki, valamint az is, hogy az idősbek erkölcsi minősége az ifjabbakét maga szerint alakítja át, s mintegy vonzó erőt gyakorol azok átmódosulására. A családi élet azonban, bármily változatos, gazdag és jól rendezett legyen is, a gyermek szellemi és erkölcsi neveltetésére távolról sem elegendő. — Ugyanazon család gyermekei ugyanis, egyrészről — kivéve az ikrek rendkívüli és ritka esetét — elütök korra és fejlődési állapotra nézve, másrészről mint ugyanazon törzs és növény­zet sarjadékai, egy és ugyanazon családi légben felnőve sokkal hasonlóbbbak, mintsem azt a társas élet által követelt sokoldalúság és erő­gyakorlás szüksé­ge kívánatossá tenné. — Ők magok keresnek magukhoz társakat, hasonkoru, más családból való gyermekeket, kikhez csatlakoznak részint hajlamaik meg­egyezése, részint lényegük és tulajdonságaik kiegészítő különbözősége által egymáshoz vonzatva. — E követelmény és vágy a tanodában bőven — sokszor igen bőven —­ kielégittetik. — A tanoda az, mely a gyermeket a ház kicsiny köréből kiemelve, egy jól rendezett társadalomba viszi be, hasonkorú és nemű gyermekek közé helyezi, számos társat ad neki egyszerre, és megszünteti a test­vérek közt élés hiányát, a korkülönbséget, másfelől pedig a családi élet másik fölnevezett hiányát is, ez vagy amaz családi szellem egyoldalúságát eltakarja. *) Tapasztalásból tudjuk, hogy a magára hagyatott ember beszélni tudni soha sem fog. Ronáld azt mondja : „Előbb meg kell gondolni szavunkat, hogysem kifejezzük gondolatunkat.“ és Plátó : „A gondolat a szellemnek önmagával való beszélgetése.“ Mire Humboldt Vilmos támaszkodván, azon hires axiómát fejezé ki, hogy az Isten maga az első embert a beszédre mint egyes tárgyak fogalmai kifejezé­sére tanitá ; az az , hogy maga magát neki kinyilatkoztatá. — Hogy az embernek, hacsak emberképű ál­lat maradni nem akar, nevelőre van szüksége, minden kétségen kívül áll. — Kant ekkép beszél: „Ob aber der Mensch nur von Natur aus moralisch gut oder böse ist ? Keines von beiden, denn er ist von Natur gar­ge­n moralisches Wesen, er wird dieses nur wenn seine Vernunft sich bis zu den Begriffen der Pflicht und des Gesetzes erhebt. — Der Mensch kann nur Mensch werden durch Erziehung.“ Rousseau nevelési módszere semmi egyéb, mint naturalismus, kinek az ember individualitá­sáról (egyediségéről) fogalma sem volt. Emilje nem egyéb, mint a társadalmi törvények lábbal tiprása; ki benne azon elvből indul ki, hogy „tout est bien sortant des mains de auteur des choses , tout dégénére entre le mains de l’homme. 1*

Next