Állami Gimnázium, Jászberény, 1877

különböző törzsek és családi körök gyermekeit hozván egybe. Hogy a gyer­mekeknek ezen egymáshozi viszonya mély és sokoldalú befolyással van szel­lemi és erkölcsi kifejtésekre, eléggé világos. A tanoda ennél fogva mellőzhet­­len kelléke a jó nevelésnek, mert a gyermek bár tulajdona, de nem kizáróla­gos sajátja a családnak, hanem valamint a család maga az emberi társadalom összes szervezetének kisebb mérvű képe, épen úgy van az egyes ember hivatva, mint önálló és élő tag a nagy általánosságba belépni s kiegészítő részecskéjét képezni annak, mint egyetemesnek, s e hivatása betöltésére már idejében kell előkészit­­tetnie.­­ Erre azonban a családi nevelés nem elegendő; a gyermeknek szok­nia kell ahhoz, hogy olyanok tekintélyét is elismerje, kikhez a természeti füg­gés viszonya által nincs lekötve, hogy közlékeny és engedékeny legyen azok iránt is, kikhez nincs a természeti rokonság kötelékeivel kapcsolva; láthatárá­nak túl kell terjednie a szülői ház szűk körén. Mindezek létrehozása és végre­hajtására azonban ismét nem­­ elegendő a társadalommal való esetleges érint­kezés, hanem szükséges, hogy ezt — az állam szilárd szabályait és rendjét, a társas élet szigorú erkölcseit és szokásait mintegy leábrázoló,­­­­ a gyermek felfogó tehetségnek megfelelő módon, mint szigorú törvényeken nyugvó társa­dalmat eb­be vigyük. E követelményt teljesíti az iskola, s ez által gondoskodik arról, nehogy a benső családi gondolkozásmód és szokás rövidlátó és szűk­keblű családi korlátoltsággá fajuljon el, hogy az egyediség joga mellett, mely különösen a családi életben nyeri táplálékát, a családnak az egyetemes iránti kötelességei is elismerést nyerjenek. Ily szempontból tekintve a gyermeknek iskolába lépése nem fog mint szomorú szükségesség feltűnni, mivel hogy talán a szülőknek idejök vagy tehetségük nincs arra, hogy a nevelést a családban eszközölhessék, hanem hogy a tanoda mint a dolog természetétől követetek, ma­gában véve szükséges kiegészítő gyanánt lép föl a családi nevelés mellé; és pedig legtökéletesebben, a szoros értelemben vett nyivános tanoda, mert ez képviseli legjobban az emberi társadalom ama szigorú rendjét, melyre a növen­déknek elő kell készülnie, és miután itt a tanítóknak elegendő szabadságuk van a szülők kívánságait és a gyermekek különös szükségleteit méltányosan tekintetbe venni, a méltánytalan kívánalmak akadályozó befolyása alól, A miktől a magán tanoda magát soha tökéletesen el nem vonhatja — biztosítva vannak, egyszersmind oly erővel bír, minőt a magán­iskola alkalmazni vagy érvényesíteni soha sem képes. Emeljük ki az ezen viszonyban feltűnő fény és árnyoldalak némely mozzanatait, különösen tekintetbe véve, s­ör az intellectual vagyis tanéletet, s azután 2­or az erkölcsi, azaz kedély és jelleméletet, hogy annál jobban szem­ügyre vehessük a nyilvános nevelés hiányait, megtudandók: váljon ezek okai magában a nyilvános nevelésben-e vagy inkább ennek körén kívül a ház és iskola közötti közlekedésben rejlenek ? I. Mindazon hatásoknál, miket a nyilvános nevelés eszközöl, főténye­zője és eszközlő hatalma az, hogy együtt (tömegesen) neveltetnek. Ez az isko­la szellemi tanműködésében már emelkedik érvényre, és ébresztőleg, buzdítólag hat az ifjú szellemekre. Tudjuk az együttes menés egyenlő léptekkel, a moz­gás ütemszerűsége, a gyöngébb erőket is magával vonja, kényszerítve mintegy a szoros rendből ki nem lépni.­­ Ily módon vonzzák egymást az iskolatársak a közös tanulási menetben, és sok olyan, mit csak mindennemű erőmegfeszítés által lehet­ máskép megszerezni s elsajátítani, az az iskolában magától jön, bele­szokva mintegy a közös működésbe, mely mindig könyebben és hatható­sabban hajt végre bármit, mint az egyes erő.­­ Ennek működése és végrehaj­tási tényezője nem egyéb, mint a példa hatálya: verba docent, exempla tra­bunt. A nevelő hatalmak legkiválóbbja a példa, valamint az utánzási ösztön a legerősebb ösztönök egyike, miket a teremtő az emberi természetbe oltott. E kettőnek szoros egyesülése lehetetlen hogy hatását eltéveszsze; a példa felkelti

Next