Állami Gimnázium, Jászberény, 1890
Irányválasztás a gymnasiumi felső négy osztály tanulmányaiban. (Szülők és tanulók tájékoztatására.) A múlt iskolai év végén életbe lépett 1890. évi XXX. törvényczikk nevezetes újítást hozott be a gymnasiumi oktatás terén. Ezen újítás annyira méltó a szülők és tanulók figyelme és érdeklődésére, hogy szélesebb körökben való ismertetése elkerülhetetlenül szükségessé vált. Mielőtt azonban ennek ismertetésébe fognék, nem tartom érdek nélkül való dolognak előzményeit legalább főbb vonásokban olvasóim előtt megérinteni, s a róla napilapjainkban olvasottakat emlékezetükben a kellő mértékig fölújítani. Már régóta per, igen nagy per folyik a görög nyelv barátai és ellenségei, vagy legalább ellenfelei közt azon kérdés fölött, váljon szükséges-e továbbra is a görög nyelvnek s irodalomnak gymnasiumaink felső négy osztályában való tanítása. Ezen kérdésben nagyon eltérők a vélemények, melyek közöl itt csak a két ellentéteset említem fel. A görög nyelv barátai, a hellenisták, följajdulnak, hogy mi lesz akkor a magyar tudományosságból, a magyar művészetek egy részéből, a magyar műveltségből, ha a görög nyelv tanítását gymnasiumainkból kizárják. Ellenfelei pedig nagy tűzzel, mely sok esetben nincs füst nélkül, követelik annak kiküszöbölését, óhajtván, hogy a görög nyelvet a gymnasiumi tanítás tárgyainak sorában még csak meg se említsék, nec nominetur. Harcz, sokszor az elkeseredésig heves harcz folyt a görög nyelv tanítása mellett és ellen parlamentünkben, hírlapjainkban, szakközlönyeinkben; sok szép és okos dolgot mondtak már itt és egyéb helyen mellette és ellene : az ember kész volna az egyik félnek úgy, mint a másiknak, igazat adni. Ámde a görög nyelv tanításának kérdése még most sincsen tisztázva, és még sokáig nem lesz. Annyi igaz, hogy a legtöbb nem avatott ellenfele, a szülők és tanulók soraiból kerül ki. Az előbbiek úgy, mint az utóbbiak, nem győznek panaszkodni az ellen, mennyire túlterhelő a görög nyelv ta-