Jel-Kép, 1980 (2. szám)

Műhelyek, módszerek - A nyelv játékmestere - Grétsy László a rádióról és a televízióról

A NYELV JÁTÉKMESTERÉ­ ből. A szabálytalan jelzővel arra utaltam, hogy nem valamiféle hagyományos, száraz tanóra ez: ebbe is humort, tréfás jeleneteket igyekeztem belopni. A het­venes évek elején a Szójátékklub című műsort vezettem a képernyőn. Ha­vonta jelentkezett, előbb félórás, majd egyórás „terjedelemben", nagyon jó mű­soridőben. Azt hiszem, ezzel is sikerült barátokat szereznem az anyanyelvnek, és megint csak játékos barátokat. Fontosnak éreztem és érzem azóta is, hogy a nyelvész kutassa a nyelvnek ilyen oldalait is. Mert tévedés, hogy a játék nem használ a hallgatónak, a né­zőnek. A játék, azáltal, hogy szenvedéllyé, hobbivá válik, azáltal, hogy ér­deklődést kelt, nagyobb erőfeszítésre késztethet, a játszó általa úgy sajátít el hasznos dolgokat, hogy észre sem veszi. Ha rajtam állna, az iskolai anyanyelvi oktatást is még sokkal játékosabbá tenném. De lassan nyitott kapukat döngetek: a most életbe lépett új tantervben, s az ennek szellemét tükröző tankönyvek­ben már egy sereg játékot talál az ember. Megjelennek ilyen könyvek is. Egy­re többen veszik észre: nem igaz az, hogy más a játék és más az a bizonyos szabályos ismeretszerzés, mert a tanulókat fegyelmezett munkára kell szok­tatni. Persze, hogy arra kell szoktatni őket, de miért ne tanuljanak derűsen, ha ráadásul könnyebben elsajátítható s tartósabban megmarad az így szerzett ismeret? Még egy-két műsorról. A Magyarán szólva mind közt a legöregebb, majd­nem egy évtizedes. Messze van még Lőrincze Lajos Édes anyanyelvünk cí­mű műsorától, az a nagy testvér, a „bátyuska", már negyedszázados is elmúlt. A Magyarán szólva 1972 tavaszán indult, s egyelőre nem gondolom, hogy abba kellene hagyni. Fontos ezt megjegyeznem, mert ha csak egy kicsit is fáradni érzem ezt vagy azt a műsort , inkább abbahagyom, mint hogy ráunjanak. He­lyesebb ilyenkor egy kis szünetet tartani, s utána mást kezdeni. E műsoron, épp összetettségének köszönhetően, nem tapasztalom még a fáradtság jeleit. Milyen adásokban veszek még részt? Akad jó néhány most is, amelyben is­mét csak szakértőféle vagyok. Köztük az egyik legérdekesebb az És ha azt mondom ... című képzettársításos sorozat, öt-hatan ülünk a stúdióban, a mű­sorvezető feldob valamilyen témát, fogalomkört, s ehhez a fizikus, a csillagász, a néprajzos, a történész, az irodalomtörténész, vagy személyemben a nyelvész hozzáfűzi a maga gondolatait. Ugyanarról a dologról többnyire egészen más képzettársításaink támadnak. Kiderül, hogy szinte mindegyik érdekes a hall­gatók számára, de a mi számunkra is. Közvetlenül a társadalomnak, közvetve a tudománynak is A televízióban — Szépe György társaságában — A nyelv világa című so­rozatnak vagyok a gazdája. Ez nemcsak nyelvművelő műsor, sőt, nem is első­sorban az, hanem a nyelv kérdéseivel általában foglalkozik: a nyelvek ere­detével, a beszéd kialakulásával, a nyelvcsaládokkal, külön esetleg a beszéd­hibákkal, egyes nyelvi rétegekkel, a hivatalos, az orvosi nyelvvel stb. Ennek a műsornak tehát az a célja, hogy vendégek (szakértők) bevonásával a nyelvtu­dománynak meg a vele kapcsolatos tudományoknak egy-egy fontos részéről adjon 30—40 perces tájékoztatást. Ehhez is kapcsolódik rendszerint egy kis nyelvi játék a megelőző beszélgetés témájából. Ennyit a rádiós-tévés múltról, jelenről. Mindent egybevetve: meggyőződésem, hogy komoly dolgokról nem kell feltétlenül homlokráncolva szólni. A köny­nyedség a nyelvművelésben nem felületesség, s nyelvünk természetétől sem idegen a játékosság. Nekem pedig egyenesen kedvemre való. Ha tehát mű­soraim „különböznek" valamiben, talán éppen a fent elmondottak adják a

Next