Jel-Kép, 1981 (4. szám)

Műhelyek, módszerek - Zöldi László: Továbbjutni (ha lehet) - Az Élet és Irodalom vitáiról

TOVÁBBJUTNI (HA LEHET) zavar az idősebb nemzedék néhány képviselőjé­nek sajátos szubjektivizmusa is: «Tényleg az van, de mégis! A tehetség! a morál! az elszánás! az erudíció! az egyén!» Ez az érvelés sem tetszik nekem. Akkor sem, ha megértő-vállon veregető, akkor sem, ha fölényes, kioktató. Nem tetszik, mert az egyént (a művészt) kiszakítja művészeté­nek alapja, létviszonyai közül." Kiss Gábor, Nyíregyháza „Tisztelt Szerkesztőség! Szeretnénk egy Maja­kovszkij-gondolattal hozzájárulni a Továbbjutni (ha lehet) című, Sükösd Mihály indította vitá­hoz: «Irodalmi csavargó­ had, / elég volt a nya­valygásból! / Kotródjatok!. . . / Zavartok csak / felvonuláskor, / támadáskor!»" Demeter Károly, Szic­erle Tamás, Budapest A levélmontázs kommentálása külön tanulmányt igényelne. Ezúttal csupán két rövid megjegyzés az összeállításhoz. Az egyik: a hozzászólásokból kicsendül az a hangulat, amely az alkotó — vagy alkotni vágyó — értelmiségiek egy ré­szét jellemzi. A keserűséget még akkor is komolyan kell venni, ha a levélírók, mondjuk, az „irodalmi demokrácia" ellentmondásait meglehetősen naiv mó­don próbálják feloldani. Mintha a mű­vek értékét az alkotások szabadverse­nye és a közönségszavazás dönthet­né el... A másik: a vita hasznosságáról szóló — és többnyire a haszontalanságát bizo­nyító — levelek írói kimondatlanul is abból az elképzelésből indulnak ki, hogy az efféle polémiák valamely visszás­ság megszüntetését, ha úgy tetszik, gyakorlati intézkedéseket tűznek ki célul. Ebből a szemszögből nézve min­den sajtóvita elmarasztalható, ez a lá­tásmód is némi naivitásról árulkodik. 3. (Korszerűsített próféta vagy kulturális innováció?) Mindamellett — és ez talán enyhíti a levélírók szemléletéről kiala­kított ítéletemet — a hozzászólók túl­nyomó többsége reálisabban értékeli az irodalom és az írók jelentőségét, a társa­dalmi életben betöltött szerepét. Csak­úgy, mint a tudósok — szociálpszicho­lógusok, történészek és szociológusok —, akiknek felfogása úgy foglalható össze, hogy az írók váteszi magatartását túl­haladottnak tartják, a prófétaság kor­szerűsített értelmezését is lehetetlennek gondolják. Mert úgy vélik, a mai magyar szellemi élet már annyira sokszektorú, hogy a művészi megközelítés mellett a tudományos megközelítésnek is van létjogosultsága. Az elemzőbb igényű hozzászólások közül figyelemre méltó a szociológus Tamás Pál véleménye, aki így indokolja álláspontját: „A társadalmi munka­megosztás változásával a váteszi szerep már a századelő óta leépü­lőben van. Az írók azóta megfigyelhető tömeges közéleti szerepvállalása rövid ideig tar­tott és politikailag pontosan körülha­tárolható feltételek közepette alakult ki.­­ A cikkíró itt, a szövegösszefüggés­ből kiderül, a harmincas évekbeli falu­kutató mozgalomra, illetve az 1956-os események előzményeire gondol. Z. L. — A társadalmi konfliktusok átmentése az irodalmi életbe és a közállapotok iro­dalmi barométerrel való vizsgálata rész­ben ehhez a koronként létező, koronként pedig eltűnő elhivatottsághoz tartozik. Részben viszont a közélet mindenkori szűk keresztmetszeteivel kapcsolatos . . . Egyáltalán nem szükségszerű, hogy min­dig az irodalomban ütközzenek a társa­dalmi-politikai érdekek."" Ez a vélekedés azért is tünetértékű, mert úgy tetszik, több és nem is csak társadalomtudományos megalapozott­ságú vitatkozó szemléletét tükrözi. Azt tudniillik, hogy a mai magyar irodalom romlásának vagy legalábbis stag­nálásának egyik, ha nem legfőbb oka a demokratikus hagyományok hiányá­ban keresendő. Akadtak olyan hozzá­szólók, akik vitatták ezt a nézetet. Ungvári Tamás például elismeri ugyan, hogy a demokratikus hagyományok hi­ánya miatt ,, . . . gyakran a költészetre bízatott a politika", ez azonban szerinte korántsem jelenti azt, hogy magából az irodalomból hiányoztak volna a demok­ratikus vonások. Ha Petőfi Sándor, Ady Endre és József Attila közéleti­ségének — fejtegeti az irodalmár szerző — „ . . . nem is mindig a politikai párt volt a színtere, a kávéház és a biliárd.

Next