Jel-Kép, 1982 (2. szám)

MŰHELYEK, MÓDSZEREK - D. Hoffmann Márta-Vásárhelyi Mária: Élet a Lapály utcában - A Szabó család

ÉLET A LAPÁLY UTCÁBAN­ dig a kudarcok veszik át. Míg magától értetődő tény az, hogy minden férfi el­foglalt, és ezt minden körülmények között tolerálni kell, addig a nőknél ilyen fel sem vetődik. Ezekre a munká­ról folyó beszélgetésekre csak erőltetve lehet a párbeszéd minősítést használni, hiszen a gyakorlatban majd minden esetben a férfi beszél, hallgatója a fele­ség pedig vagy minden érdeklődés nél­kül asszisztál, vagy ha ritkán reagál, akkor ez csak inkompetenciájának vagy értetlen megnyilvánulásainak nyújt te­ret. Érezhető azonban, hogy a férfiak ennél többre nem is tartanak igényt, s beszámolójuk célja általában saját töké­letességük artikulálására irányul. A megértés, a közös gondolkodás vagy az együttérzés gyakorlatilag teljesen hiányzik ezekből a beszélgetésekből. A dialógusok másik témája a pénz. Meglepő, hogy pénzről, anyagi gondok­ról leggyakrabban az orvos,újságíró házaspár beszél, sőt e témakörben a vitatkozás csírái is felsejlenek. A meg­lepő ebben az, hogy a gyakorlatot fi­gyelembe véve azt gondolhatnánk, hogy a családban ők vannak a legjobb anyagi helyzetben, nekik kellene a legkevésbé szembenézni anyagi jellegű problémák­kal. A férfiak dominanciáját mutatja az is, hogy a gyerekekkel kapcsolatos be­szélgetések lényege is többnyire az, hogy az apa utasítja, vagy kioktatja az anyát a gyerekekkel kapcsolatos aktuá­lis teendőkre. Ha már a férjek is részt vesz­nek a gyerekek ellátásában, neve­lésében, az együtt jár azzal, hogy a fele­ségek kompetenciája ebben a cselek­vési körben is megszűnik. Férfiak férfiakkal csak „komoly" dolgokról beszélgetnek: munkáról, pénzről, sikerről és a jövőről. Nők nők­kel viszont csaknem kizárólag aprósá­gokról, csip-csup ügyekről, főzésről, háztartásról, a napi pletykákról, no és persze a férjekről. Ezen túl minden folytatásban súlyos percek telnek el az autóról folyó dialó­gusokkal. Az autó — talán, mint a modern élet egyik jelképe — tisztelet­beli családtagnak tekinthető a Szabó családban. Tény az is, hogy a meghall­gatott öt epizódban lényegesen több szó esett különféle autókról és az ezek­kel kapcsolatos dolgokról, mint mond­juk a gyerekekről. Mint már említettük, minden alka­lommal szóba kerül egy-egy aktuális, a közvéleményt foglalkoztató problé­ma is, mint pl. a kenyér minősége, a vendéglátóiparban bevezetésre kerülő vállalkozói rendszer. A szerzők törekvése, hogy egyrészt a világpolitikát ne „vigyék be" a Szabó család életébe, másrészt a műsor min­dig tartalmazzon valamilyen aktuali­tást, abba a végletbe sodorja a műsort, hogy ezeknél az aktualitásoknál sem próbálják megkeresni a lényeget, ha­nem ezek értelmezése is megmarad az egyébként jellemző felszínes, „kel­káposztaszagú" konyhai világban, így aztán minden újdonságot gyanak­vással, és előítéletekkel terhesen fogad­nak. A beszélgetések hangneme már kö­vetkezik a fent leírtakból. A házastársi párbeszédeknél a férj fölényes, kioktató vagy utasító, türelmetlen hangja és a feleség zsörtölődő, veszekedős vagy sér­tett válasza váltja egymást. A férfiak egymás közti beszélgetéseit egy sokkal kiegyensúlyozottabb, baráti, segítőkész hangnem jellemzi, míg a nők egymás közt többnyire egyenrangú partnerek­ként fecsegnek, és esetenként bájolog­nak. Olyan párbeszédet, ahol az őszinte­ség, a meghittség vagy az együttérzés lenne a domináns, az öt folytatásban nem találtunk. Konfliktusok Amikor elkezdtünk foglalkozni a Szabó családdal, az volt az elképzelésünk, hogy a konfliktusok elemzéséből épít­jük föl a vizsgálatot. A történetet, t.i. a Szabó család történetét a konfliktu­soknak kellene továbbvinni. De ezek a konfliktusok több szempontból nem igazi konfliktusok. Nem érezzük hivatottnak magunkat arra, hogy filozófiai fejtegetésekbe kezdjünk a mindennapi élet konfliktus­szituációiról. A Szabó család szerzőinek

Next