Jel-Kép, 1985 (1. szám)

FÓRUM - Tomka Miklós: Kommunikáció-e a tömegkommunikáció?

KOMMUNIKÁCIÓ-E A TÖMEGKOMMUNIKÁCIÓ? járásához, viszonyuk egyre sok­oldalúbbá tételéhez vezet. — Juliska arra is reagál, hogy Jan­csi őt milyennek látja, s emellé kifejezi saját magáról való el­képzelését. — Juliska válasza tehát új kezde­ményezésnek is tartható a kom­munikáció folytatására. Ez­után újabb fordulók következ­nek egyre magasabb fokon. A válasz harmadik funkciója a leg­fontosabb, a leginkább minőségi ugrás. Van, aki a személyes kommunikációt a régi fajta üzletkötéshez hasonlítja, ahol hosszas barátkozás, vendéglátás, vitatkozás előzi meg az adásvételt. Van, aki kártyavár építésével példálózik, mondván, hogy csak akkor lehet ered­ményt — a vár felépítését vagy a köl­csönös megértést — elérni, ha két oldal­ról egymásnak támasztunk egy-egy kártyát, s továbbiakkal körülbástyáz­zuk, lefedjük őket. Erre már ráépíthető a második emelet, majd a harmadik, negyedik és így tovább. Van,aki a kom­munikációs folyamatban az egymáshoz közeledést, az egyre szorosabb közösségre törekvést emeli ki. Egy-egy mondat, a kommunikációs folyamat egy-egy lé­pése nemcsak előrelépés (vagy „felfe­lé" építkezés), hanem közeledés egy­máshoz : — egymás jobb megismerése, — a közös ismeretanyag növeke­dése és — az egyetértés fokozódása. A kommunikációs folyamat megsza­kadásának ennek értelmében két oka le­het: teljes egyetértésre jutás az adott kérdésben vagy valamilyen, az egyet­értés továbbfejlesztését akadályozó ténye­ző — ami a rendelkezésre álló idő rövid­ségétől az eltérő ízlésig igen sokféle le­het. Bármihez hasonlítjuk is a személyes kommunikációt, és bármilyen szintre jut is el (legalacsonyabb szintjének az egyszerű szóváltást, legmagasabbnak két ember szerelmét és házasságát tart­va), két alapvető vonását érdemes meg­különböztetni. Az egyik inkább pszi­chológiai, a részt vevő két vagy több ember nézeteinek, viselkedésének és a társas kap­csolatokban elfoglalt helyzetének kifejezé­sére, befolyásolására, egyeztetésére és kö­zösségi-társadalmi elfogadtatására szol­gál? A résztvevők szerepe összetett. Mindegyikük önmaga és saját nézetei elfogadtatására törekszik, aminek köz­vetett formája az egyéb nézetek bírála­ta. A kommunikáció hajtóereje ellen­ben az a törekvés, hogy a magánvéle­mény bizonytalanságát a társadalmi elfo­gadás garanciájával cseréljék fel. Mivel tehát a kommunikációs szituációban a közösséggel — vagy legalább a kommu­nikációs partnerrel — való elfogadtatás, a megegyezés, az egyetértés a legna­gyobb érték, a felek ennek érdekében hajlandóak nézeteik bizonyos helyesbí­tésére. Egyszóval a személyes kommu­nikáció két dolgot egyesít: az egyéni álláspont helyesbítésébe való belenyug­vást (sőt, az első pillanattól kezdve az arra való készséget) és — mintegy el­lenszolgáltatásul — az immár közös ál­láspont közösségi-társadalmi (azaz két vagy több ember által történő) elfoga­dását, legitimálását. Az „én" helyére a „mi" kerül. Más oldalról nézve persze ugyanez nem más, mint két vagy több ember egyidejű és egymást feltételező önérvényesítési stratégiája. A személyes kommunikáció másik jellemvonása, hogy közben emberi-kö­zösségi kapcsolatok alakulnak,nézeteket, szemléleteket egyeztetnek, a társadalom épül mind a társadalmi struktúra, mind a kultúra dimenziójában. S ami talán a legfontosabb, ebben a társadalom- és kultúrateremtésben minden résztvevő, a társadalom minden tagja saját kom­munikációs részvételén keresztül egyen­jogú partner, vagy legalábbis olyan szinten tudja érvényesíteni önmagát, amilyent társadalmi, gazdasági, mű­veltségi, hatalmi helyzete számára ki­jelöl. (Azaz a személyes kommunikáció a társadalmi-gazdasági viszonyok újra­termelődése, és semmiképpen sem va­lamiféle centralizációs mechanizmus.) A személyes kommunikáció tehát a kö­zösségi-társadalmi életben való részvétel legelemibb s legtermészetesebb mód­ja.

Next