Jel-Kép, 1985 (4. szám)

FÓRUM - Gálik Mihály: Eltűnt milliók

is csinos összeg, hát még ha ahhoz vi­szonyítjuk, hogy a cég az évi össznyere­sége 73 millió forint volt. Bravó, Sport­fogadás, bravó, fiúk, csak így tovább! — mondanám, ha nem tudnám, hogy a Sportfogadás monopolhelyzetben van, hogy másnak nincs lehetősége hasonló profilú lapot kiadni. Bravó­t monda­nám, ha nem tudnám, hogy a 9 forin­tért vesztegetett lap terjedelme olyan­­ normál újságoldal, s hogy a lap a szó szoros értelmében föl sincs vágva, s ha nem lenne az a gyanúm, hogy terjedel­méhez képes alighanem rekordot dönt a nem pusztán értelemzavaró, hanem a fogadási esélyeket is befolyásoló saj­tóhibákban, hogy riportnak álcázott dajkamesék és reklámok veszik el a helyet az érdemi információk elől, és — maradjon ez a végére, bár a legfonto­sabb — ha nem tudnám, hogy a lap pocsékul tippel. Az utóbbi két év ada­tait alapul véve ugyanis a Sportfogadás szerkesztősége száz esetből egyszer volt képes olyan tippeket összeállítani és le­közölni, ami behozta (behozta volna, ha akadt volna, aki megjátssza a tippeket) a közölt tippek „levételének" árát. Ezek után logikus a kérdés, miért veszik tízezerszám mégis hetente a lapot ? Erre nem adható egzakt válasz, de számomra meggyőző magyarázat, hogy a háttérben a „fogadó lelkivilága" áll. Ugyan melyikünk nem ad hetente 9 forintot, azért hogy megnyugtassa magát, mindent megtett a sikerért. A végkövetkeztetés pedig már a gondo­latkísérlet világába tartozik: a mai Sportfogadásnak csak konkurencia hí­ján van helye a nap alatt! Továbbmen­ve: a Lapkiadó Vállalat is csak ilyen mesterséges, az üzleti élettől idegen fel­tételek között tudja a maga által vál­lalt politikai, kulturális és egyéb misz­sziót betölteni. Magam úgy vélem, hogy az ehhez ha­sonló társadalmi misszió betöltése nem feltétlenül egy nyereségérdekelt üzleti vállalkozás dolga. Sőt, állítom, hogy a két funkció — a társadalmi misszió és a nyereségre törekvés — le is rontja egymást! Itt is eltűnnek a milliók, mint a társadalmi-gazdasági szféra annyi más helyén, csakhogy szinte észrevétle­nül. Ismerős a paradoxon. Ahogy Ka­rinthy írja: egyénileg mindenki Krisz­tust kiáltott, mégis Barabást zúgott a tömeg. Úgy egyedenként minden a he­lyén van a lapkiadásban is, van nyere­ség is és misszió is, van hidegfejű vállal­kozó és önfeláldozó misszionárius, csak a fránya olvasó kap kézbe silány ter­méket. Tézisszerűen megpróbálom összefog­lalni, milyen rendszerben képzelem el az üzlet és az újság, a finanszírozás és az újságírás összefüggéseit. Megenged­­dek magamnak annyi szabadságot, ami jóval túlmegy a mai szabályozáson — hisz azt adottnak és változtathatatlan­nak véve kár is lenne a szóért — de csak annyit, hogy a felvázolt szabályo­zás mai társadalmi viszonyaink közé beilleszthető legyen. Konzisztens mo­dell felvázolására törekszem, eseten­ként evidenciákat hangoztatva. Ezek után a tézisek, a maguk legáltalánosabb formájában: 1. Minden társadalmi egyesület, in­tézmény, vállalat, jogi személy jogosult lapkiadásra. A Minisztertanács Tájé­koztatási Hivatala a lapengedély meg­adásánál kizárólag az alkotmány és a majd megszülető sajtótörvény alapján jár el, csak ezek rendelkezéseibe ütköző kérelmeket utasít el. Az alapítás után a Tájékoztatási Hivatal törvényességi felügyeletet gyakorol a lapok műkö­dése felett. 2. A példányszám, a formátum, a terjedelem, az ár megállapítása a kiadó hatáskörébe tartozik. 3. A lapot a kiadó szerv tartja el sa­ját költségvetéséből. E három általános alapelv a gyakor­latban a legváltozatosabb formában ér­vényesülhet. Például egy társadalmi egyesület maga is kiadhat lapot, de azt szakosodott lapkiadó vállalatra is bíz­hatja. Ami a kardinális változás, az a szakosodott lapkiadó vállalatok mono­póliumának megszűnése és a Tájékoz­tatási Hivatal nem hatósági jellegű jogainak (például ármegállapítás, pél­dányszám etc.) megnyirbálása. Ezek után nézzük —­a teljesség igénye nélkül 73 ELTŰNT MILLIÓK

Next