Jel-Kép, 1986 (3. szám)

Szecskő Tamás: Tömegkommunikáció: mennyiség és minőség

Szecskő Tamás Tömegkommunikáció és minőség Vázlatok a fejlesztéshez Jóllehet a fogalom a „tömeg" kifeje­zéssel csupán mennyiségi összefüggé­sekre utal, a valóságban a tömegkom­munikáció állandóan jelenlévő dilem­mája a mennyiség és a minőség megfe­lelő harmóniája. Ebben az állandó egyensúlyozásban szinte szükségszerű­en jegecesednek ki szélsőséges állás­pontok is. A televíziós, rádiós és sajtó­munka, valamint anyagi és szellemi fejlesztési lehetőségeik körüli vitákban az elmúlt két évtizedben Magyaror­szágon is találkozhattunk mindkét vég­lettel. Az egyik kizárólag a tömegkom­munikációs eszközök anyagi-technikai bázisának gyorsabb fejlesztését sürget­te, kimondva vagy kimondatlanul azt feltételezve, hogy a mennyiségi növe­kedés automatikusan magával hozza majd a tömegkommunikációs termé­kek minőségének javulását is. A másik, ezzel ellentétes, de épp oly gyakran hallott érv azt hangsúlyozta, hogy a népgazdasági fejlődés korlátozott le­hetőségei behatárolják a tömegkommu­nikáció anyagi fejlesztését, viszont a produkció minőségi jobbítása előtt korlátlan perspektívák vannak. Az alábbiakban, néhány vázlatos gondo­lat erejéig, azt kívánjuk megmutatni, hogy ez hamis alternatíva: a magyar tömegkommunikáció csakis mennyi­ségi és minőségi vonatkozásainak együttes kezelésével fejleszthető. Va­lamint azt is, hogy a két oldal harmó­niára hozásához távlati, konceptuális kommunikációpolitikai gondolkodás szükséges. Kommunikációpolitikánk alapelvei nagyjából egy negyedszázada alakul­tak ki, megfelelően tükrözve a hatva­nas évek történelmi körülményeit, s a politika akkori kommunikációs szük­ségleteit. (Egyszerűség kedvéért itt és a továbbiakban kommunikáció­politikának nevezem a tájékoztatás­politikai és kultúrpolitikai elveknek a tömegkommunikáció munkáját vezér­lő, viszonylag konzisztens rendszerét.) Ezek az alapelvek azóta lényegében nem változtak: a tárgykörben időköz­ben született dokumentumok — pél­dául a tájékoztatáspolitikai határoza­tok — minden esetben inkább a foly­tonosságot hangsúlyozták. Az MSZMP politikája viszont ebben az időszakban is a folytonosság és a megújulás dialek­tikáját fejezte ki, s megvalósulásának eredményeképp abba a társadalmi kör­nyezetbe, amelyben a televízió, a rádió, a sajtó végzi mindennapos munkáját, vadonatúj elemek és összefüggések ke­rültek. A teljesség igénye nélkül ezek közül csak néhányat említünk, olya­nokat, amelyeknek nyilvánvaló a je­lentősége a tömegkommunikáció szem­pontjából. A gazdasági reform átalakította gaz­dálkodásunk módját, a gazdasági in­tézményrendszert, a népgazdasági ter­vezést. Mindezzel a tömegkommuni­kációs tevékenység gazdasági környe­zete is megváltozott. Részben a gazdál­kodási formák átalakulásának, rész­ben a gazdaság egyensúlyzavarainak, fejlődésünk lelassulásának következ­tében gyökeresen átalakult a gazdasági közgondolkodás, valamint módosult a mindennapok idő- és tevékenységszer­kezete. Ebben a szerkezetben másutt a­r mennyiség

Next