Jel-Kép, 1988 (4. szám)

KÖZELKÉP - Jakab Zoltán: A sajtótermékek ára és fogyasztása Magyarországon 1957-1987-ben

39 A SAJTÓTERMÉKEK ÁRA ÉS FOGYASZTÁSA . Jegyzetek 1. A sajtótermékek körében — statisztikai okokból — szerepelnek bizonyos alkalmi, egyedi kiadvá­nyok is, ám ezek súlya az értékesítésben és áralakulásban elhanyagolható. 2. Az életszínvonal alakulásával kapcsolatos adatok, értékelések forrása: Hoch R.—Kovács I.—Ör­dög M.: Fogyasztás és jövedelem. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1982. (Vö.: 122—125. old.) 3. L.: Kováts I.—Bokor J. (szerk.): Tömegkommunikációs Adattár. I. Tömegkommunikációs Kutató­központ, 1975. 4. A papírhelyzetre, nyomdai kapacitásokra, sajtópolitikai döntésekre vonatkozó információk forrása — a továbbiakban külön hivatkozás nélkül is —. Jakab Z.: Sajtótermékek ára és kereslete (1979 —1981). Tömegkommunikációs Kutatóközpont, 1981. (kézirat). 5. A Magyar Posta lapterjesztési árbevétele. Az értékesített példányok átlagára számított adat, az árbevétel és az értékesített mennyiség hányadosa. 6. A Hírlapkiadó Vállalat, a Lapkiadó Vállalat, a Népszava Lapkiadó Vállalat és az Ifjúsági Lapkiadó Vállalat. 7. 1958 és 1967 között a négy nagy lapkiadó együttes bevételeiben a hirdetési bevételek hányada — különösebb irányzat nélkül — 7,6 és 10% között ingadozott. Vö.: Tömegkommunikációs Adattár I. — A bekezdés többi adata is ugyaninnen származik. 8. Vö.: Hoch—Kovács—Ördög: i. m. 125—127. és 169—170. old. 9. Vö.: Hoch—Kovács—Ördög: i. m. 116. old. 10. A Papíripari Vállalat kereskedelmi igazgatójától 1976-ban kapott szóbeli információ szerint a „takarékosság" miatt komoly raktározási és állagmegóvási gondok voltak a szovjet importból érkező, változatlan mennyiségű újságnyomó papírral. 11. A növekedés akkor is tény, ha a sajtóengedélyezés a statisztikai nyilvántartást változtatta is időközben. 12. L.: Fogyasztási cikkek és szolgáltatások jövedelemrugalmassága. Statisztikai Időszaki Közlemé­nyek 246. kötet. KSH, 1972. 13. A számításokat Ördögh Miklós végezte az MTA Közgazdaságtudományi Intézetében. 14. A táblázat adatait a következőképp számítottam. A háztartás-statisztikák 1983-ig közölték az egy főre jutó sajtókiadásokat (Ft-ban) és a háztartások átlagos létszámát. Ebből kiszámítható a háztar­tások évi összes sajtókiadása, amit az értékesített lappéldányok átlagárával osztottam. A számított adatok, természetesen, csak becslésként értelmezhetőek.­ ­ The first part of this analysis describes the selling and price trend of Hungárián newspapers, the income and price dependency of selling. The second part shows the trends of consumption in a few particular cases for the period after 1976. The third part considers the change of consumption in certain social groups.

Next