Jel-Kép, 1989 (4. szám)

FÓRUM - Varga Csaba: Gondolatok a féléves Napzártáról

GONDOLATOK A FÉLÉVES NAPZÁRTÁRÓL 87 „... Rendkívül »előkelő« kerekasztalt ül­tek körbe a Napzárta tegnap esti vendégei, akik Baló György néhány, a beszélgetésnek csupán irányt szabó kérdése nyomán, a gaz­dasági kibontakozás lehetőségeiről váltot­tak szót." (Esti Hírlap, május 15.)« Az értelmiségnek szól? Az előzőekben már történt utalás arra, hogy a Napzárta az értelmiségiek műsora. Való­ban az? Az MKI* adatai szerint az nem azt jelenti, hogy kizárólag az értelmiségiek kö­vetik figyelemmel, hanem csak azt, hogy ők a dominánsak. A felmérés szerint a „meg­kérdezettek 7 százaléka, ha teheti, megnézi a Napzártát. 20 százalékuk havonta egyszer­kétszer, 14 százalékuk ritkábban. Az értel­miségiek 28 százaléka, a budapestiek 27 szá­zaléka mindennap, de legalább hetente többször nézi. (A szándéknyilatkozat, ha eltér is a tényleges nézettségtől, a Napzárta egyfajta értelmiségi és fővárosi népszerűsé­gére utal.) Szintén az MKI adatai szerint az értelmi­ség a legnagyobb számban a március 15-i Napzártát követte figyelemmel. Nem alap­talanul, hiszen ez volt a Tv 2 talán legsikere­sebb Napzártája. A napi eseményekről ké­szített összefoglaló, a stúdióbeszélgetés, az SZDSZ, az MDF és a Budapesti Pártbizott­ság képviselőinek bevonásával, illetve a Ti­zenkét pont beolvasásával az egyik legpoliti­kusabb és egyben a legszínvonalasabb Nap­zártát eredményezte. Ez utóbbi műsortól el­tekintve is a Napzárta számos alkalommal jelentkezett elsőként olyan témával, amelyre a televízió más műsorai nem tudtak, vagy nem akartak vállalkozni. Az elmúlt fél évben a műsor 179 alkalom­mal jelentkezett. A stúdió 378 vendéget fo­gadott, akik a politikai és társadalmi élet minden rétegét képviselték úgy, hogy meg­kötöttség nélkül, az esetek többségében élő adásban fejthették ki nézeteiket. A műsor politikai jellege dominál, 112 alkalommal a Napzárta egyértelműen politikai kérdések­kel foglalkozott. 58 alkalommal egyéb, nem politikai műsor készült, és csak tíz olyan lapzárta volt, amelynek a célja egyértelmű­en a szórakoztatás volt. Amint az ábrából is kiderül, a szórakozta­tó műsorok aránya igen alacsony, mindösz­sze 6 százalék. Ez az érték meg sem közelíti az eredetileg tervezett 25—30 százalékos arányt, pedig felesleges bizonygatni, hogy a könnyed hangvétel nem feltétlenül párosul igénytelenséggel. A jól megválasztott köny­nyű műfaj pedig nem veszélyezteti a Napzár­ta tekintélyét. Ilyen műsor volt például a Körösi János­sal készített zenés beszélgetés. „... Valahogy ilyennek álmodhatták a Televízió vezetői a 2-es program műsorát, mint amilyen tegnap este volt Körösi János­sal, a zongoristával. Persze, ahhoz ilyen sze­mélyiség is kell, aki számára a muzsika meg­szólaltatása mintha semmi technikai gondot nem jelentene már. . . Kedves és szerény volt a két műsorvezető, annyira voltak kíváncsi­ak, amennyire mi is, a képernyő előtt. Úgy­hogy igazán pompásan sikerült a tegnapi Napzárta." (Esti Hírlap, április 14.) A könnyed műfaj hiánya és más hibái ellenére a nézők megkedvelték a „cipzár" műsorát. (Nézőtábora alkalomtól függően 200—500 ezer ember.) A nézők mindenre reagálnak. Gyakran tesznek megfontolásra is érdemes javaslatokat. Mi legyen a Nap­­ i 88881 szórakoztató műsor ? I politikai műsor V//A egyéb műsorok • Forrás: MKI Panel, gyorstájékoztatók

Next