Jel-Kép, 1990 (4. szám)
Mitől vonzó egy számítógép? A kérdést naponta meg kell válaszolniok a kisebb-nagyobb számítógépekkel foglalkozó cégek menedzsereinek reklámszakembereinek, tervezőknek szoftverfejlesztőknek formatervezőknek és még egy sor szakembernek akiknek a munkája nyomán kialakulnak azok a stratégiák, amelyek egy egy elektronikai vagy számítástechnikai terméket sikeressé tesznek Napjaink tömegével eladott, sikeres elektronikai készülékei között kitüntetett hely illeti meg a számítógépeket. Lassan már egy évtizede, hogy a számítógép kilépett a titokzatos légkondicionált géptermekből, és helyet kért magának a munkahelyeken, íróasztalokon, az otthonok polcain, a tanulószobákban. A mikrogépek megjelenése óta megfigyelhető a tervezők azon törekvése, hogy sajátos, vonzó képzeteket társítsanak az önmagában unalmas látványt nyújtó dobozokhoz, billentyűzetekhez. Talán az első sikeres törekvés az Apple cég szokatlan (számítógépen különösen az) emblémája volt, a szivárványszínekből összeállított alma, amelybe mintha valaki éppen beleharapott volna. Ha semmi mást, de ezt a korán megtervezett almaemblémát máig megőrizte a sikeres világcég. Az ugyancsak elsők között készült TRS mikrogépmodell a sci-fi fémesen csillogó, csupa gomb világát idézte meg. A Commodore 64 jól ismert formája talán megbízható műanyag játékszer akart lenni, és ilyenként vált világsikerré. Érdekes, formabontó törekvést jelentett a Sinclair gépek megjelenése a 80-as évek elején. Nagyon egyszerű, szinte már eldobható műanyag dobozban jelentek meg az első ZX80-asok egy akkor divatos mosolygó emblémával díszítve. Az egyszerű megoldások az olcsó kivitel végigkísérte a Sinclair storyt. Napjaink gépei az IBM kompatibilis gépek A tervezők kezét egy már kialakult formavilág köti. Kötöttek a gépek főbb részeinek méretei, formája, elrendezése, a display, a billentyűzet, a háttértárak de a gépek belső részének méretei, elrendezése is. Mégis, ha prospektusokat lapozunk, szakfolyóiratokat nézegetünk feltűnik hogy minden, valamit magára adó cég igyekszik megteremteni egyéni formáit, sajátos hangulatot kapcsolni saját gépei megjelenéséhez. Az IBM formavilágát a cég hagyományos kék-szürke színei, a diszkrét betűembléma, a visszafogott formák jellemzik Az olasz formatervezés precizitását és megbízható robusztusságot sugallnak az Olivetti modelljei. A Siemens drapp színekkel, egyéni billentyűformákkal egész gépcsaládot dolgozott ki, amely szintén a megbízhatóság és elegancia képzeteit igyekszik kelteni. Csak hármat ragadtunk ki a legnagyobbak közül, de számos más cég másféle formavilágát, reklámtörekvését is fel lehetett volna hozni példaként. Ebben a lapszámunkban ízelítőt próbálunk adni azokból a reklámmegoldásokból, amelyek arra keresik a választ, hogy mitől lehet vonzó egy számítógép.