Jel-Kép, 1990 (4. szám)

Mitől vonzó egy számítógép? A kérdést naponta meg kell válaszolniok a kisebb-nagyobb számítógépek­kel foglalkozó cégek menedzsereinek reklámszakembereinek, tervezők­nek szoftver­fejlesztőknek formatervezőknek és még egy sor szakem­bernek akiknek a munkája nyomán kialakulnak azok a stratégiák, amelyek egy egy elektronikai vagy számítástechnikai terméket sikeressé tesznek Napjaink tömegével eladott, sikeres elektronikai készülékei között kitün­tetett hely illeti meg a számítógépeket. Lassan már egy évtizede, hogy a számítógép kilépett a titokzatos légkondicionált géptermekből, és helyet kért magának a munkahelyeken, íróasztalokon, az otthonok polcain, a ta­nulószobákban. A mikrogépek megjelenése óta megfigyelhető a tervezők azon törekvése, hogy sajátos, vonzó képzeteket társítsanak az önmagá­ban unalmas látványt nyújtó dobozokhoz, billentyűzetekhez. Talán az el­ső sikeres törekvés az Apple cég szokatlan (számítógépen különösen az) emblémája volt, a szivárványszínekből összeállított alma, amelybe mintha valaki éppen beleharapott volna. Ha semmi mást, de ezt a korán megter­vezett almaemblémát máig megőrizte a sikeres világcég. Az ugyancsak elsők között készült TRS mikrogépmodell a sci-fi fémesen csillogó, csupa gomb világát idézte meg. A Commodore 64 jól ismert formája talán meg­bízható műanyag játékszer akart lenni, és ilyenként vált világsikerré. Ér­dekes, formabontó törekvést jelentett a Sinclair gépek megjelenése a 80-as évek elején. Nagyon egyszerű, szinte már eldobható műanyag doboz­ban jelentek meg az első ZX80-asok egy akkor divatos mosolygó emblé­mával díszítve. Az egyszerű megoldások az olcsó kivitel végigkísérte a Sinclair storyt. Napjaink gépei az IBM kompatibilis gépek A tervezők kezét egy már ki­alakult formavilág köti. Kötöttek a gépek főbb részeinek méretei, formája, elrendezése, a display, a billentyűzet, a háttértárak de a gépek belső ré­szének méretei, elrendezése is. Mégis, ha prospektusokat lapozunk, szakfolyóiratokat nézegetünk feltűnik hogy minden, valamit magára adó cég igyekszik megteremteni egyéni formáit, sajátos hangulatot kapcsolni saját gépei megjelenéséhez. Az IBM formavilágát a cég hagyományos kék-szürke színei, a diszkrét betűembléma, a visszafogott formák jellemzik Az olasz formatervezés precizitását és megbízható robusztusságot sugallnak az Olivetti modelljei. A Siemens drapp színekkel, egyéni billentyűformákkal egész gépcsaládot dolgozott ki, amely szintén a megbízhatóság és elegancia képzeteit igyek­szik kelteni. Csak hármat ragadtunk ki a legnagyobbak közül, de számos más cég másféle formavilágát, reklámtörekvését is fel lehetett volna hoz­ni példaként. Ebben a lapszámunkban ízelítőt próbálunk adni azokból a reklámmegoldásokból, amelyek arra keresik a választ, hogy mitől lehet vonzó egy számítógép.

Next