Jel-Kép, 2001 (3. szám)
KOMMUNIKÁCIÓS KULTÚRA - Kapitány Ágnes-Kapitány Gábor: Magyarságszimbólumok idegenforgalmi kiadványok tükrében
KOMMUNIKÁCIÓS KULTURA s Kapitány Agnes - Kapitány Gábor MAGYARSÁGSZIMBÓLUMOK IDEGENFORGALMI KIADVÁNYOK TÜKRÉBEN Az alábbi elemzés egy nemzetközi összehasonlító kutatás keretében készült, amelyet az Österreichisches Ost- und Südosteuropa Institut kezdeményezett National Identities and European Identity címmel. A nemzetközi kutatócsoport évek óta vizsgálja a mindennapi élet identitásszimbólumait, így jött létre a kapcsolat a mi ezen területtel foglalkozó kutatásainkkal (melyeknek eredményeiről lásd Kapitány Ágnes - Kapitány Gábor: Magyarság-szimbólumok. Európai Folklór Központ, Budapest, 2001. 3. bővített kiadás). A mostani közös kutatási fázis turisztikai kiadványok tükrében kvalitatív és interpretatív módszerek alkalmazásával elemezte a nemzeti identitás konstruálását. Jelen tanulmány az elemzés rövidített változata. Felhasznált kiadványok: Ibusz, Belföldi ajánlatok 2001; Neckerman, Belföldi utazások 2001; a Tourinform 2001-re szóló propagandafüzetei (Hungary the meeting point, Meet in Hungary, A taste of Hungary, Activity holidays, Health tourism, Relax Hungary, Culture of Hungary, Highlights 2001, Lake Balaton, Budapest and the Central Danube region) és leporellói (Budapest, Lake Balaton, Flavours of a country, Ungarn, Das Land der „Magyaren"). Összehasonlításul felhasználtuk a Vienna Tourist Board Vienna Scene című kiadványát. Az alábbiakban először összegezzük a nemzetközi vizsgálat közös szempontjai alapján gyűjtött tényeket, majd kísérletet teszünk az eredmények értelmezésére, különös tekintettel a Bécs-Budapest összehasonlításra és azokra a változásokra-elmozdulásokra, amelyek az idegenforgalmi Magyarország-képben az utóbbi években bekövetkeztek. A MAGYAR IDEGENFORGALMI KIADVÁNYOK ORSZÁGKÉPE Tipikus tájak Magyarország legfőbb hagyományos idegenforgalmi látványosságai, a Puszta (a Nagy Magyar Alföld), Budapest és a Balaton ma is hangsúlyosan jelen vannak a kiadványokban. A Puszta szerepe azonban kevésbé kiemelt, mint korábban, és változott (arányában csökkent) a Balaton propagandája is. Nagyobb súllyal szerepelnek viszont a történelmi városmaggal, műemlék épületekkel rendelkező kisvárosok és a kastélyok.