Jelenkor, 1964. január-június (7. évfolyam, 1-6. szám)

1964-01-01 / 1. szám - Táj és történelem (Csányi László, Gáll István, Hunyady József, Kalász Márton, Kardos Tibor, Kopányi György, Szinnyei Júlia, Takáts Gyula, Tatay Sándor)

számain s büszkén élvezem a folyóirat gyorsan növekvő tekintélyét itt a fővárosban, mind az olvasók, mind hozzáértő irodalmárok körében. Röviden: Pécshez köt szerelem és házasság, irodalom kezdetei és az első indulás, s idehúz szegény jó szüleim sírja. Egyszóval: minden. Takáts Gyula. 1929-ben hazaérve a középiskolások országos tanulmányi versenyéről, az érettségi szóbelin egy tizenötsoros Cicero körmondatot nyomtak a kezembe. A körmönfont szó­áradat hosszabb, rövidebb mondat-gubancaiban egyetlen preparáció, egyetlen utalás segítsége sem volt. A szöveget egyenesen az érettségi biztosának adtam vissza, azzal a szerény kéréssel, legyen olyan szíves és fordítsa le. Válasz: megbuktatott. Ez a vá­ratlan fordulat az életemben elzárt attól, hogy a Képzőművészeti Főiskola felvételijére jelentkezhessek. Így, magam biztosítására, gyorsan beadtam egy kérvényt a Somogyi Újság szerkesztőségébe, ahová eddig is sokat irkáltam és ahol már poéta számiba vettek. Az újságírásra nem került sor, mert szeptemberben a „szintén zenészek” székesfehérvári pótugratása után felvettek a pécsi egyetem bölcsészeti karára. Tehát az 1929-1934 közötti pécsi öt évet, melyről megemlékezem, Cicerónak kö­szönhetem. S hogy ez így történt, annak ma 30 év távlatából nézve, csak örülök. Örü­lök, mert ebben a városban,­­ amely eddig csak Janus Pannoni­ust, a székesegyházat, s azokat a rokonaimat idézte, akikkel Babitsék is atyaifiságot tartottak olyan meg­hitt légkör fogadott, amely emberi arányaival, ha szegényeset is, de családi méretet sugárzott és mediterrán színeivel, légkörével közel állt a szívemhez. Az intézmény, az univerzitás, amelynek polgára lettem, másfélfolyosós bölcsészeti karával, az öt évfolyamán együttesen is talán csak 100 ha­llgatójával, ha úgy szelektál­tak volna, hogy­­bukott diák és vassal bélelt pincskalapos tanár ne kerülhessen oda, akkor egy kísérleti minta filozófiai iskola is lehetett volna. Amolyan XX. századi hu­manista udvar féle. De hát én is ott voltam és rajtam kívül tán még 99-en és hála­isten így olyan volt, amelyről érdemes szót ejteni. Volt úgy, hogy az előadáson egy jelölt és egy professzor beszélgetett. Nagy kollé­giumnak számított, ahol tizen ültek együtt. Előadás­­közben kinek nyugalmat adó, kit meg hányásra ingerlő szivarjaival kínálta a hallgatóit egyik professzorunk. Mindenki, mindenkit ismert, így becsületbeli kötelesség volt a jelenlét és a felkészülés is. Ha pe­dig kisütött a déli ragyogás, üres volt az északi terem, mert az előadó a pécsi akropo­­lisz gesztenyefái akt, a dóm előtt sétált, s mint a peripatetikusok magyarázta a tudo­mány lényegét és értelmét, nem pedig részleteit. Szinte hihetetlen, ha arra gondolok, hogy nemcsak a kis szemináriumi könyvtárakhoz,­­ ahol szabad polcokon álltak a pla­fonig gyűjtött könyvek és folyóiratok­­, voltak kulcsaink, de az öregebb bölcsészek­nek, ha nem is az egyetem főkapujához, de a­­hátsó kiskapuhoz, akárcsak különfoejáratú albérletünkhöz, saját kulcsaink voltak. Akkor és úgy jártunk ki-be az egyetemre, mintha haza jártunk volna. Akadt olyan polgár is, aki a villámhárító alatt az egyetem tornyá­ban lakott. . . Hogy ki mit olvasott, mit tudott, mit írt és mennyit ért, azt e kis kö­zösség néma, de biztosan jelző szellemi műszere jól mutatta a­­bölcsészeti karon. E lég­köri sugárzásban polgárok és professzorok egyaránt ellenőrzés alatt álltak. Bár megvolt már 1929-ben is a művészhajlamú bölcsészhallgatók Batsányi Társasága (a hivatalos pé­csi Batsányi Társaság 1946-ban alakult), de ennek felolvasó ülésein kívül is pontosan tudta mindenki mindenkiről, hogy min dolgozik. Ismerték és tudomásul vették még a városiak is,­­ ha elmaradt érzésvil­ággal is,­­ hogy milyen verseket ír Zsikó Gyula, Lo­­vassy Andor, és Mistral és Verhaeren melyik verseit fordítja Holler (Bajcsa) András. A napfényes déli folyosó ifjú irodalomtörténészek és írók műhelye volt. Munkáik folyó­iratokban és 40-100 oldalas értekezésekben jelentek meg. Ekkor lendült fel a Mayer­­féle Kultúra Nyomda is. Tudtuk, hogy Dénes Tibor Péterfy esztétikájával bajlódik, Gálos Magda Justh Zsigmonddal, a kitűnő tehetségű, korán meghalt író és esztéta Kováts József pedig Török Gyuláról ír, s hogy az első gimnáziumtól egyvégtében osz­ 44

Next