Jelenkor, 1965. július-december (8. évfolyam, 7-12. szám)

1965-11-01 / 11. szám - TANULMÁNY - Szilágyi Vilmos: A jövő társadalmának víziói

részkedett a napvilágra. Ennek két fő oka lehet. Egyrészt ismeretessé váltak Marx és Engels megállapításai a múltszázadi utópikus szocializmusra vonatkozóan s azokat dogmatikusan értel­mezték. (A tétel egyszerű volt: a klasszikusok megmondották, hogy az utópizmus lehetőségei kimerültek, utópiákra tehát semmi szükség. Holott a klasszikusok nyilvánvalóan csak a szocia­lizmus építésének tudományát helyettesíteni kívánó, azzal rivalizáló utópiákra gondoltak.) Más­részt az addig megjelent, többségükben polgári szemléletű regényekkel azonosították az utópi­kus irodalmat, s így indokoltnak látszott az elutasító álláspont. Ebből a szempontból Feleki László említett regénye sem mondható szerencsésnek. Első pillantásra ugyan csak a romantikus antikapitalizmust és rousseauizmust gúnyolja ki, de Swiftnél maróbb szatírája végül minden érték tagadásába, egy - talán kétségbeesést takargató - cinikus relatívizmusba torkollik. A személyi kultusz felszámolásával párhuzamosan újra megjelentek irodalmunkban — most már újfajta eszmei tartalommal - az utópikus, illetve tudományos-fantasztikus regények. Az „első fecskék" egyike volt Földes Péter: Az ibolyaszínű fény (1956) c. regénye. Érdekessége, hogy egy realisztikus alapkoncepciójú mű keretébe illeszti bele a fantasztikumot, akárcsak né­hány évvel később Boldizsár Iván: Születésnap (1959) c. regénye. Ezek tehát valójában még nem igazi tudományos-fantasztikus művek, hanem olyan realista regények, amelyekben bizonyos fan­tasztikus, illetve utópikus mozzanatok is szerepelnek. Emellett Földesnél a valószínűtlen hipo­tézisen alapuló fantasztikum egy ifjúsági regény kalandosságát szolgálja, míg Boldizsárnál az utópikus mozzanat felnőttekhez szóló politikai mondanivalót hordoz. Az igazi tudományos-fantasztikumot ma Botond-Bolics György, Fekete Gyula, Marton Béla és mások művei képviselik. Regényeik középpontjában­­ napjaink nagy szenzációinak visszhangjaként - szinte kizárólag az űrhajózás, a közelebbi bolygók elérése és meghódítása áll. Ez alól csak egy-két mű, pl. Fekete Gyula: A kék sziget (1959) c. regénye jelent kivételt. E regénynek különös jelentőséget ad az a körülmény, hogy hosszabb ideje, talán Lengyel Menyhért említett műve óta ez az első reális, pozitív utópia, amelynek ugyanakkor szépiro­dalmi értékei is vannak. Az ifjúsági irodalom keretén belül maradó, újabb keletű tudományos-fantasztikus művek, így az említetteken kívül pl. Balla László, Csernai Zoltán, Fehér Klára, Kassai Ferenc és mások könyvei külön tanulmányt igényelnének, értékelésükre ezúttal nem térhetünk ki. Van viszont két olyan, a „felnőtt-irodalomhoz" tartozó, negatív utópikus regény, amelyet nem hagyhatunk említés nélkül. Gyertyán Ervin: A kibernerosz tündöklése és bukása (1963) c. műve az egyik és Déry Tibor: G. A. úr X-ben (1964) c. regénye a másik. Megjelenésük önmagában is de­monstrálja az utópikus irodalom különböző irányú fejlődésének lehetőségét. Gyertyán utópiájának alapproblémája a férfi és nő viszonya, ill. egy képzelt találmány, a kibernerosz - vagyis a szerelmi partnert tökéletesen helyettesítő robotember - hatása a nemek viszonyára s ezen keresztül a társadalom egész életére. Az ötlet szerencsés (ha nem is egészen új), hiszen a szerelem elmechanizálódása, dehumanizálódása korunk egyik reális veszélye. S Gyertyán az alap-hipotézis minden lehetséges következményét szellemes szatírával viszi - ad absurdum! Az egész koncepció természetesen kapitalista (s ráadásul valószínűtlenül elszigetelt) társadalmat feltételez, amelyet az események logikája sajátságos „sexuál-fasizmussá" zülleszt s egy náthajárvány dönt meg. Déry Tibor utópikus regénye gyakorlatilag szintén figyelmen kívül hagyja a szocializmust, mint mozgalmat és mint világrendszert, bár egészen más koncepció alapján. „X" - a „nem számít!", a „nem érdemes!" utópikus világa, ahol a halál a legfőbb jó, a passzív belenyugvás az íratlan törvény. Vele szemben áll a vágyak kielégítéséért, a vagyonért, a hatalomért, stb. foly­tatott harc, az „aki bírja, marja" valós világa, amely végső soron éppoly értelmetlen és ki­látástalan. Így az egész mű végtelenül pesszimista, depresszív, majdhogynem pszichopatológikus kicsengésű, hiszen az író ilyen fokú „rémülete" társadalmilag és történelmileg aligha indokolt. Kafka és mások negatív utópikus víziói mellett feltehetőleg a személyi kultusz korának visszás­ságai „ihlették" közvetlenül Déry regényét. Mégis - vagy talán épp ezért - ez a könyv mé­lyebb nyomokat hagy bennünk; irracionális, mitikus burkait lefejtve egy sokmindenben csaló­dott, kiábrándult, de humanista és kiutat kereső ember megrendítő küzdelme tárul elénk. S ez mellesleg azt is bizonyítja, hogy az utópikus alapszituáció a legintimebb lelki történések drámai kifejezésének is alkalmas kerete lehet. 1032

Next