Jelenkor, 1968. július-december (11. évfolyam, 7-12. szám)

1968-07-01 / 7-8. szám - Kritikák

-olykor kritikai magatartás stb.) tulajdonkép­pen alig fejleszti tovább, inkább torzítja, el­­méletieskedésével deformálja. Éppen ezért nagy problémát jelent a naturalizmusnak, mint önálló irányzatnak, egyáltalán a léte is. (Olyasféle kapcsolat van a realizmus és na­turalizmus között, mint, mondjuk, a rene­szánsz és a manierizmus között.) Abból a szempontból viszont talán első a naturaliz­mus, hogy ettől kezdve az újabb és újabb izmusok programokkal, manifesztumokkal in­dulnak, míg a stílusirányok korábban csak ki­fejlődésük után mutattak egységes arculatot, sőt elnevezést is esetleg évszázadok múlva kaptak csak, mint pl a reneszánsz. Czine bevezető tanulmánya, bár túl sokat nem foglalkozik ezzel a kérdéssel, utal rá, hogy a naturalista irányzat polgári szemlé­let kifejezője, a múlt század második felében a burzsoázia válságának terméke. Még akkor is, ha Zola és mások később a szocializmus felé tájékozódtak. De közönségüket is elsősor­ban a polgárság jelenti, s csak azután hatol majd az egyszerű olvasók közé. Sajnos, ak­kor sem csak jó értelemben. Sokszor hatás­vadász erotikája volt legfeltűnőbb újdonsága, s csak bizonyos idő elteltével hathattak mé­lyebb és tartalmasabb vonásai. Ezért a natu­ralizmus társadalmi alapja és hatása koránt­sem mondható egyértelműnek, pozitív és ne­gatív vonások kusza összefonódottságban jel­lemzik. Magyarországon ez a problematika különösen bonyolult formában jelentkezik. Hiszen a nyersebb realizmus ellen Gyulai és utóbb a naturalizmus ellen a nép-nemzeti iskola epigonjai a népköltészetre hivatkozva tiltakoznak. Valóban, a népköltészet elemi sajátossága a stilizálás, s mi sem áll tőle tá­volabb, mint a naturalizmus spekulatív mód­szere. Hosszú fejlődés, és kivételes alkotói géniusz kellett ahhoz, hogy a két szemlélet együtt hozhasson örökéletű eredményeket Gorkij, vagy Móricz életművében. A naturalizmus filozófiai tekintetben is a múlt század nagy polgári gondolkodóira, Comte-re, Taine-re, Renanra hivatkozik, s el­határozó jelentőségű Claude Bernard, vagy J­arwin hatása. Író-elődeit Zola a francia nagyrealizmusban keresi, s kétségtelenül tő­lük is tanult legtöbbet. Háttérbe szorul vi­szont az ún. fiziológiai iskola, amely az 1830 — 40-es években a naturalizmuséhoz hasonló célokat tűz maga elé (pl. Sue). Pedig, hogy ennek hatása mennyire nem hanyagolható el, azt leginkább az orosz irodalom fejlődése bizonyítja. A ,­fiziológiai" társadalomrajzok tájékáról indul a 40-es években Gogol, s eh­hez kapcsolódik Dosztojevszkij korai remek­műve a „Szegény emberek”. Ebből alakul ki Dosztojevszkij hatalmas életműve, amelyet sok vonás (pesszimista emberszemlélet, bio­lógiai determinizmus, az élet és a társada­lom nyers, tragikus konfliktusainak kedve­lése, olyan emberek szerepeltetése, akiket a pénz és alacsonyabb ösztönök mozgatnak, stb.) rokonit a naturalizmussal. Tehát ösztö­nösen is kialakul a realizmus naturalista szí­neződése, éppúgy, ahogy ilyesféle folyamat­ra mutat példát Tolnai Lajos regényírói mű­vészete is. Czine Mihály könyvének talán legsikerül­tebb részei azok a lapok, melyeken a ma­gyar naturalizmusról szól. Kitűnően jellem­zi a még laza csoporttá is alig összeálló na­turalistáink gyengéit. Az egység hiánya rész­ben arra vezethető vissza, hogy igazi nagy értékeket inkább azoknál az alkotóknál képes létrehozni a naturalizmus, akiknél csak fel­szabadító, szemnyitó hatása volt, de akik men­tesek maradtak az elmélet egyoldalúságaitól (Móricz, Nagy Lajos). Nem alakulhatott ki naturalista iskola azért sem, mert többen is (s épp a legtehetségesebbek) csak a divat miatt nyúltak naturalista eszközökhöz pályá­juk elején, de utána a kisebb ellenállás felé fejlődtek (Herczeg, Molnár F., Lengyel Meny­hért, stb.), sőt Bródy Sándornak, aki pedig az iskola vezető egyénisége lehetett volna, is voltak ilyen jellegű megingásai. Nagyjá­ból teljesnek tűnik a magyar naturalizmusról rajzolt kép, talán csak Szabó Dezsőt hiányol­juk a névsorból. Móriczról szólva olvashat­juk a bevezető tanulmányban: „Még művé­szetének néhány formai jegye is emlékeztet, különösen a kezdeti időkben, a zalai natura­lizmusra, a romantika és naturalizmus ke­veredése, a szimbólumszerűség, s a stílus olykor indokolatlan nyersesége." Aztán ar­ról, hogy mit tanult Móricz a naturalizmus­tól: „a kemény látást, a szociális érzést és te­matikát, a szigorú társadalomkritikát, s az ösztönök rajzát és a minden hagyományost felülvizsgáló igényt." Mindez többé-kevésbé áll Szabó Dezsőre is, különösen pályája ele­jén. „Móricz világában nincs biológiai vég­zet, nincs átöröklés...” - bezzeg van „Az elsodort falu"-ban. Éppen ezért talán indokolt lett volna szólni Szabó Dezső és a naturaliz­mus viszonyáról. Bővebb tárgyalást érdemelt volna Justh Zsigmond is. Bár nem rendelke­zik olyan írói kvalitásokkal, mint mondjuk Bródy, de mindenképpen figyelemreméltó ró-

Next