Jelenkor, 1984. január-június (27. évfolyam, 1-6. szám)

1984-05-01 / 5. szám - Sőtér István: Könyvek és éjszakák

versolvasást, és nem tehetünk szemrehányást Nemeskürtynek, amiért ezek­hez a módszerekhez sohasem folyamodik. Nemeskürty könyve ily módon be­vezetőül szolgálhat egy „szakmaibb" irodalomtörténethez, és én mégis azt kívánom, hogy magához az irodalomhoz, a régi és az új szerzők olvasásához szolgáljon bevezetőül,­­ étvágygerjesztőül. Egy irodalomtörténet minőségét a szerző értékítéletei döntik el. Nemes­kürtynek jó ízlése van, értékelései többnyire helytállóak. Több köze van a művek közéleti mondanivalójához, mint poétikai és esztétikai sajátságaihoz. Ezért van az, hogy Mikszáthot kimondatlanul bár, de észrevehetően többre becsüli Jókainál, mégpedig ama helyek miatt, ahol Mikszáth a publiciszti­kába áthajlik. Jókai volt annyira társadalomkritikus, mint Mikszáth, csak­hogy Mikszáthénál korábbi korszak kritikusa volt, mely nem volt még olyan végsőkig érett, mint Mikszáthé. Mikszáth elég gyakran érzelmes, (gondol­junk a Szent Péter esernyőjére).­­ Jókai csaknem mindig költői. Amit Krúdy­­nál szeret Nemeskürty, azt szeretnie kellene Jókainál is. Az is szemmel lát­ható, hogy Vajda Jánost többre tartja Aranynál, és Vajda ugyan nagy költő volt, de sem a formában nem éri utol Aranyt, sem pedig egy olyan költőiség­­nek a kimunkálásában, mely a huszadik századot készíti már elő, s melynek előkészítését a Toldi szerelmében és az Arisztofanész-fordítások nyelvezeté­ben is fel lehet ismerni. Persze, Vajda volt a közéletibb. Arany azonban a bonyolultabb, nehezebben megközelíthető költő, még olyankor is, amikor egyszerűnek látszott. Ugyanakkor Nemeskürty jó szemmel fedez fel kevéssé méltatott, de fontos műveket: felismeri Tömörkény értékét, valósággal újra felfedezi Harsányi Kálmán Kristálynézőit. Viszont Kemény Zsigmond művei közül talán a címe miatt (a legszebb regényeim a magyar irodalomban) emeli ki a Ködképek a kedély láthatáránt, holott a Rajongók, az európai történelmi realizmus egyik legtökéletesebb alkotása, különb írás annál, de még a Zord idő darabos krónikája is különb. Igaza van, amikor úgy látja, hogy Justh Zsigmond írásművészete visszalépés az előtte járt nemzedék, Asbóth János és Toldy István írásművészetéhez képest. (Mindkettőjükről tömör és együtt­érző portrét nyújt az „Apákról és fiúkról" szóló fejezetben.) Arra is rátapint, hogy a fiatal Herczeg művei közül az Andor és András a legjobb regény, más­részt viszont többet érdemelt volna Ambrus Zoltán Midas királya, melyet ugyan leront a második rész, amikor elveti az epikus formát. Az Új Időket nem nevezném „körültekintő gonddal" szerkesztett hetilapnak: a neobarokk Magyarország illúzióiról és nyomasztó kisszerűségéről levelezési rovata töb­bet árul el, mint szépirodalmi anyaga. Nemeskürty elfogulatlanságát külön ki kell emelni: nincsenek előítéletei, tehát nem riad vissza gróf Károlyi Imre könyvének idézésétől, megdicsérésétől sem. Sajnálatos, hogy nem érzékeli azt a kivételes kultúrát és magas szellemiséget, amit Péterfynél a „tanáros" minősítés jelent: tulajdonképpen Babits előtt ő az első „nem tanáros" gim­náziumi tanár. Azt sem hinném, hogy Eötvös Károly A nagy per miatt érde­mel figyelmet. Ennél a könyvnél, melyet inkább ügyvédként, mint íróként írt, különb a Deák Ferenc élete, a gróf Károlyi Gábor feljegyzései, de ragyo­gó anekdotái miatt a Balatoni utazás is. Amíg anekdotázik, addig elbájol és lebilincsel Eötvös Károly, de tüstént elromlik, mihelyt elbeszélésbe fog. Nemeskürty korszakokat mutat be, igen szemléletesen és hitelesen: több kötet lexikon adatai sűrűsödnek össze tényközléseiben, anélkül, hogy valaha is lexikonszerűvé válnék. A korszakokra helyezett hangsúly következményeit vonja le, amikor a nagy írókat nem egyöntetű pályaképekben, hanem kor-

Next