Jelenkor, 1995. január-június (38. évfolyam, 1-6. szám)

1995-02-01 / 2. szám - Irodalom és hagyomány - Farkas Zsolt: Arany János mint a fene

terjesztő hevülettel és retorikával sok-sok fortélyos, sötét népét felvilágosítani pró­báló keresztkérdés után végül az empiri­kus ellenőrizhetőség követelményét érvé­nyesítve úgy dönt, hogy boszorkánypró­bának vetik alá, ha nehezebb egy kacsá­nál, akkor boszorkány, ha nem, nem. A mérleg a nő felé billen. Erre az csendesen: „Hű, az istenit, lebuktam." szukcesszió legkésőbbi pillanatának esetleges utolsó ítéletei veszik át, így minden pillanat minden utána követ­kező kiszolgáltatottja. És a jelen kísérlete az önmegváltásra így válik ambiguussá. A min­denkori jelen előttjeinek mennybemenetele így válik titánjainak pokolraszállásává. Minden ü­dvözült és üdvözítő Előtt minden Után által megváltandó siralomvölggyé. Tényleg? „Ha tudod, hogy itt egy kéz van, akkor minden egyebet elisme­rünk neked." (Wittgenstein) Az egész probléma alighanem arra megy vissza, hogy a „Tudom" viselkedését nem befolyásolja, ha (úgy) tudom, hogy minden „Tudom" csupán „Úgy tudom". Ha ezt a tu­dásomat radikálisan érvényesíteném, valószínűleg nem tudnék beszélni. Úgy tűnik ugyanis, hogy minden nyelvjáték előfeltételezi a „TudonT"-oknak egy sztenderd rend­szerét. Ha ezt megkérdőjelezem - már amennyire egyáltalán hozzáférhetek 1001 -, de azért az igazságnak továbbra is elkötelezettje maradok, tudáskritikai kísérletként ilyen című tanulmányokat kéne írni.­­ És mégis lapos a Föld - Hogyan tiporta le II. Ramses, akit kedvel az igazság, a hattik birodalmát? - Miképpen nyilatkozik meg az ősi északi lélek az Ossianban? - Kurosawa, a gyilkos - Miért nem festették a görögök a szobrokat? - Pseudo-e valójában Aquinói Tamás Dionysios Areopagitája? - Tej- és méztermelés Izraelben 1930-2030 - A szifiliszesek magas arányának okairól a '68-as amerikai diáktüntetők körében - A Föld mint a kozmosz középpontja, és az ember mint a teremtés koronája (nem kultúrtör­téneti, hanem modern asztrofizikai munka) - A boszorkánypróbák mint az igazság csalhatatlan bizonyításai Ez inkább ismeretelméleti dadaizmusnak hangzik, mint komoly kritikai kételynek. Akárhogyan is, bizonyos dolgokról (úgy) tudjuk, hogy tudjuk. A Winckelmann-elbeszé­­lésben például az lenne ugyebár a poén, hogy - valljuk be- mi biztosan tudjuk, hogy a gö­rögök festették a szobrokat. Vagyis ismeretelméleti kételyünk nem elég radikális. Hiába az egész huszadik század nagy destrukciója, pozitivisták maradtunk.1002 Még akkor is, ha a két utolsó dolgozatcím nem teljesen fiktív vicc, lásd „antropikus elv" és Foucault „épreuve"-je. De ez a sor folytatható, főképpen a jól ismert francia radikális filozófusok jeleskednek e műfajban, például amikor Lyotard a konszenzusra törekvést azonosítja a 1001 És elég csak néhány freudi vagy gadameri közhelyet elfogadni ahhoz, hogy azt gondoljam: a „Tudom"-oknak egy jelentős hányadát egyáltalán nem áll módomban tematizálni. 1002 Persze ettől függetlenül még fel tudjuk tenni a kérdést, hogy Winckelmann, ezzel a - nevez­zük így - tévedésével együtt is, nem áll-e közelebb az igazsághoz, mint mi.

Next