Jelenkor, 2001. július-december (44. évfolyam, 7-12. szám)

2001-07-01 / 7-8. szám - Milbacher Róbert: "S mi vagyok én, kérded...": Az Arany-önéletrajz narratív rétegei

megvallom privatim! és te nem fogsz visszaélni a bizalmammal, [elmeséli a színész­ ka­landját] E szakaszát életemnek csupán így szeretném összefoglalni: »Néhány havi sanya­rú vándorlás s hányattatás után, mi életében forduló­pontot képez, ugyanazon év nya­rán, már Szalontán leljük őt, stb.«" Toldynak 1857-ben hasonlóképpen nyilatkozik a Ma­gyar Költészet Kézikönyvébe készülő életrajz kapcsán: „Az én életpályám, noha bűntől, ár­talomtól ment, egy pár oly gyöngeséget tüntet fel, a­mit nem szeretnék, hogy már életem­ben olvassák. A K[ézi] Könyv nagy részben ifjak kezébe jut... kik talán épen vezetésem alatt lesznek... A tanulói pálya, mit oly töredékesen futottam, s az erre következett kó­borlás szégyenítőleg hatna rám, ifjú emberekkel szemben, kik meg nem foghatnák ho­gyan lehet ily előzmények után tanszékbe ülni. [a levél végén visszatér a témára: nem akarja, hogy kalandos történetem ...köz ajkon forogjon még most. Gyöngeség, de engem teljes életemben ily gyöngeségek kínoztak. Tudom, hogy mások helyzetemben az efféle kiugrásokat geniestrich gyanánt árulnák, de engem (hogy szójátékkal fejezzem ki) na­gyon goniroznak. Ha nem leszek akkor.. ."23 És valóban, Arany életében a színész-kaland (majdnem) szó szerint ebben a formában rögzült és ismétlődött azokban az írásokban,24 amelyek Gyulai, illetve Toldy életrajza nyomán születtek. (A Kertbeny-féle biographia még közli a színészkedést, vagyis Arany még nem tiltotta le annak elbeszélését - igaz, nem is volt akkor még tanár, akinek erkölcsileg teljesen feddhetetlennek kell lennie, leg­alábbis ilyen arcot kellett felmutatnia.) Az önéletrajz objektivitása tehát két „irányból" is sérülni látszik: 1) az önéletírás ma­ga már műfajánál fogva sem képes levetkőzni egyfajta teleologikus meghatározottságot, amely pedig az eredet, előzmény stb. alakzatainak és trópusainak használatát teszi köte­lezővé, és így a tényregisztrálás rigorózussága, „üvegtisztasága" helyett különféle elbe­szélések hálójává „válik" a dokumentumnak szánt irat; 2) az önéletrajz funkciója nyilvá­nos legenda létrehozása, amely pedig szükségszerűen ideologikus (rituális) célokat szol­gálva, „manipulatív" eljárásoknak van alávetve. Ennek alapján Arany önéletrajza nem a szöveg dokumentarista igazságértékénél fog­va (vagyis az életrajzi adatok helytálló vagy téves volta miatt) tarthat számot érdeklődés­re jelen esetben, hanem sokkal inkább azok miatt a narratív sémák miatt, amelyek meg­határozzák az életrajz adatainak elbeszélését (cselekményesítését) magát.25 Valójában az Arany-önéletrajz alább tárgyalandó narratív struktúrájának feltárása nem azért fontos, mert „leleplezi" Arany önmítoszának generálódását, hanem mert a recepció - tudva vagy tudatlanul, reflexíven vagy kifejtetlenül­­ azok szerint a többnyire mitologikus sé­ 23 Arany Toldy Ferencnek 1857. AJOM XVI. 1022. o. (A „Ha nem leszek akkor..." félmondat, mint­ha a Kölcsey-levél ismeretét tételezné, mégpedig olyan szintű ismeretet, amelyre elég utalni, ah­hoz, hogy Toldy elértse.) 24 Gyulainál: „Néhány havi sanyarú vándorlás és hányattatás után, mi életében forduló­pontot ké­pez, még azon év nyarán visszatért Szalontára. Alig pár héttel haza érkezte után anyja hirtelen meghalt kolerában, atyja pedig szemevilágát teljesen elveszté." Gyulai, 1858. 234. o. Toldynál: „Néhány havi sanyarú vándorlás és hányattatás után, mi életében fordulópontot képez, ugyan­azon 1836. év nyarán ismét Szalontára érkezett, hol atyját megvakulva találta, anyja pedig alig pár héttel haza érkezte után cholerából hirtelen elhalt." Toldy, 1858. 242. o. 25 Itt nem csupán a Hayden White-i elmélet értelmében használom a narratíva fogalmát, hiszen nem egyszerűen arról van szó, hogy a meglévő adatokat miként mondja el Arany, hanem David Carr „kontinuitás-elméletét" is segítségül hívom, amely szerint „Az elbeszélés nem pusztán a fik­tív vagy történeti írás irodalmi formája, hanem közvetlenül tetten érhető maguknak az ember éle­tében zajló eseményeknek a szintjén is." (David Carr: „A történelem realitása", in: Narratívák 3. A kultúra narratívái, Thomka Beáta (szerk.), Budapest, 1999, 70. o.), vagyis nem azt tételezem, hogy létezik egy „valódi", elbeszéltségtől mentes Arany János, hanem azt, hogy csak narratíváktól meg­határozott Arany létezik, aki önéletrajzában ennek a narratívák rendszerében „realizálódó" szub­jektumnak a körvonalait rögzíti írásban.

Next