Jelenkor, 2004. január-június (47. évfolyam, 1-6. szám)

2004-02-01 / 2. szám - Márton László: A nemzet mint árnyék: Jaroslav Durych: Wallenstein árnyai

Nem ismerem eléggé a cseh irodalmat ahhoz, hogy Durychot el tudjam helyezni ben­ne.* Annyi biztos, hogy egy jelentős hagyományhoz kapcsolódik, amely a magyar olvasó előtt jórészt rejtve maradt. Én először Jan Zahradnícek verseinek olvasásakor találkoztam ezzel a hagyománnyal. Hogy pontosabb legyek: a találkozás ekkor vált számomra tuda­tossá, egyébként már korábban sor került rá, még a nyolcvanas években, amikor felfigyel­tem Libuse Moníková (1945-1998) A homlokzat című regényére. Moníková 1968 után el­hagyta hazáját, íróként feladta anyanyelvét, összes munkáját németül írta. Ugyanakkor arra tette fel az életét, hogy a cseh kultúrát (nemcsak a teljesítményeket, a kontextust is) felidézze az idegen közegben, konkrétan a baloldali nyugatnémet irodalmi közegben. A homlokzat című regény írói sarkcsillaga kétségkívül Hasek (a szibériai fejezetekben az ő nyomainak felkutatása folyik), de különben is jókora írói arcképcsarnok rajzolódik ki a regény lapjain az excentrikus Ladislav Klímától a fiatalon meghalt, zseniális Karol Macháig. Durychról mindenesetre nem esik szó. Ehhez képest Moníková négy főhőse, négy elátkozott (vagyis 1968 után munkátlanságra kárhoztatott) képzőművész egyfolytá­ban Wallenstein friedlandi kastélyának homlokzati frízeit restaurálja, és mire a frízek vé­gére érnek, kezdhetik elölről. Ez, ha jól értem, tekinthető az elfojtott katolikus-barokk ha­gyomány bosszújának is. Mindent összevéve: nem tudom eldönteni, hogy a Wallenstein árnyai című regény nagysága (és olykor kicsinysége) mennyiben egyetemes, mennyiben lokális. Úgy gondo­lom azonban, ha a figyelmes magyar olvasó azt is tudomásul veszi belőle, ami röghözkö­­tött, a regénynek valamivel több esélye lesz az európai megértésre. És, hosszabb távon, egy sor magyar regénynek is. Ezúton is szeretném megköszönni Bojtár Endre és Berkes Tamás ide vonatkozó szíves útbaigazí­tásait. (M. L.) Jaroslav Durych (1886-1962), prózaíró, költő, drámaíró és publicista, a huszadik századi cseh irodalom jeles reprezentánsa. Az évtizedeken át katonaorvosként tevékenykedő tollforgató kivételes tehetségű stílusművészként s a katolicizmus szellemiségének markáns képviselőjeként vonult be az irodalomtörté­netbe. A látványosan szekularizálódott Csehországban egyebek mellett azzal keltett feltűnést, hogy a hu­manizmus ateista és racionalista alapokon nyugvó értelmezését elutasítva a vallás hittételeit tekintette irányadónak, s kortársai nagy többségétől eltérően szkeptikusan viszonyult a világ jobbá tételét hirdető ta­nokhoz: az evilági „megváltást" ígérő (ál)tudományos elméletekkel a keresztényi szeretet eszméjét, a tisztaság és ártatlanság erényét, a szépség hatalmát s az Istenbe vetett bizalom megmentő erejét szegezte szembe. Pályáját költőként kezdte és több színművet is írt, legjelentősebb művei azonban a próza területén születtek meg. Ihletének legfőbb forrását a katolicizmus eszményeinek megfelelően felfogott szerelem és a cseh történelem - s ezen belül a harmincéves háború időszaka - jelentette. Fontosabb művei: A legfőbb remény (1920); Százszorszép (Ledmikráska, 1925); Wallenstein árnyai (Bloudéní, 1929 - a Kalligram Kiadó gondozásában 2003-ban magyarul is megjelent); Dal a rózsáról (Písen o rozi, 1934); Isten szi­várványa (Bozí duha, 1955 - a Kalligram Kiadó 2002-ben magyarul is megjelentette). Lélek és csil­lag (Duse a dvezda, 1969). (G. Kovács László jegyzete) 134

Next