Jelenkor, 2004. január-június (47. évfolyam, 1-6. szám)

2004-02-01 / 2. szám - Márton László: A nemzet mint árnyék: Jaroslav Durych: Wallenstein árnyai

ostroma amott.) Még a fontosabb technikai megoldatlanságok is összevethetők: Móricz azon az áron gondoskodik a folyamatos írói érdekeltség fenntartásáról, hogy olykor kí­nos mértékben privatizálja főhősét. Durych leválasztja privát ábrándjait a főhősről, aki­nek arcvonásai ezáltal elmosódnak. Idegen (vagyis nem cseh, de azért közép-európai) kontextusban hirtelen megnő a nemzet árnya, egybemossa a Wallenstein körül nyüzsgő emberi árnyakat, és homályba borítja magát a címszereplőt is. Ennyi mondható el, több nem; épp a legfontosabb tényező, az eszmei irányultság nem állítható párhuzamba. Móricz tőrőlmetszett kálvinista volt, és a tág értelemben vett kuruc hagyomány legnagyszerűbb kiteljesítője, egyszersmind nyugatosként az irodalmi mo­dernizáció egyik vezéralakja is. Nyugatossága polgári-balliberális kötődést jelentett; mi­után pedig eltávolodott a Nyugattól, a populisták próbálták kisajátítani. (Erősen vitatha­tó eredménnyel.) Egyszóval, minden volt, csak konzervatív nem. A többi - esetleg - számításba vehető íróra nem érdemes sok szót vesztegetni: Herczeg Ferenc életműve át­hullott az idő rostáján, Márai Sándor már fiatalon leszoktatta magát a nagyepikai gondol­kodásmódról, történelmi érzéke pedig a nullával egyenlő, Nyírő József és Wass Albert, Durychhal összehasonlítva, tudatlanok és kisszerűen provinciálisak. A legfontosabb kérdésnek, ami Durych regénye kapcsán magyar részről felvethető, semmi köze magához Durychhoz: miért nincs és nem is volt a magyar irodalomban, azon belül az elbeszélő prózában színvonalas (tehát művészileg innovatív) konzervativizmus? Kicsit konkrétabban: miért alakult ki nálunk a konzervatív-progresszív szembenállás he­lyett a népnemzeti-kozmopolita, majd a populista-liberális szembenállás? Miért sodród­tak perifériára a Nyugat előtti két évtized konzervatív szemléletű tehetségei, Asbóth János (aki regényében Ady fiatalkori lírájának dilemmáit előlegezi meg), Justh Zsigmond, Czóbel Minka, Gozsdu Elek és a többiek? Miért nem tudott e sok egyéni törekvés irány­zattá válni? Miért kellett a Nyugat-féle modernizációnak az értékőrzés terhét, a „kétmeggyőződésű emberek" hasadt tudatállapotát is hordoznia? És ami ebből következik: miért volt a magyar modernizmus alapvetően klasszicista (akkor is, amikor preraffaelitának álcázta magát), miért voltak az avantgárdnak viszony­lag gyenge pozíciói? Miért volt a két háború közti konzervatív ideológia a tudományban hatékony, és miért jelentett az irodalomra nézve elsekélyesedést, befülledést? Miképpen élt ez a mechanizmus a kommunista rezsimek idején tovább, különös tekintettel az úgy­nevezett támogatott irodalom művészi csődtömegére? Azonban vissza Jaroslavhoz, aki nem Hasek, és a derék katonához, aki nem Svejk. A Wallenstein-regény leginkább abban különbözik Herczeg Ferenc vagy vitéz Somogyváry Gyula alkotásaitól... na jó, leginkább színvonalában különbözik. E színvonalkülönbség­nek, a tehetségen és a világról való tudáson kívül, két lényeges oka van. Először is Durych az írói (plusz a társadalmi, eszmei stb.) problémákat nem elkenni, hanem kiélezni igyek­szik. Ezáltal, bármit gondoljunk is politikai meggyőződéséről, lehetetlen észre nem ven­nünk, hogy nagyfokú szellemi szabadságot vívott ki önmaga számára (amiben nyilván az is közrejátszik, hogy egész életében az ár ellen úszott). Másodszor, Durych nyilván ideologikusan gondolkodott - mondhatnám úgy is: gondolkodását meghatározta világ­nézete -, ám ettől a regény írása közben többé-kevésbé függetleníteni tudta magát. A bel­ső forma kialakításakor többé, a dialógusok írásakor kevésbé. De még ilyenkor is érződik, milyen óriási anyagot mozgat, és a tömérdek adat, név, esemény, összefüggés mögött mennyi élet van. Ha mégis találnom kell egy magyar ekvivalenst, úgy azt mondanám: képzeljük el Szekfű Gyulát, amint II. Rákóczi Ferencről és Bethlen Gáborról monográfia helyett egy­­egy nagylélegzetű regényt ír. Azt is próbáljuk elképzelni, amint e regények írása közben folyamatosan érezteti, ugyanakkor folyamatosan fel is függeszti azokat az ideologikus el­fogultságokat, amelyekről Három nemzedék című könyve szól.

Next