Jelenkor, 2009. július-december (52. évfolyam, 7-12. szám)

2009-11-01 / 11. szám - Szűcs Teri: A történetmondás következményeiről

tásokra vonatkozik újabban), így a poszttraumás szimptómákban, azaz nyomaiban válik megragadhatóvá. Ezért kerül a kötetben vizsgált művek sorába Vonneguttól Az ötös számú vágóhíd, mely az ugyancsak emlékezeti „lyukként" működő drezdai bombázás iro­dalmi tanúbizonyságát hordozza. A kérdés arra irányul, hogy milyen történelemszemlé­let bontakozik ki az irodalmi művek reprezentációs stratégiájából - hogyan viszonyulnak a szövegben (néha csak a hiányával) megjelenő múltbeli esemény történetiségéhez, és mindebből a jelenü(n)kre milyen következtetések vonhatók le. Kisantal az általa kiemelt és reprezentatív jelentőségűnek tartott műveket három fá­zisban tárja elénk, a szemtanúk generációján át az utódnemzedékek felé haladva. A kez­dőpontot Elie Wiesel Éjszakája, Primo Levi Ember ez? című kötete jelenti, Améry és Borowski írásaival együtt. Az ötös számú vágóhíd az átmenet regénye Kisantalnál, és Art Spiegelman Mausa, A fehér hotel D. M. Thomastól, illetve Márton László Árnyas főutcája már megváltozott ábrázolásmódjával új történelemszemléletre utal, és változó viszonyu­lásra a holokauszthoz. A művekben elénk táruló történetek túlélték a pusztítást, de mivé alakultak, mit jelentenek most a számunkra, mit jelölnek - és legfőképpen: hogyan jelöl­nek? így értelmezhetjük Kisantal Tamás könyvének címét. Túlélő képek (Surviving Images) - ez a címe a postmemory (utóemlékezet) fogalmát kidol­gozó Marianne Hirsch egyik fontos esszéjének. A Hirsch által a másodgeneráció emléke­zet- és ábrázolásformáinak vizsgálatához választott diszciplínák: az irodalomtudomány, a pszichológia­­ és a fotóművészet. Őt a fényképek túlélése érdekli: a hiányzó tapasztalat, tudás helyén az ikonná vált holokauszt-képeket ismeri fel, és azt kutatja, hogy azok mi­lyen szerepet játszanak a másodgeneráció holokauszt-képzetének kialakulásában, így egy sajátos, másodlagos, újraíró, rögzített jeleket felhasználó és átértelmező emlékezet­­modellt dolgoz ki - ez a sajátos (utó)emlékezet szólal meg az irodalmi művekben. A postmemory irodalmában a felidézés és a megértés vágya újra és újra csak a készen kapott holokauszt-ikonokhoz tér vissza, ezért olyan bonyolult a jelen viszonya a kényszerítő ere­jű, de leképezhetetlen múlthoz ezekben a művekben. S hasonlóképpen működnek a túlélő történetek - értsük ez alatt a holokauszt tényeinek kanonizált adattömegét, vagy más ké­szen kapott történetet: a Malisban az apáét. A fehér hotelben egy többszörösen is közvetí­tett tanúságtételt, az Árnyas főutcában pedig a magyar kisvárosi zsidó élet rekvizítumait. A traumatikus múltbeli esemény nyitott­ jelentősége épp lezáratlanságában-lezárhatat­­lanságában nyilvánul meg, azaz: „egy közösség számára nem integrálható problémátlanul valamilyen már adott identitásképző és­­ alátámasztó elbeszélésbe, mivel már maga az ese­mény megtörténte megkérdőjelezi egy ilyen narratívum létjogosultságát." (35.) Éppen ezért, az ilyen esemény ábrázolásából fakadó következmények hallatlan élességgel világí­tanak rá a múlthoz való viszonyunkra - ezt akár nevezhetjük felelősségvállalásnak vagy szembenézési hajlandóságnak is. Az irodalmi ábrázolás tekintetében ez pedig a reprezen­táció etikájának kérdésévé alakul. A traumatikus esemény ábrázolása megköveteli a nyitott­ság fenntartását, a jelentőségteljesség felmutatását, a hűséget... Talán a reprezentáció jelvi­szonyának kérdése soha nem kerül olyan szoros közelségbe a reprezentáció etikájának problémájával, mint amikor az egyéni vagy a kollektív trauma ábrázolásáról van szó. Ép­pen ezért ilyenfajta kérdésekkel találkozhatunk a könyvben: mi a következménye annak, ha a holokausztról való beszéd metaforikussá válik? A szöveg reflexíven viszonyul-e ön­nön megalkotottságához - és milyen jelentőséget tulajdonít ezáltal a metaforizáció gesztu­sának? Ez mit mond el a történelmi emlékezetről? Itt, az ilyenfajta kérdésfeltevésben láthat­juk legélesebben Hayden White megfigyelésének relevanciáját, nevezetesen, hogy a narratívumok nyelvi megalkotottsága mennyire sokatmondó. Kisantal kutatásából nyil­vánvalóvá válik, hogy a traumatikus múlt ábrázolásának etikája nem jelenti minden idő­ben ugyanazt - az első nemzedék idején az egyediség és a „szakralitás" volt az a két alaptar­talma a holokauszt-értelmezésnek, melyet a művek metafora-hálója hangsúlyossá tett; az 1240

Next