Jelenkor, 1844. január-december (13. évfolyam, 1-104. szám)

1844-09-26 / 77. szám

PEST, csillib­in­k sept. 26kán 1841. Ittlik szám. Megjelenik a’ Társalkodóval minden héten télen, egyebütt pedig minden királyi posta kétszer, t­i. vasárnap és csütörtökön Előfizelhetm­ tielyben a’szeiktő’s kiadó tulajdonosnál úri utcza 435 dik sz. alatti Srattner­ Károlyi ház első eme­­hivatalnál. Az ausztriai birodalomba vagy külföldi tartományokba ki­átitató példányok­banl csupán a­ bécsi cs. főpostahivatal utján történhetik a’ -----, aj------r-~c--------- . . megrendelés. Az Értesítőben mindenféle hirdetvény fölvétetik ’s pontosan közöltetik. ^^^^^FTévTod­ok^ítélül december fogytáig terjedő évnegyedi elöfizetést ez ikerlapokra, boritéktalanul helyben fi­ 40 kr. boritékosan és postán 3 fr.30p. furat elfogadnak mind a‘kir. postahivatalok mind a’ Jelenkor és Tár­alkod­ó szerkesztősége. __________________________________________________ FOGLALAT: Magyar- és Erdélyország: Kir. adakozás Kliegl gépe létesítésére. A’ bal-és jobb-parti vasút gr Széchényi La­jossal- Országgy. közlemény : (sept. ) d­árdi ülés a’ szabad át­menet iránti felírást s t.javaslatot vizsgálta; sept. Igd. orsz. rdi ülés a’ váltótörvénybeli módosításokkal foglalkozott ; sept. Igd. frdi ülés több válaszü­zeneti tárgyalás után a’ görög n­égy. val­lásnak ’s áldás-megtagadás iránti id. üzenetet vizsgálta; szint az napi két ülés az urb. czikkek némelly szakaszai felvilágosításá­ra ezélzó üzenetet tárgyalta; szint az napi orsz. rdi ülés folytata a’­ törvény­beli módositásokat; sept. 19d. orsz. rdi ü­lés a­z ajto­­törvényi módositásokat végezvén, az orsz. sérelmi 3d. üzenetet tárgyalé; részletei a’ sept. 16d. orsz. rdi ülésnek; vasmegyei elegyhirek.) Spanyolország fa’ választó bureauk A Madridban, az absolu­­tisták törekvései; spanyol kivándorlónak ; madridi helyhatóság felszólitása ’sat.) Anglia (O'Connell beszéde a’ dublin­okhoz.) Francziaország (Ilorce Vernet­us megbízatása; Th­iers leg­újabb munkája ; a’ nicaraguai földszoros átmetszetése iránti csatornaterv; Marokkóval megkészült a’ béke.) Értesitő. Ólagystrország és Erdély. Ő cs. ’s ap. kir. fels. miután legkegy. meghagyta folytában , cs. kir. folig Nádor , fens. által, Kliegl Jó­zsef osztó- és szedő-gépe megvizsgálására’s annak mi­benléte ’s czélszerűsége és használhatóságáról leendő véleményadás végett, m. Től­ük Bálint gr. ur elnöklete alatt kinevezett küldöttség, a’gépeknek f. évijm­. fékén tett megvizsgálásakor , szükséges segédeszközök általi létrehozhatásáról meggyőződvén , a’ legkedvezőbb vé­leményzés mellett ajánlá a’ föltalálót a fels. legmagasb pártolásába: a’ gépek min­él el­ő­bbi létrehozhatása tekin­tetéből 6000 p.fital méltóztatott a’ művészt legkegy.meg­­ajándékozni, A­’ bal és jobb-parti vasút. Hála Isten­nek , hogy olly anyagi kérdésekbe ereszkedik egyszer már országgyűlésünk, mellyekbül maiparunk ’s keres­kedésünk előmenetelét, ettül pedig morális és physikai erőnk szaporodását reménylheljük. — Vasutak, mely­­lyekrül már az 18­3­6ki országgyűlés rendelkezett , de eddig el sem kezdettek, ámbár szinte készen is lehet­nének már, vasutak vannak elvi ’s végső meghatározás iránt napi­renden. A’ jobb parti, melly már az 183­6ki törvényben meg jön állapítva, de alkotójilul fölhagyat­va ; és a’ balparti, melly akkor tökéletesen elvettetett, ’s most újólag követeltetik, sőt az országgyűlés jelen­legi majoritása által pártoltatni látszik— képezik a’ többféle javaslatok tárgyait. A’ sok pro et contra közt igénytelen nézelimet én is a’ tisztelt közönség elibe adni merészlem , mivel, mint az mindenkivel történni szo­kott , azon vélekedésben vagyok, hogy jót javaslok és czélszerüt; meglehet, csalatkozom ; de az is meglehet, hogy igazam van; azért nyugodt és részrehajlatlan meg­­birálásért esedezem. —Hogy a’ vasutak az európai mű­­ipar óriási emeltyűi czéljainak mindenképen megfelel­hessenek, szükséges­­­ , hogy a’ honi kereskedés keb­­lébül induljanak és abban pontosuljanak, ismét 2), hogy az ország mentül több részeire legyenek elágazva,mind­­azáltal bölcs összeköttetésben maradván; 3) hogy az ország biztosíttassék arról, hogy szorosan megállapí­tandó határozás szerint valóban fel is épülnek, hogy el­kezdve nem hagyatnak el, és hogy, ha részvényekre épittetnek , ezeknek valamelly bizonyos hasznot ho­­zandóak; de ha a’ kormány által készíttetnek, folyvást, bár a’kormány egyenes haszna nélkülözésével is kezel­tetni fognak ; 4­) főképen szükséges,hogy mentül álta­­lányosabban élveztessenek az ország széles határain át. Ezekből az látszik következni,mintha legjobb volna mind a’ két Dunaparton egyszerűen vasút - építést enged­ni meg; de ez igy nem állhat, mert tagadhatsan , hogy párhuzamban — kivált Dunánk gőzöseivel közöttük — mind a’ két vállalatnak tönkre kellene jutni, főkép , h­a egy időben készülnének, és igazi pár­­vonalban, azaz egy pontból indulván ugyanazon egy helyre irányozva; mert jól mondja báró Rothschild , hogy a’ részvényesek nem a’ vasutak nyereségéért, t. i., az eredendő dividendeért küzdenének , hanem azért, a’ mit a’ tözsérdén (Börse) részvényekkeli kereskedésből szerzenének, következőn a’ balparti részvényesek különös érdeke a’ jobbparti részvények hitele csonkítására volna irányozva, és igy megfordítva is,miből csak mind kettőnek károsodása kö­vetkezhetnék. Ezek mind igaz lények , úgy az is , hogy virágozni alig egy kicsinyt kezdő gőrösi hajózásunk erős csorbulást kapna. De épen mivel ezek mind igazak, mi­vel ezen­ különböző érdekeket mind egyarányosan pár­tolni,ezen különböző reményeket tökéletesen egyeztetni nem lehet, azt tartom , előbb , hogy sem arról tétessék eldöntő határozás: melly vasútnak adassék elsőbbség? mellynek legyen törvényes engedelem adva ? azt kelle­ne vizsga szemmel tekintetbe venni: nem találhatni e módot, melly szerint részletesen és épen ez által se­besebben elérhető, általányosabb haszonnal — lehet­ségessé váljék , a’ különféle érdekek közt valamellyes jutányi fölosztást tenni? Hogyan volna, ha balparti vas­út Debreczenbül Pestig készíttetnék,Pestrűl Bécsig pe­dig a’jobbparti állíttatnék föl? Innen hallom , hányan kiáltanak fel olvasóim közül ezen eszmém ellen! de ké­rem , ugyan miben volna javaslatom olly rendkívüli ? A’ halparti vasút felső Magyarországot kötendi össze Pest fővárosunkkal, kereskedésünk középpontjával, de az állóhid által Budával is — és erre figyelmezzünk — a’ honnan indulni kell azon kereskedési vonalnak , melly, minden joggal, mindnyájunknak főczélja , t. i. melly az adriai tenger partjaihoz irányoztatik , legyen ez vasút, legyen — mint nem régen tisztelt barátom Dessewffy Emil gr. a’ B.P. Híradóba foglalt ’s drága István öcsém­hez intézett nyilt­ leveleiben ügyesen megmutatni igye­­kezett — legyen a’ Száva erre kijelelve és használva, mindegy; az adriai tenger felé Pestrűl a’lánczhidon át Budának fog menni minden esetre a’ kereskedés hatal­mas mozdulata; ha a’ Dunán vitetnék is le minden a’ Száváig, erősen fogják jövendőben a’kereskedési érde­kek követelni, hogy onnan Buda felé minden, a’ mi kül­lől jön, ne vizen hozassék fel, nagy idő-és erővesz­­tességgel őszi és tavaszi viszontagságoknak kitéve,­­ kivált a’ téli hajózás lehetetlenségénél, hanem ismét arra különösen építendő vasúton, így leend Pest- Buda vas­­utaink keble, mellyben összepontosulniok kell, és a’ honnan el is fognak ágazni kétségkívül. A’ mint a’ bal­­parti vonal Magyarország egy részében elevenebb ipart szülend, úgy eszközlend egyenlőt a’jobbparti a’ hon másik részében, mit a’ szoros igazság joggal követel. Hogy a’ balparti vasút azon kereskedési tárgyakkal, mellyek egyenesen Morva-Cseh’s Lengyelországokba küldetnek, Bécset elkerülendi az éjszaki (ferdinandi) vasutiak­ öszszeköttetése által, igaz, úgy az is , hogy ez által az onnani kereskedésnek élénkebb mozgást adand; de ez nem elég ok az ország felétül ezen nagy jótétemény élvezését megtagadni; vagy Isten tudja, melly időre ha­lasztani , kivált mivel minden, mi a’balparti vonalon az ausztriai tartomány határira érkezik, tus tint vám alá vételik, ott a’ hol azt éri, igy tehát a’jobb parti vona­lon a’ kis kerülés Bécsen át — hol már semmi sem vá­­moztatnék többé — az ipar mozgásiban olly érezhető különbséget nem tehetne; ha tekintetbe vétetik még, hogy el nem lesz kerülhető a’bécsujhely - gloggniczi vasútnak,a’Ferdinand éjszakival Bécsen keresztül viendő különös vasuttak­ öszszekapcsoltatása, a’ mint errül a’ bécsujhely-gloggniczi társaság utolsó ülésében szó is volt már. Milly aggasztó hátramaradást kellene min­dennek szenvedni e’ nélkül, a’ mi az éjszaki tartomá­­nyokbul Triestnek csak átmenten (transito) küldetnék , vagy viszont! mennyi költség okoztatnék a’ többszöri átrakodással! mennyi nehézség a’ várni ellenörséggel! — Ennélfogva tehát a’jobbparti vonalon jövő magyar kereskedési tárgyak sem fognak különös nehézségeknek kitétetni, ha Bécsen keresztül indíttatnak Morvába, Szi­léziába, vagy pedig még odább éjszak felé, mellyeket a’ Ferdinand - éjszaki vasút tovább vitelre épen úgy át­­veend a’ jobbparti magyar vasúttal, mint szinte­­­ ez a’ fölülről jövő árukat átveendi, mellyek a’ balparti magyar vasúton hozalvák, és alá felé indu­latvák. A’mennyire pedig különös nagy nyereség mutatkoznék azon kis időnyereségben, melly Bécs elkerüléséből támadhat, el nem kell felejteni, hogy a’ jobbpartira nézve ezen kör­­nyűlállás épen olly kedvezőn áll, mivel mindazon ke­reskedési szerek, mellyek a’dunántúli gazdag , miveit ’s népes megyékből Ausztria alsó részeibe, Stájerorsz., Karinthia ’s többi tartományokba, vagy egyenesen kül­országokba küldetn­ek , a’ jobbparti vonalon egyformán elkerülik Bécset, minthogy ez a’ városon kívül szakad a’ gloggnicz-újhelyibe. Áll tehát ez esetben is száza­dodul axiómának elfogadott falán mondásunk: quod unijussum, altem­ aequum­ esse debet. Illy formán él­vezheti csak általányosan az ország a’ vasutak jótéte­ményét , ’s idővel fog még csak kisülni, hol és merre kö­veteli még a’ honi ipar ezek szaporítását ’s elágazását. Tudom, hogy mivel csekély birtokom a’ dunántúli kerü­letben fekszik, pro domo sua perd­áló Cicerónak fogok látszatai, — nem akadályozhatom, ámbár ha tenném is, csak több érdemes példát követnék ebben; ha a’Tisza késes partjain, vagy a’Kárpátok magas bérczei közt is birnék valamit, akkor valóban különös érdekem volna e’ javaslatomat még inkább ajánlani, hogy vagyonom minden részei előmenetelét eszközölhessem egyszerre, mint okos gazdához illik. Vájjon Hazánk, ha mint szá­mos és sokféle kincsei birtokosát tekintjük, nem áll­­ az egészhez épen úgy, mint én állnék akkor parányi kicsi­ségekben többféle birtokimhoz ? A’ köz Haza nem kö­zönséges anyánk­é ? nem kedveli é egy szívvel fiait minden részeiben? nem táplálja é egy gonddal? ’s nem keresi é előmeneteleit minden lehető módon ’s helye­ken , hogy áldási olly általányossá’s elterjedté válja­nak, mint a’ nap jótévő sugarai? Azon hoszszu gyö­nyörű vaskötelék, melly a’ széles magyar földet, mint egy óriási szalag áttekergendi, ne szépítse vidékeit, ne gazdagítsa lakosait, hol az ős Duna ketté vágja ? mintha azontul magyarok, honfiak nem laknának­­ vagy kereskedésre mitsem állíthatnának elő,vagy ennek hasz­naira, a’ műipari előmenetel következéseire érdemet­­lenek , jogtalanok volnának?! Mi más okból lehetne azon egyszerű , de nem eléggé becsülhető vasvágányt, a’ hon csupán egy felének direct vagy indirect élvezésé­re fentartani ? talán csak irigységből vagy egyoldalú önségből nem ? távul legyen ezt vérünkrül csak föltenni is ! vagy az országgyűlésen mutatkozott majoritás dia­dala miatt? mellyröl tudjuk , hogy ma igy üt ki, nem sokára ellenkezőn, ’s nem volt mindenkor elég szeren­csés a’ valóságos vox populi etc. kimondásában. Nem, nem, élvezze menlül elöbb a’ honnak minden része az áldást, melly a’ törvény bölcs intézkedéséből eredend, azon érzékeny gondosságból, mellyel az anya gyerme­keit egyformán pártolja. Javaslatom szerint b. Roth­schild ’s többi tözsérdei egyedek felemlitett észrevétele eltűnik, mert nem ajánlok pár vonalat, hol a’ részvé­nyesek egy pár hadi sereg gyanánt állnak szemközt egy más elrontására, szerintem csak a’nagyszerű vonal folytatásáról van szó , ebben pedig , ha egy partról a’ másikra megy át , a’ részvényesek érdekei korántsem ellenkezhetnek , sőt elvem őket több személyes haszon­nal kecsegteti, mivel többféle vidékeket, ’s több család tagjait részesíti eredményeiben ; többféle nyerkémletek reményit izgatja fel, következőleg a’ birodalom általá­­nyosabb, a’ részvények utáni vágy kiterjedtebb leszen. Nem csalatkozom , ha állítani merem , hogy Pénzkény­­uraink nem egymás ellen, hanem kezet fogva segítenék elő a’ közügyet, ha orsz.gyűlésünk egyszerűen, de ko­molyan meghatározná , hogy a’ Magyarország­ban felállítandó első vasut D­ebreczen­­böl Pestig a’Duna­bal-onnan pedig an­nak jobbpartján építtessék. Ezen nagyszerű kereskedési szövetségnek azon jótevő következése is leend, hogy azon ellenvetést is megsemmisíti, melly a’pesti uj hídon okozandó költségek iránt tétetett; mert ámbár tagadni nem lehet, hogyha párvonalu vas­utak állíttatnának fel. Pestrül a’ bal- Budáról a’ jobb­parton, a’ hon felső részeiből lefelé viendő tárgyak az állóhid dija által drágittatnának , ugyszinte bizonyos­ságig jósolhatni azt is, hogy ez gyakorlatilag állni nem fog; hiszen azon egyedek , kik az általam tervezett vo­nalban a’ legnagyobbrészt veendik, kétségkívül épen azok lesznek, kik a’ kereskedés eredményeiben azaz nyereségeiben is leginkább részesülendnek, ezek pedig a’ concurrentiából támadnak, és az által válnak haszon­­hajtókká, ha a’ beszerzés ’s kiállitás olcsó ; azon lesz­nek tehát, hogy a’ közlekedési díjak az egész vonalon

Next