Jóbarát, 1982 (16. évfolyam, 1-52. szám)

1982-04-29 / 17. szám

J­udos Hecetrtetb. ígéretem, de őszintén megvallva kí­váncsiságom is irányította lépteimet újra az enyedi Bethlen Gábor ipari líceum V-eseinek körébe. Ígéretem még a tanévkezdéskor hangzott el, amikor ezek a tanulók tele szorongás­sal, tartózkodással, de ugyanakkor né­mi bizakodással és reménységgel te­kintettek az újdonságot, változást hozó V. osztály elé. Akkor megegyeztünk, hogy beszélgetésünket folytatjuk, ha már legalább egy évharmad tapasz­talata lesz a hátuk mögött. Kíváncsi­ság, mert valóban foglalkoztatott, ér­dekelt hogy ezek az elemisták miként válnak «felsőbb osztályosokká», mi­ként tanulnak meg alkalmazkodni az új körülményekhez. A változás már az első percekben szembe tűnt na, nem a növésükre, erősödésükre gondolok, hanem maga­tartásbeli változásukra. Mindenekelőtt őszinteségük, közvetlenségük lepett meg, az, hogy a legnagyobb természe­tességgel beszéltek magukról, társaik­ról, az osztályról. Nyoma se volt a megilletődöttségnek, a szótlanságnak. Persze azzal kezdtük, kinek mit hozott az V. osztály: milyen jegyeket milyen osztálytársakat, no és milyen tanáro­kat? — Hát az első meglepetés már ott kezdődött hogy igen sok új osztálytár- kockáztatom meg a kérdést. Munk jött, s ezért is lett két V. osztály — kezdi Bakó Zsolt Szokatlan volt a sok tantárgy, a tanárok igényessége s az egész tanítási rendszer. Két év­harmad tapasztalata azt mutatja, hogy komolyan kell venni a tanulást és jól be kell osztani az időt. Zsolt elmondja, hogy leginkább a biológiát kedveli, sokat hozzáolvas a lexikonokból, szakkönyvekből a leckék­hez. De szeret barkácsolni, szeretgetni is. Otthon például vészcsengőt sze­relt az ajtóra, s humorosan adja elő, hogy éppen őt ijesztette meg a legjob­ban saját találmánya. — Tudok egy jó receptet — szólt közbe huncut mosollyal Kerekes Csa­ba, aki színű­zéssel zárta az első év­­harmadot (úgy nézett ki, hogy a máso­dikat is). — A jó jegyek titkát a jó ta­nulási módszerben látom. Hamar rá­jöttem, hogy a régi módszeremmel sok időt veszítek és mégsem tudom rögzíteni a dátumokat, a neveket tör­ténelemből, így aztán vázlatot kezdtem készíteni minden leckéből,s e szerint tanultam. Nagyon hasznosnak tartom! — Nehezebbnek gondoltam ezt a so­kat emlegetett ötödik osztályt — vallja Pogány László. — Igaz, többet kell foglalkozni a nehezebb tantárgyakkal. — Szerinted mi a nehéz tantárgy — — Az, amiből sok adatot, nevet, sza­bályt kell megjegyezni; ilyen a mate­matika és a történelem. — S mi a kedvenc tantárgyad? A matematika és a magyar nyelv — vála­szolja gondolkodás nélkül. — Érdekes, amit László mond, hiszen ezek sze­rint a nehéz tantárgy lehet ugyanakkor kedvenc tantárgy is. Botezan Adriana az V. A osztály osztagparancsnoka. Ő inkább a taná­rok igényességével, a módszereikkel barátkozott meg nehezebben. Mint mondja, állandóan a táskáját ellenőriz­te, nehogy otthon felejtse valamelyik füzetét, mert van olyan tanár, aki első­sorban azokat a tanulókat felelteti, akik nem hozzák el füzetüket, szószedetü­ket és még le is von ilyenkor a jegy értékéből. — Mint parancsnoknak nehéz a dol­god? — Igen. Az első évharmadban tulaj­donképpen nem is tudtam mihez kezd­jek. Sok a bentlakó osztálytársunk, azokat alig ismerjük. Talán ezért is nem beszélhetünk még kialakult osz­tályközösségről. — Semmilyen szempontból sem volt könnyű az első évharmad — egészíti ki Lázár Emőke. — Az az igazság, hogy sok a tanulnivaló minden tantárgyból. Csak jó tanulási módszerrel és jó idő­beosztással lehet készülni mindenből. Szerintem sem alakult még ki az osz­tályközösség. Persze bennünk is van hiba, mert keveset törődtünk egymás­sal. A második évharmadban már fel­figyeltünk azokra, akik nem tanulnak, akartunk is segíteni nekik, de ők nem akarnak tanulni, nem akarnak fegyel­mezetten viselkedni. Van is bukás az osztályban. S már egymás szavába vágva sorol­ják az V, A és B osztály ügyes-bajos dolgait, meg nem oldott problémáit, a tanulmányi helyzet alakulását (Az itt említett tanulók mindenike kilences ál­talános osztályzattal zárta mind a két évharmadot.) Hogy nehéz vagy könnyű az V. osz­tály,azt nem lehet tételesen megállapí­tani. Annyi azonban bizonyos, hogy minden V-es tanuló magatartásának, jegyének története van: munka, töp­rengés, izgalom, félelem vagy éppen halogatás, akaratgyengeség áll a szám­jegy mögött. Nem árt hát, ha szembe nézünk önmagunkkal, ha elemezzük az osztály eredményét tanulságként a jö­vőre nézve, önmagunk és a közösség javára. TÓTH VASS MÁRIA ÚJBÓL AZ ÖTÖDIKESEKRŐL nyit a zsűri dolga,miután villant a fény­­jelzéses időmérő) és elhangzottak az első kérdések, mert nagyon erős volt a «mezőny», a csapatok jól rajtoltak, szorosan felzárkóztak egymáshoz, úgy, hogy a játékvezető Beder Tiborr a arra, hogy szükség lesz az eldöntő pótkérdésekre. Peregtek a kérdések, felelevenedett a múlt kirajzolódott a jelen, körvona­lazódtak a távlatok, s a válaszok, akár­csak a gyakorlati próbák arról tanús­kodtak: ügyesek, rátermettek a Homo­rúd menti pionírok. Sorolhatnám, hogy mi minden volt még, milyen izgalmas volt a kőzetminták felismerése és el­határolása a meddő kőzettől, a híradás­­technikai próba, milyen szépen éne­kelt a vlahicai Ádám Edit (aki egyéb­ként megnyerte a «Süss fel nap!» megyei népdaléneklési verseny első díját), milyen mélyen átérezte az ugyan­csak vlahicai Bagoly Emese Petőfi Sándor Bányában című versét, milyen ügyes volt a lövétei csapat rajzolója, milyen szeretettel fogalmazott a bá­nyászokról a kápolnásfalui Lőrincz Enikő és így tovább. Ide kívánkozna persze, hogy végül az összesített pont­számok alapján a vlahicai 1-es számú általános iskola csapata vitte el a pál­mát, de az is, hogy az előző évekhez képest idén a kápolnásfalui csapat lép­te a legnagyobbat előre (II. helyezést ért el), s hogy tulajdonképpen mind a 1. A kérdésre pontos a válasz 2. Nem könnyű felismerni az érckövet 3. Munkában a 3-as csapat. Összpon­tosítani kell, az idő gyorsan múlik négy csapat szinte egyformán jól ké­szült fel a versenyre. Ám mindennél talán mégis az a legfontosabb, hogy a «Szerencse fel!» vetélkedő nyomán több száz itteni pionír, okulva a múltból, felmérve a jelent, a jövőt, közelebb ke­rült a bányászathoz, ahhoz a nemes foglalkozási ágazathoz, amely az or­szág nyersanyag- és energiaszükség­letét hivatott biztosítani. HADAS JENŐ Pionírszervezet Hargita megyei ta­nácsa aktivistája s a zsűri­elnök Ko­vács János komolyan gondolt már­a. Az eredményhirdető tábla is arról tanúskodik: szoros volt a küzdelem 5. A népdal is nagy becsben volt a vetélkedőn 6. Silye András rajza a 3. csapatot kép­viselte (A szerző felvételei) 6

Next