Jogtudományi Közlöny, 1868
1868-08-02 / 31. szám
Harmadik évfolyam. 31. Pest, 1868. augusztus 2. JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY . Megjelenik minden vasárnap. Előfizetési díj: Félévre 6 ft., negyedévre 3 ft. o. ért. tjpsföly*ív-SAG-IS Szerkesztői iroda: Pesten, Deák-utcza 14. szám. Kiadó-hivatal: Egyetem-utcza 4-dik szám alatt. A kéziratok bérmentve a szerkesztőhöz, a megrendelések a kiadóhivatalhoz intézendők. a budapesti ügyvédi egylet közlönye. Vélemény az egyetemi tantervre nézve a jogos államtid.karban. (Vége.) 6. De miért ne maradjunk a 3, illetőleg 4 éves folytonos tanrendszernél ugy mint azt a bizottság javasolja?*) Válasz. Azért, mert e tanrendszer egyik fentebbi kelléknek sem felel meg, az elemire nézve sok, a tudományra nézve kevés. E tanrendszer t. i. valósággal csak 3 éves, s kivételesen azok számára, kik doktorok akarnak lenni, 4 éves. A szerint tehát az, ki biró, ügyvéd, sőt a ki államférfi akar lenni, úgy képződik, mint az, ki sem biró, sem ügyvéd, sem államférfi lenni nem akar, holott világos, hogy az előbbi kettőnek hivatása más lesz, mint az államférfiúé, s megint más azé, ki egyik sem akar ezek közül lenni. E tanrendszer szerint a tanítás az egyetemnél valamivel több lesz az eleminél, de semmiesetre nem lesz tudományos; a jövendőbeli doctor pedig egy esztendővel tovább volna kénytelen az egyetemen tanulni anélkül, hogy valóban tudományos előadásokat hallana, mert a tanár kénytelen lenne a kezdőkhöz leereszkedni, hacsak tanítványai érdekét nem akarja a tudományosságnak feláldozni. A gyakorlati tapasztalás pedig, az itt felmerülő esetek sokasága és sokfélesége a tudományosságnak egészen veszve maradna. Ellenben az én rendszerem szerint ezekre jobban ügyelne a tanítvány, és nemcsak hogy érettebb korban térne vissza az egyetemre, hanem a tudomány iránt nagyobb érdekeltséget hozna magával, és a tudomány nem kénytelenítetnék leszállni az elemekre. A gyakorlat mindeniknek számíttatnék egyaránt, nem úgy mint most, némelyiknek 2, másnak 3, másnak 4 év múlva, másnak még később, vagy mint a kérdésben forgó tanterv szerint. Az is hibás nézet, hogy ha az ifjú egy évvel tovább tartazik a gymnasiumban, érettebben fog az egyetemre jönni. Igaz, korosabb lesz, de érettebb azért nem lesz, sok pedig, ki elég készülten jött a gymnasiumba, ezáltal mindenesetre egy évet fog veszíteni. A tanítás módjának kell az ifjút megérlelni, ki pedig szorgalmatlanságánál fogva, elégtelen a felsőbb osztályok tanai megértésére, az mindjárt az alsóbb osztályokban tartassék vissza, mert a felsőbb osztályokban csak a tanítást fogja nehezíteni, a szorgalmasokat pedig akadályoztatni. Nézetem szerint a mathematikai és természeti tudományokat mindig az életre való viszonylatuk szerint, a klassikai nyelveket pedig fokonként mint az elme gyakorlatára és erősbítésére, a szépnek megértésére, és a polgári szabadság kellő méltánylására vezető eszközt kellene tanítani, és ezen fok szerint a fejlődő korhoz mérni. Soha sem volna pedig szem előtt veszítendő, hogy a gymnasiumok feladata, nem tudósokat növelni, sem tudományossággal elárasztani a gyenge kort, hanem szeretettel és nemes magatartással felkelteni benne a nemes iránti tiszteletet, azt a jelen kor ismereteibe könnyű módon beavatni, s ezáltal átalános művelést és felsőbb tanintézetekre való képességet létesíteni. De a gymnasiumok ily tanárait mint az emberiség jóltevőit kellene tekinteni, s illő módon fizetni. Én meg vagyok győződve, hogy helyes módszer mellett az elégtelen tanítványok aránya, mely most, őszintén szólva, mint 7 a 3-hoz áll, kevés idő múlva az ellenkezőre változhatnék. 7. Ezen rendszer szerint sokan el fognak a 3-ik osztályú tanfolyamtól maradni. Válasz. Ezen ellenvetés akkor állna, ha ezáltal a tudományosság veszélyeztetnék, s honfitársaink egy részéről elvétetnék a mód, magának kellő tudományt szerezni. De az én rendszerem épen azáltal, hogy a szakembereknek külön osztályait megkülönbözteti, és nem kívánja, hogy az is, aki bíró vagy ügyvéd nem leszen, jogtudományokra azonban szüksége lesz, a jogtudományok mélyébe behasson, ellenben ez a bírónál és ügyvédnél már jövendőbeli hivatásánál fogva mellőzhetlen, meggyőződésem szerint e feladatnak jobban felel meg, mint akár a mostani, akár a jövőre javasolt rendszer. Ne ámítsuk magunkat, hiszen a volt hátramaradásunk-annak fő oka, hogy szükségeinket nem vizsgáltuk, és kellő figyelembe nem vettük. 8. De tanárainknak egy nagy része abban lealázást lát, ha kényteleníttetnék az elemi tanfolyamra lemenni. Válasz. Szükségünk nem tanáraink balfelfogása után, hanem az élet kívánalmai szerint idomul; tanintézeteink nem a tanárok, hanem a tanítványok miatt állnak fenn. Megengedem, hogy vannak emberek, kik a kezdőknek nem szeretnek beszélni, de ellenben az is igaz, hogy nemzetünknek akkor teszünk legnagyobb szolgálatot, ha a tudományt keresőknek azokat adjuk elő, mi által a tudományt s annak becsét leginkább és legczélirányosabban fogják fel. Mi a tudományt kereső kezdőnek csak ártunk vele, ha őt mindjárt tudományossággal árasztjuk el. Ebben, ha valamiben kell a kellő mértéket eltalálnunk. Azért is a mostani rendszer szerint a tanárok kénytelenek voltak tanítványaikhoz leereszkedni. Ha mi olyanok számára, kik már többé nem kezdők, külön tanfolyamot nem nyitunk, akkor a tudományosságot elhanyagoljuk, s az életet annak jótéteményétől megfosztjuk. Bal is azon felfogás, mintha elemi tanításnál a nagyobb tudományosság volna nélkülözhető. Sőt épen aki mást elemekbe akarja avatni, annak a tudományt tökéletesen kell bírnia. Csak az, aki azzal alaposan bír, tudja a szükségest s az egésznek alapját képező részt a lényegtelen résztől megkülönböztetni, s *) A jogos államtudó kár e nézettől eltért, s a 4 évet az egyetemen tanul minden jogtanulóra nézve egyaránt megkivánja.