Jogtudományi Közlöny, 1869

1869-05-23 / 21. szám

nehézségektől, miután bebizonyított tény, hogy néha a szervezet, előre nem sejthető, s így meg nem határozható viszonyoknál fogva, nem tekintve a beteg czélszerűtlen magatartását, a környezet vigyázatlanságát, néha a leg­ártatlanabb gyógyszerek, a legcsekélyebb műtétek iránt szokatlanul reagál, a tárgy nehézségéhez mért, nem méltányos felelősség mellett ki merne nagyobb adagok­ban hathatós sereghez folyamodni, egy izületet, gégét, mellkast, hasürt, kinyitni? ki vállalkoznék a koponyán át az agy­velőig behatni a kórtermények, az idegen testek eltávolításáért, holott az adott esetben csak ebben lehet az üdv, s hála a tudományos feledésnek, hasonló eset­ben ezáltal sok fényes siker éretett el. E tárgy mily nehéz, mutatja az, hogy a legkitűnőbb criminalisták, p. o. Mittermaier oly kevéssé, mint a leg­jelesebb törvényszéki orvosok Casper, Schürmayer, Tardieu stb. nem voltak képesek határozott, szilárd elve­ket állapítani meg, a­melyek szerint az orvosok czélsze­rűtlen beavatkozása vagy mulasztása által állítólagosan vagy tettleg okozott egészségi hátrányok vagy halál­esetek megállapítandók s megítélendők volnának: hoc opus, hic labor. Méltányos, hogy egy képzett, hivatásának élő becsü­letes orvos birjon legszélesebb értelemben szabad műkö­dési körrel; de másrészről jogos, hogy a hibákért,a­me­lyeket mint ember hivatása körében elkövetett, felelős­ségre vonható legyen. Ily értelemben nyilatkoznak ugy az orvosi, mint a jogi tekintélyek. Említem csak a párisi orvosi academia s Cremieux e tárgybani nézetét. 1825-ben Hélie tudor keresztfekvésnél kart csonkí­tott: a gyermek túlélt. A szülők kártalanítási pert indí­tottak H. tr. ellen s a törvényszék elmarasztalta őt. A párisi orvosi académia ezen itélet ellen tiltakozott, mint a mely Code Napoleon 1382 és 1383. articulusait tévesen alkalmazta, s az orvosok felelősségét illetőleg következő tant bocsátott közre: „nincs kétség — igy szól ezen ille­tékes és kitűnő testület , hogy az orvosok törvénysze­rűleg felelősek azon károkért, a­melyeket másoknak okoznak a gyógyhatályok vétkes alkalmazása által, ha ez öntudatosan, hűtlen szándékból, bűnös czélzatból tör­ténik. De az orvosok felelőssége mesterségük lelkiisme­retes gyakorlatában nem lehet törvényes ítélet tárgya. Szándéktalan tévedések, az előrelátás, óvatosság körén kívül eső hibák, a számításon kívül eső gyászos eredmé­nyek csak a közvélemény által megróvhatók. A betegek körül határtalan meghatalmazás szükséges. A gyógy­tudomány valódilag csak ezen feltétel alatt lehet üdvös. Az orvosi gyakorlatban úgy, mint az osztó igazság ki­szolgáltatásban, az orvosok úgy mint a bírák, azon hibákért törvényszerűen büntetés alá nem vétethetnek, a­melyeket jó­hiszemben, hivatalos működésök közepette elkövettek. Úgy az egyik, mint a másiknál a felelősség tisztán erkölcsi, egészen lelkiismereti, s ellene semmi­nemű bírói kereset törvényszerűen nem emelhető, ha a tényálladékokból ravaszság, csalás, kötelességmulasztás ki nem derül. Ezt kívánja a társadalmi érdekek igazi méltánylása, értelmezése." 1834-ben Thouret Noroy tr. érvágást tett, a tanuk s a helybeli sebész vallomása szerint a karatér megsér­tetett s ütérdag támadt. Th. tr. azon nézetben, hogy az üteret meg nem sértette, s csak thrombus van jelen, elhagyta betegét, miután már ez a mezőre dolgozni ki­ment. — Később a sebész kinyilatkoztatta, hogy ütérdag van, s a karáteret lekötötte; erre ismételt vérzések, s az alkar üszkösödése miatt csonkítást tett; a beteg meg­gyógyult. Th. tudor bepereltetett, s ugy az első, mint a királyi és semmisitő törvényszék által elmarasztaltatott. A seinei orvosegylet, a párisi kir. orvosi académia, és az orvosi sajtó erélyesen védték Th. tr. esetében az orvosi gyakorlatban nélkülözhetlen mentességet. De daczára a felhozott tudományos érveknek az itélet végrehajtatott, s kartársai, máskép nem segíthetvén, aláírási úton begyűlt tetemes összeggel kártalanították perköltségeiben. Cremieux híres ügyvéd, később franczia igazság­ügyi miniszter, a semmisítő törvényszéknél Thouret-Noroy ügyében így nyilatkozott: „a régi s jelenlegi tör­vények az orvos felelősségét hivatása lelkiismeretes gyakorlatában nem állapítják meg. Ha ez néha a parla­ment idejében alkalmaztatott, az mindig rendkívüli kö­rülmények között történt, s tudatlan s tiszti okmánynyal nem bíró sebészek ellen, de soha graduált orvosok irá­nyában oly tényekért, a­melyek hivatásuk lelkiismeretes teljesítésében fordultak elő. Ezelőtt az ügyvédek, a bírák, a tanácsnokok felelősek voltak, jelenleg többé nem fel­­elősek, mert a törvény megkülönböztetést tesz a bíró és ember, az ember és ügyvéd között. Ha az ítélet csalás, cselszövény által be van mocskolva, a biró felelős, de ha az ítélet lelkiismeretes, ha a biró durva hibát követett is el, ment a felelősségtől. Így kell ennek lennie az orvosokra nézve is. A birák, ügyvédek, orvosok egy­iránt felelősek nem lehetnek azon esetben, ha hiva­tásuk lelkiismeretes teljesítésében kárt, jogtalanságot követnek el." Cremieux az orvosok felelősségét tehát csak azon esetben engedi meg, ha világos a szándék, kárt tenni. Gaz. med. de Paris 1835, sVailhé tr. de la responsabilité médicale. (Folytatása következik.) A jogi személyekről. A következő lapokban, bár csak vázlatilag tárgyalt­­an azok közé tartozik, melyek iránt a jogtudomány még nem jutott kétségbevonhatatlan megállapodásra, noha ez nagyon kívánatos volna. Ugyanazért nem egy telje­sen új és megdönthetetlen elmélet alkotására töreked­tem, mi köztudomásúlag mindeddig a legkitűnőbb jogá­szoknak sem sikerült, a­mennyiben t. i. indíttatva érzék magukat, eredetileg felállított nézeteiktől többé-kevésbé ismét eltérni, és más elvekhez fordulni,­­) hanem szeré­nyebb feladatot tűztem ki magamnak, azt t. i. hogy az e tekintetben uralkodónak nevezhető tant lehető­sűn és szabatosan előadjam, kellő figyelemmel azonban a kitű­nőbb írók eltérő véleményeire. S e feladatot annál inkább hittem némi eredménynyel is megoldhatónak, a­mennyi­ben a magánjog ezen szakaszát magyar nyelven írt jogi tankönyveink közül eddigelé csakis Dr. Baintner „Auszt­riai ált. magánjog alaptanai" czimű compendiuma tár­gyalja a szokottnál bővebben. Pedig e tan csakugyan megérdemli, hogy tüzetesebb tanulmányozás tárgyává tegyük. Figyelemmel voltam főleg a római jogra, mely erre nézve is még mai napon practikus elveket tartalmaz, és ezáltal ismét azt bizonyítja, hogy behatóbb művelésének elhanyagolása nálunk mindeddig indokolatlan. A többé nem practikus elveket és adatokat jogtörténeti szempont­ból véltem legalább rövideden megérintendőknek. A német jogirodalom a szőnyegen forgó tárgyra vonatkozólag már szép számú, részint önálló, részint az egész jogrendszert tárgyazó munkákban foglalt dolgo­zatokat képes felmutatni. E helyen csak a főbbeket, melyeket magam is felhasználtam, akarom idézni, egye­beket pedig értekezésem illető helyein lesz alkalmam felemlíthetni. Pfeifer, Die Lehre von den juristischen Personen, Tübin­gen 1847. Igen jeles monographia. ') Többek között Unger a jogi személyekről osztrák joga rendsze­rében felállított tételeitől lényegesen eltérő elveket vall az Arndts-féle „Kritische Überschau" czímű folyóirat VI. kötetében, és ezektől ismét némileg eltérve nyilatkozik osztrák örök jogában.

Next