Jogtudományi Közlöny, 1872

1872-09-17 / 38. szám

kiegyenlítése végett, egy államszövetségben egyesíteni törekedett. A szerencsésen megkezdett irányt azonban csak­hamar megzsibbaszta azon kárhozatos politika, mely Olaszországból eredve, Spanyolországban cultiválva majd minden európai kabinetbe beszivárgott, mely az eszközök megválasztása nélkül, saját érdekeit, mások ro­vására érvényesítette, mely a szokásos formák megtar­tása mellett, tényleg minden jogalapot megtagadott. E politika, melynek jelszava volt, a ezél szentesíti az esz­közt, a­mig egyrészről a nemzetközi jog fejlődését meg­gátolta s a többi államok tételét veszélyeztette; más­részről a vitális érdekeikben megtámadott államokat egymás közti szövetkezésre, s ekként egy hatalmas ellen­súly létesítésére kényszerité. Az önfentartásnak e jogo­sult küzdelmében érett meg az európai egyensúly esz­méje, mely Európát megmente ugyan V. Károly leigá­zásától, de egyszersmind új visszaélések, viszályok és háborúk forrásává lön, melyekben az államok és nem­zetek jogai ismételt megtámadásoknak voltak kitéve. Ez főleg a 30­ éves háborúban történt, melynek tartama alatt az elharapódzott barbárság az eddigi vívmányokat kétségen felül meghiusítja, ha a wesztfáli békekötés e vadságnak véget nem vet. A wesztfáli békekötés 5), jóllehet tárgyait nagyobb­részt német ügyek képezték 6), miután azon lényeges A münsteri szerződés azonfelül, hogy az osnabrücki ok­mánynak Németországra vonatkozó több pontját ismétli, kö­vetkező főbb intézkedéseket tartalmaz: Francziaország meg­nyeri a metzi, touli és verduni püspökségeket, melyek a német birodalomból kihasíttatván, örök időkre Francziaországba keb­leztetnek, átveszi továbbá Breisach és Pignerol városokat, Alsó- és Felső-Elszászt, az elszászi rendek , a strass­változásokat, melyeket az európai viszonyok a 30­ éves háború alatt szenvedtek, véglegesen szabályozta s ezek tekintetében több századon át irányadóul szolgált, mél­tán tekinthető az európai nemzetközi jog alapjának, sőt annak máig is egyik főforrását képezi. E békekötés egyik átalános következménye volt, hogy az addig kevés figye­lemre méltatott Svédország mint nagyhatalom lépett be az európai államok sorába, hogy Francziaország hatal­mas túlsúlyt nyert Európa felett, míg a teljesen kime­rült Németország majd minden befolyását elvesztette; a német császárságot képező egyes államok jogot nyerve önálló szövetkezésre, azontúl az európai bonyodalmak­ban mint souverain hatalmasságok szerepeltek, s te­kintet nélkül az összbirodalomra, saját politikájukat követték. A diplomatikai érintkezés új alakot nyert, mely abban nyilvánult mindenekelőtt, hogy Francziaország­nak mindinkább növekedő befolyása következtében, a franczia nyelv divatozó diplomatikai nyelvnek elfogad­tatott. Az 1648-ik évi szerződési okmányok és az 1697-ik évi október 30 án kelt ryswicki békeszerződés még latin nyelven szerkesztettek ugyan, de e nemben az utolsók voltak; az okiratok elavult stylusát kiszorították a két­értelműség és intrigueák, melyek kifejezésére az élő franczia nyelv igen alkalmasnak mutatkozott. Egy másik nem kevésbbé nevezetes következménye volt a vesztfáli békekötésnek az államok és nemzetek növekedő közle­kedése, az érdekeknek mindinkább fokozódó kölcsönös­sége, mely az állandó követségek létesítésére, s ezzel együtt a követségi jog kifejtésére vezetett.7) Az európai egyensúly szükségének megérlelésére nagy befolyással volt Francziaország törekvése, magá­nak a többi európai államok felett túlsúlyt biztosítani. Richelieu, Mazarin és Colbert systemája, a pénzügyek és kormányzat rendezése által, egy magasabb államegy­séget létesített ugyan , de a hatalom tudata, s a franczia universalismusnak, mely később cosm­opoliticus propa­gandává fejlődött, egyoldalú kiképzése folytonos taga­dását involválta a többi nemzetek és államok jogainak. Ugyanazért még egyrészről a franczia politika, a német birodalomnak, Európa e központi hatalmának felbom­lása után, a német fejedelmek önzését kizsákmányolva, ezeket majd a semlegesség ürügye alatt, majd ismét kü­lönféle ígéretekkel ligákra és szövetségekre birta, — másrészről az elnyomással fenyegetett államok Svédor­szággal szövetkeztek. Az egyes hatalmak merev önálló­sága szövetségek, garantiák és az interventionak egyéb meg- és meg nem engedett eszközei által megtöretvén, míg a hatalmasabb államok maguknak mindent meg­engedtek, a gyengébbek egyesülésben kerestek az ön­kény ellen védelmet. Míg a szárazföldön ekként a nemzetközi jog, az 5) A vesztfáli békekötés két részből áll, s pedig az 1648. évi október 14—24., a német császár és Svédhon között kelet­kezett osnabrücki szerződésből — Justrim­entum pacis Caesa­reo-Svedicum sive osnabrugense; — továbbá a német császár és Francziaország közt Münsterben 1648. évi október 24. kö­tött szerződésből — Justrim­entum pacis Caesareo-Gallicum, sive monasteriense. — Az első 17 fejezetre s ezek ismét §§-ra osztvák; az utóbbi ellenben 120 §-t foglal magában.­­) Az osnabrücki szerződés részint vallási, részint terü­leti kérdéseket szabályozott. Az elsők tekintetében megállapí­totta, hogy a vallási kérdésekre nézve normál évül 1624 tekin­tetben, a­mennyiben magában a szerződésben más intézkedés nem foglaltatik, úgy az alapítványok tulajdona, mint átalában a vallási viszonyok tekintetében az 1624. évi janár 1-je szolgál zsinórmértékül. Megállapította tovább, hogy a birodalmi ren­dek a vallást illetőleg egészen egyenlők legyenek, ellenben az alattvalók, a­mennyiben őket a normál év előtt szerzett jogok nem védik — kötelesek fejedelmük vallását követni; az oly alattvalók, kik a normál év után változtatták meg vallásukat, vagy más területről vándoroltak be, csak eltörettek (J. P. C. Art. 5. §. 34.) A területi viszonyok szabályozásául következő megállapodások jöttek létre: a bajor herczeg megtartotta a vá­lasztó méltóságot (Kurzwürde) Felsőpfalzban és Donauwörth városának birtokába jutott; ellenben lemondott Felső-Ausztria és 13 millió iránt támasztott igényeiről. A pfalzgróf vissza­nyerte az egész Alsó-Pfalzot, ugy mint ezt a cseh zavarok ki­törése előtt bírta. A würtembergi ház teljesen visszanyerte bir­tokait úgy Svábföldön, mint Elszász és Burgundban; hasonló történt a bádeni őrgróf birtokaira nézve. Sveicz a német biro­dalomtól teljesen függetlennek nyilváníttatott. Svédország megnyerte külső Pommerániát, a brémai érsekséget, a verduni püspökséget és Rügen szigetet 5 millió tallér kárpótlással. A brandenburgi választófejedelem, miután a fentebb érintett or­szágrészekről lemondott, kárpótlásul a halberstadti, camini és mindeni püspökségeket, a várományosi jogot a magdeburgi ér­sekségre és visszanyerte Svédországtól belső Pommerániát és Kolberget. A mecklenburgi herczegnek Wismar átengedéséért a schwerini és ratzeburgi püspökségek jutottak, a braun­schweigi háznak a jogutódlás az osnabrücki püspökségben biz­tosíttatván; végre Hessen-Cassel a hirschfeldi apátsággal és 600,000 tallérral elégíttetett ki.­burgi és baseli püspökök, Strassburg városa és a lützelsteini grófság a német birodalomhozi viszonyukban azontúl is meg­hagyatván. Ellenben visszaadja Francziaország mindazon he­lyeket, melyeket hadseregei Németországban elfoglaltak, és Ferd. Károly főherczegnek 3 millió livres kárpótlást fizet. 7) Habár állandó követségek már a 15. század vége felé fordultak elő, igy XI. Lajos rendesen tartott képviselőt a st.­jamesi és burgundi udvarnál, — gyakrabban csakis a wesztfáli békekötés óta használtattak. Rottek és Welcker: Staatslexicon V. k. 626. 1. Martens: Guide diplomatique.Leipsie, 1832. Tom. I. §. 1. „C'est depuit la paix de Westphaliae et celle d'Utrecht, et plus encore á dater du ministére du cardinal de Rechelieu, que l'Europe se trouve sous l'influenced'une foule d'agens dip­lomatiques mis en action perpétuelle par la politique remuante de ce ministre; et cet ordre de choses s'étant développé do plus en plus, les nations se trouvent aujourd'hui sur la surveillauce constante et active de la diplomatiae.'- L. ezenfelül Oppenheim : id. m. 23. 1.

Next