Jogtudományi Közlöny, 1872

1872-09-17 / 38. szám

; 2~1­2 f Megjelenik minden kedden: 38 l­ esi. 1872. szeptember 17. Q£B de JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY a nagy-váradi, kassai és kolozsvári ügyvédi egyletek közlönye. Elök­zetesi díj: Félévre 6 f­t., negyedévre 3 ft. o. ért. Szerkesztői Iroda: 4 kéziratok­­ a „magy. jogászgyűlés" tartama alatt naponként. Üllői-ut 1-S0 Szám, II. emelet, bérmentve a szerkesztőhöz, Kiadó hivatal: a megrendelések s Egyetem-utcza 4-dik szám alatt. a kiadó­ hivatalhoz intézendők. % - y^a y-o^w-D —i^c,^ TARTALOM: A nemzetközi jogtörténet és tudományos fejlődése. Dr. Apáthi István egyetemi jogtanártól. — A gyámhatóságok és a hagyatéki bi­róságok hatásköre az örökösödési eljárásban. Travnik Antal, budai kir. törvényszéki bírótól. — Jogirodalom. Dr. Dobránsz­ky Péter jogtanártól. — A német jogászgyülés. Dr. Sípos Árpád kir. jogakadémiai tanártól. MELLÉKLET: Curiai határozatok. A nemzetközi jogtörténet és tudományos fejlődése. (Folytatás.) A középkor a vadság oly fokával, annyi véres há­borúval és mészárlással kezdődött, különösen az észak­keleti tengervidékek népeinél, hogy a szelídebb népszo­kásoknak még nyomára sem akadhatunk; a vadság e korban nemcsak a pogány népekkel szemben, hanem a keresztény államoknak egymássali érintkezéseiben is észlelhető. A kereszténységnek volt fentartva e vadságot megtörni s a nemzetek kölcsönös érintkezésének más irányt, más alapot kijelölni.­­) A kereszténységnek az emberi szeretetre alapított tanai a nemzetek örökös elé­nségeskedésének megszüntetését követelték, s az egy­ház, mint a keresztény eszmék képviselője, átvette a czivilizálatlan népek mivelésének magasztos feladatát.2) E hivatásának teljesítésében azonban nem volt képes a keresztény nemzetközi jogot megállapítani. A canoni törvény­könyvben,— a Gratian-féle decrétumban foglalt s a harczjogra vonatkozó intézkedések kivételével­­ — a nemzetközi jog tételei nem foglaltatnak. A pápák meg­kisérlették ugyan a nyugati keresztény népek és ezek fejedelmei felett a békebirói szerepet maguknak vindi­­álni; nem ritkán bíráskodtak a fejedelmeknek egymás közt, vagy népeikkel felmerült viszályaiban, ezeket majd egyezség, majd ismét itélet által igazítván el. Hol azon­ban a közjog jött kérdésbe, a hatalmas pártok nem vol­tak hajlandók ügyeiket az egyházi bíróság elé vinni, s a pápák az e részben felmerült viszályokat sem megszün­tetni, sem elhárítani képesek nem voltak.4) Ehhez járult még, hogy az egyház, míg egyrészről a hitet, mint a jogok alapját állítá fel, másrészről az államok öt jogú­ságát el nem ismerő; az egyház csak a kereszténység javára ismert békét és jogrendet, a pogányoktól, külö­nösen a törökök­ és saracénoktól nemcsak minden jogot megtagadott, hanem azok kiirtását, mint az istennek kedves dolgot, tette hivői kötele­sségévé. A középkor nemzetközi joga csak a keresztény fejedelmek, csak a pápa hűbéresei részére ismert jogokat A pápa elaján­dékozd és felosztá a spanyolok és portugallok közt az új világrészt; a vallásos spanyolok époly kevéssé tartották jogtalannak a vad népeket rabszolgákká aljasítani, mint az eretnekek elégetését s a nemkatholikus államokkal kötött szerződések megszegését. Azon kor azonban, mely ') Heífter: id. na. 10. I. Bluntschli: id. m. 12. 1. 3) Decretum Grntiani (II. 23.) 4) Bluntschli: id. m. 13. I. • a nemzetek jogosult önállóságát el nem ismerte, mely az emberi jogokat elvben megtagadva, a hitetlen népek kiirtását, mint a kereszténység kötelességét, hirdeté az egyházi szószékekről, — a nemzetközi jog alapját meg nem vethette. Ha a nemzetközi jog az emberiség joga ,­­ ugy annak malasztjához nemcsak a keresztény vallás hivei, hanem a nemkeresztény népek is jogos igényt tarthatnak, mert emberi jogaiktól nem foszthatja meg őket azon véletlen körülmény, hogy az istenről és az isteni dolgokról a keresztény vallásétól eltérő felfogás­sal bírnak. Nevezetes, s a világ-eseményekre nézve minden te­kintetben fontos szerepet játszottak a középkorban ... germánok, kiknek szokásai és intézményei kétségtelen hajlamot tanúsítanak e faj nemzetközi jogérzetéről. E jogérzet kifejtésének azonban mindenekfelett útját állta s azon körülmény, hogy a germánok, miután vad szoká­saikból kivetkőztek, a pápaság és császárság egységével, a vallásos művelődéssel elsajátították a középkori római institutiókat és eszméket is, melyek természetes hajlamuk szabad kifejtését hosszabb időre meggátolták. Miként a fentebbiekben láttuk, az ó­korban meg­voltak a nemzetközi jog factorai, de hiányzottak annak tárgyai; azon momentumok, melyeket e kor felmutathat, s nemzetiek voltak ugyan, de nem cosmopolitikusok. A közép­korban ennek ép ellenkezőjét látjuk, amott az állam, emi­t, az egyház és sehol a népek, mint a nemzet­közi jog természetes alanyai. A nemzetközi jognak azon­ban a népek jogain kell alapulni; annak nemcsak a béke és harcz jogának, hanem jognak a harczban és békében is kell lenni. Ily jog nem­ keletkezhetett oly korban, mely a nemzetek és államok jogosult önállóságát el nem is­meré; ily jog keletkezése csak akkor vált lehetségessé, midőn az egyes államok fejedelmei, a pápai uralom túl­kapásai ellen, nyomatékkal feltámadtak, midőn önálló­ságra törekedve, ténylegesen független államokat léte­sítettek, midőn az ekként keletkezett souverain államok egymással politikai érintkezésbe léptek, új államformá­kat teremtettek, s a kölcsönös érintkezési szabályozó rend szükségének öntudatos felismeréséhez jutottak. Ez irány, melynek eleje a baseli zsinat idejére vihető vissza, s nagyrészben a r formatio győzelmének tulajdonítható, kiválóan a 16-ik század elején ke­zdett tért foglalni, mi­dőn V. Károly császárnak mindent leig­ázással fenyegető tendentinjával szemben IV. He­nrik franczia király — nagyszerű politikai terveit valósítandó — az európai államokat,a nemzetközi forgalom szabályainak kölcsönös megállapítása, a nemzetek egym­áshozi viszonyainak ren­dezése, a felmerülő viszályoknak békés úton leendő

Next