Jogtudományi Közlöny, 1880

1880-12-03 / 49. szám

Tizenötödik évfolyam. 49. sz. Budapest, 1880. deczember 3. SZERKESZTŐI IRODA: Üllőiéti 2. szám, III. em. Megjelen minden pénteken. KIADÓ-HIVATAL: egyetemi utcza, 4-ik szám. Előfizetési dij félévre e irt negyedévre .. 3 . A megrendelések a kiadó-hivatalhoz intézendők. — A kéziratok bérmentve a szerkesztői irodába. KAPCSOLATBAN A DÖNTVÉNYEK GYŰJTEMÉNYÉVEL. TARTALOM : Az igazságügyi budget-vita. (S. S.) — Az ,,enyhébb intézke­dés" értelme és alkalmazása. Dr. Werner Rezső kassai jogakadémiai tanártól. — Indokolás az általános magyar magánjogi törvénykönyv tervezetének az öröklési jogot tárgyazó ötödik részéhez. — Külföldi jogélet. Dr. D­e­­­l'A­darai Rezső ügyvédtől. — Törvénykezési szemle : Becsületsértés és fegyveres pand­ur. Dr. W­­­a­s­s­i­t­s Gyula igazság­ügyin. fogalmazótól. — Heti szemle. MELLÉKLET: Curiai határozatok. Az igazságügyi budget-vita. (S. S.) Meglátszott a házon, hogy ez időben nem köti le az érdeklődést, a­mi nem pénzügy. Semmi kedv sem mutatkozott belemenni a jogreform kérdéseibe. Egy-két szónok iparkodott ugyan hangulatot előidézni, de még saját pártjuk is cserben hagyta őket. így a vita halvány maradt és gyorsan folyt le. Az ellen­zék jogászai végig futottak az igazságügyi miseriák is­meretes állomásain. Támadásaik egyedüli visszhangja a miniszter hivatalos válasza volt. A vita tárgyai között kiemelkedett a kisegítő bírák­ról szóló törvényjavaslat, a­mely már előrevetette volt árnyékát a sajtóban. Annyi nálunk a per, minden perben a bírósági irka­firka, és minden írás ellen a jogorvoslat, hogy végre is teljesen megakadt a felső fokokban az ügyforgalom. A kisegítés módja kézenfekvő. Nem elemi csapás, ha­nem emberanyag hiánya oka a fenakadásnak. Vagy a baj forrását kell tehát betemetni modern eljárás behoza­talával, vagy megküzdeni a természetszerű folyományok­kal a bírói személyzet szaporítása által. Utóbbi irányban utaltunk már egy expediensre, mely nyitva áll: a tanács­tagok létszámának leszállítására Az eddigi létszám elpa­zarlása a birói erőknek. Az igazságügyminiszter azonban sem az egyik, sem a másik eszközt nem akarja, hanem a fenálló birói szervezetet fejére állítja és az orvoslandó bajt még inkább fokozza. A felett, hogy a rokkant justitia rokkantakkal fel­segítessék, a komoly vitát kizártnak tartjuk. A birói létszám szaporítását a miniszter nem tartja helyén­valónak. Annyi biró marad tehát, a­mennyi van. Változás történik egyedül a birák elhelyezésében. A hierar­chicus lajtorja felforgattatik. Alsóbb fokú birák ítéljenek a magasabb fokban; ez a tervezet arcanuma. Egyszerre el akarják vitatni, a­mit mindez ideig a felebbezési rend­szer fő előnyekép felhoztak, hogy a felsőbb fokú bírák tapasztaltabbak, szakképzettebbek mint az alsófokú birák. A különböző fokú bíráknak össze-vissza elhelyezése denaturalizálni fogja minden fórum jellegét. Mindegyik fórum színvonala alászáll. Elhiszszük, hogy a bírás­kodás ilyképen gyorsulni fog. De ez megboszulja magát azzal, hogy a perek szaporodni fognak. Mennél alaposabb, annál egyöntetűbb a judicatura, és mennél egyöntetűbb az, annál inkább apad a perlekedők száma. Megfordítva, a gyors bíráskodás mennél felületesebb, annál ellentétesebb lesz a judicatura, annál inkább válik kocz­kajátékká a perlekedés, annál nagyobb mérvben szapo­rodnak a perek, és különösen a felebbezések. Hozzájárul ehhez, hogy a kormány terve a bírói­­ függetlenség ellen vét. A fővárosban magasabb állás­ban lenni mégis csak kellemesebb, mint a vidéken élni alsóbb állásban. Az­által tehát, hogy a kormány alsóbb­­ fokú bírákat tömegesen felrendel a táblához és innen a­­ curiához, veszélyes mérvben nő a bírák függősége a kor­­mánytól. E veszély még fenyegetőbbnek mutatkozik, ha tekintetbe veszszük a felrendelés ideiglenességét és a táblának közel kilátásba helyezett szétbontását. Az igazságügyi sérelmek felsorolásánál egyet kifej­lejtettek. Azt a kivont kardot nem látták, a­melyet a pénzügyminiszter villogtat az igazságügy feje felett. Mialatt a ház jogászai Pauler részleges intézkedései ellen állást foglalnak, az alatt a pénzügyminiszter felforgatja a jog­rendet. Múlt heti czikkünkben tárgyaltuk az új bélyeg­javaslatot, a­mely a meztelen kincstári érdek nevében statárium alá helyezi az igazságszolgáltatást. Előttünk fekszik a pénzügyminiszter egy másik törvényjavas­lata, a közadók kezeléséről. Csak egyetlen szakasznak egy mondatát idézzük belőle. A 67. §. 5. bekezdése szerint ingóságoknak bírói elárverezése esetében alperes két évi adó- és két évi bélyeg- és illeték­ tartozásai a vételárból minden más követelés előtt elégítendők ki. Tehát nem a foglaltató felperes, hanem a kincstár kapja az árve­résnél befolyt pénzt. A hitelezőn a legnagyobb óva­tosság­ sem segíthet. Meggyőződhetik­­ a hitelügylet megkötése előtt, hogy a kölcsönvevő a kincstár iránt semminemű tartozásban nincs; adót, bélyegtartozást, ille­téket, bírságot utólag kivethettek. A kincstár láthatlan követelései felfüggesztenek minden magánjogot. A­ki perel, viszi a per költségeit, a pénzt a fiscus viszi. A hitelforgalom egyszerűen megsemmisíttetik. Mi részünkről felelősnek tartjuk az igazságügymi­nisztert azon pusztításokért is, a­melyeket a fiscus vég­hez visz a jog terén. Az „enyhébb intézkedés" értelme és alkalmazása.* (Az 1878. 5. 1. cz. 2. §-ához.) V. Az elbírálandó bűneset mindegyik törvény intézke­dése szerint büntetendő levén, s e szempontból az­­­eny­hébb intézkedés» vagy «enyhébb törvény» kérdését el­dönteni nem lehetvén, az alkalmazandó enyhébb intézkedés, vagy törvény megítélésére nézve másod­sorban közvet­lenül a büntethetőségre vonatkozó intézkedések veendők tekintetbe. A biró ez intézkedéseket az észszerű bűn­esetre alkalmazva s ennek büntethetőségét ugy az egyik mint a másik törvény szerint kutatva, szintén a követ­kező eredményekre juthat. 1. Itt is mindenekelőtt lehetséges, hogy a biró az észszerű bűnesetet egyik törvény szerint sem találja büntethetőnek, mert mindegyik törvény szerint oly ok . Az előbbi közleményeket 1. a 44., 45. és 46. számokban. Szerk.

Next