Jogtudományi Közlöny, 1886

1886-12-03 / 49. szám

Huszonegyedik évfolyam. 52. SZ. Budapest, 1886. deczember 24. MANYI KÖZLÖNY KAPCSOLATBAN A DÖNTVÉNYEK GYŰJTEMÉNYÉVEL. SZERKESZTŐI IRODA: Üllői­ út 2. szám, III. em. Megjelen minden pénteken. KIADÓ-HIVATAL: egyetemi utcza 4-ik szám. Előfizetési dij: negyedévre .. . ? A megrendelések a kiadó-hivatalhoz intézendők. — A kéziratok bérmentve a szerkesztői irodába. Tartalo­n : Az 1887. évi igazságügyi költségvetés. DÁRDAY SÁNDOR-tól. — Corpus Juris Hungarici Emendatum. Dr. DAEMPF SÁNDOR pécsi ügyvédtől. — Jogirodalom : A fiatal bűntettesek javításáról. Dr. BALOGH JENŐ­től. — Törvénykezési Szemle . A kereskedelmi utazó és az ipartörvény. Dr. MÓDER TIBOR budapesti kir. táblai fogalmazótól. — Magánjogi ítéletek kritikai fejtegetése. Ill. Pénzbeli tartozások fizetési helye és perbeli illetősége. Dr. SCHWARZ GUSZTÁV budapesti ügyvéd és egyetemi magántanártól. — Az eszmei halmazat kérdésé­hez. LAUFFER GYULA csaczai kir. albirótól. — Különfélék. Melléklet: Curiai Határozatok. — Felszólalási ügyek. — A m. kir. pénz­ügyi közigazgatási biróság határozatai. — A közoktatási miniszter jelen­tése a seminariumi oktatásról. — Kivonat a «Budapesti Közlöny»-ből. Az 1887. évi igazságügyi költségvetés. Az egyes kormányzati tárczák költségvetése tükrét képezi az azok keretében eddig követett és a jövőre követendő politikának. A politikusok kezében ezért a költségvetés füzetei valóságos sybilla-könyvek, melyeknek számadatai előre jel­zik a kormány jövő ténykedését, tevékenységét s egyúttal retrospectív világot vetnek viselt dolgaira, tévedéseire s bot­lásaira. A költségvetések eme jelentőségét ez alkalommal még fokozta azon körülmény, hogy a jövő évi igazságügyi költ­ségvetés egy új kormányzó előterjesztését képezi. Mindenki azt várja, hogy abban fogja magát manifestálni az új kor­mányzatnak egy igazgatási mint törvényhozási politikája. Természetes tehát, hogy nem csekély érdeklődéssel vártuk a költségvetés hivatalos közzétételét s annak indokolását, mely a már általunk is közlött számadatok jelentőségének megfej­tésével tájékoztasson minket az érvényesülésre törekvő ujabb kormányzati elvek és politikai irányzat felett. Az 1887. évi költségvetés 719,221 frttal emeli az igaz­ságügyi tárc­a kiadásait. E nagy vívmány képes felvilla­nyozni még a jogászközönségnek is nem igen kifejlett kép­zelő tehetségét, de ha végig futjuk a költségvetés tételeit, csakhamar ismét azon komor meggyőződésre kell jutnunk, hogy még ezen nagy összegben is távolról sem lelhetjük a szükséges reformok egyenértékének kifejezését, hanem leg­nagyobb részben csak a korábbi s eddig fájdalmasan érzett fogyatkozásoknak nem is teljes kielégítését, hanem csak némi apasztását. E komor valóság retrospectív irányban mint sötét éjben a villám, elég sötét színben tünteti elénk a múltat, a­melyben nem volt örömünk. De mi reményt nyújt jövőnk iránt­? Ez az, a­mit a költségvetésben kerestünk és ha azt a számtételekben nem is lelhetjük még reálisaivá, legalább eszmékben kerestük azt, a­mi egy szebb jövőnek reményét nyújthatná. Nem fogjuk a költségvetés egyéb tételeivel szemben a mostoha helyzettel nyilvánuló s eddig oly­annyira hiány­zott erély kellő méltatását elhallgatni, de jogszolgáltatásunk gyökeres reformszükségleteinek tudatában nem elégíthet ki senkit az eddig járt ösvényeken való haladás. A tetterőnek nyilvánulását az intercalaris levonásoknak felsőbb bírósá­gainknál 2 százalékról 1 százalékra és alsóbb bíróságainknál 3 százalékról 2 százalékra való leszállításában szívesen fogad­juk , de az alkotás, a teremtő erő nyomait a költségvetés sivár és rideg, merőben bureaukratikusan sablonszerű indokolá­sában sehol sem lelhetjük, noha már eddig is pl. a pótbírói intézmény eltörlésének szerencsés megoldása s legújabban a törvénykezési szünidő újabb szabályozásának javaslata, jogo­sult reményt kelthetett kihatóbb conceptiók s merészebb alkotások initiálására, melyeknek egynémelyike a törvény­hozás közrehatása nélkül is foganatosítható lenne. De a midőn példa­a birói sucrescentia alaposabb kiképzését egy szóval sem hangoztatva, csak azt mondja az indokolás (15. lap) : «Az évi dijaknál mutatkozó 16,200 frtnyi­ emelkedés abban találja indokát, hogy 290 joggyakornok a szükséges munkaerővel szemben elégtelennek bizonyult, minélfogva a folyó évben általam már alkalmazásban talált, és nélkülöz­hetlennek bizonyult 45 joggyakornok évi díját is a jelen költségelőirányzatba fel kellett vennem, mert kétségtelen, hogy ezen állások meg nem szüntethetők a­nélkül, hogy a megszüntetés a bírósági ügymenetre káros hatást ne gyako­roljon, és ezen állások megszüntetése az aljegyzői állások szaporítását tenné szükségessé". — méltán kérdhetjük, vajon e szellem nem-e az elköltö­zöttnek vélt előbbi szelleme? A joggyakornokok állását nem a kihasználásnak, hanem a gyakorlati kiképzésnek tekintete alá kell vonni, mely irányban administratív kormányzati úton nagy mulasztás orvoslását vártuk az új igazságügy­minisztertől, mint a gyakorlati jogszolgáltatásnak elismert mesterétől. Tőle a gyakorlati birói képezés érdekében még a birói hatalom gyakorlásáról szóló alaptörvény üdvös módosí­tását is reméltük s ezért a költségvetés indokolásának fentebbi szelleme lényeges correctiót igényel, melyet talán még az igazságügyminiszter szóbeli expozéjától várhatunk. Valószínűleg a fentebbi hagyományos szellemnek felel meg a hivatali és irodai költség rovata indokolásának ezen pontja is (21. lap): «Jelentékenyen terheli ezen rovatot, hogy a Curia hatá­rozata folytán bűnügyi vizsgálatoknál állandóan jegyzőkönyv­vezető alkalmazandó, és miután ilyet a fogalmazói személy­zet létszámából elegendő számban nyerni nem lehet, a vizsgálóbírák mellett gyakran bijnokok alkalmazandók a jegyző­könyvvezetői teendők teljesítésére.» Valóban nem hittük, hogy a tisza­eszlári perben is szereplő díjnok alkalmazása lassankint jogszolgáltatásunk szervezetének legális tényezőjéül fejlődjék. Az igazságügyi kormányzatnak ezen leplezetlen vallomása méltán indíthatná a kir. Curiát oly újabb határozat hozatalára, hogy a jegyző­könyvvezetői teendők legalább eskü alatti szolgálatban állók­kal végeztessenek. A költségvetés ezen aprólékosabb momentumai mellett kétségtelenül leglényegesebb momentum a jövő évi költség­vetésnek a bírói fizetések ötéves pótlékából álló fizetésemel­kedés, melynek adatai tekintettel, arra, hogy voltaképen tizenötödéves szolgálati viszonyoknak képét tárják fel, igen érdekes tanulmányt nyújtanak. Bizonyára a miniszter úrnak figyelmét is lekötötték a szolgálati viszonyoknak ezen adatai, noha a költségvetésnek indokolása azt egy szóval sem árulja el. Meglehet azonban, hogy az igazságügyminiszter szándé­kosan nem akarja eszméit elárulni, egyrészről talán azért, hogy időnek előtte hiú reményeket ne keltsen; másrészről talán azért, mert saját terveinek bírálata helyett inkább a jogászközönség véleményének nyilvánulását kívánja puhatolni. Ám legyen! és ezen czéljának előmozdítására közöljük az általunk a költségvetés tételeire fektetett eme tanulságos összevetést.

Next