Jogtudományi Közlöny, 1890

1890-02-14 / 7. szám

Huszonötödik évfolyam. 7. sz. Budapest, 1890. február 14. JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY KAPCSOLATBAN A DÖNTVÉNYEK GYŰJTEMÉNYÉVEL. SZERKESZTOSÉG: Zöldfa=utcza 11^ik szám. Megjelen minden pénteken. KIADÓHIVATAL: Egyetem=utcza 4-ik szám. 1 félévre . frt Előfizetési dij: negyedév^e" " 3 t A megrendelések a kiadó­ hivatalhoz intézendők. — A kéziratok bérmentve a szerkesztői irodába. Tartalom: A regeneratio. Dr. KENEDI GÉZA budapesti ügyvédtől. — Az unitárius házassági jogról. (Válasz Sztehlo Kornél ügyvéd urnak a Jogt. Közl. 40. és köv. számaiban megjelent czikkeire.) KŐVÁRY MIHÁLY kolozsvári ügyvédtől. — Törvénykezési Szemle. Felsőbb bíróságaink ügyforgalma az 1889. évben. Dr. SZOKOLAY ISTVÁN-tól. — A Btk. 359. §-ának értelmezése. B. E. kir. táblai birótól. — Zálogos jogviszony elismerése rendes perben, habár az az ősiségi ny. p. ideje után kelet­kezett. BÍRÓ VILMOS mármarosszigeti kir. törvényszéki birótól. — A börtönügy. Dr. GRUBER LAJOS budapesti ügyvédtől. — Külön­félék. — Nemzetközi Szemle. — Irtások. Melléklet: Curiai Határozatok. — A perrendtartási javaslat indoko­lása. — Kivonat a «Budapesti Közlöny»-ből. A regeneratio. A napi hangulat zavaró hatásától megszabadulva sem veszítenek jelentékenységükből Szilágyi Dezső budget-elő­terjesztései, a­melyek február 3-án, 5-én és 6-án elmondva, az objektívebb jogászvilág körében csak most dominálnak igazán a szellemek fölött. A parlamenti helyzet fölött már az első pillanatban domináltak. Igaz, hogy ez egymagában nem képezheti egy akkora terjedelmű és fontosságú igazságügyi politikai pro­gram­ jóságának ismertető jelét; igaz az is, hogy a szünte­lenül változó parlamenti hangulat még a különben helyesnek, sőt nagyszerűnek felismert programmok végrehajthatósága tekintetében sem nyújt csak némileg is megbízható garan­ciát, mert hiszen a parlamenti pártokat sem lehet besózni, mindazáltal a hidegebb itéletű jogászvilágra s annak remé­nyeire nem lehet közömbös annak felismerése, hogy Szilágyi Dezső parlamenti helyzetét épen ezen messzemenő előter­jesztései szilárdították meg véglegesen, talán épen azért, mi­vel azokban nemcsak egy merészebb és hatalmasabb elme önálló ad­ióképessége nyilatkozott meg, de egy őszintébb temperamentum varázsa is; a férfiak pedig mindig barátjai a bátorságnak és őszinteségnek, még akkor is, ha képviselői padokon ülnek s a pártpolitika schemái szerint szoktak áta­lában véve gondolkozni. A jogászokra nézve, a­kik a magyar igazságügyek regenerálását nem lelkesedésből s nem is pártjelszavak és formulák szerint, de nem is ötletszerűleg, hanem egész élet­hivatásuk komoly meggyőződésével, gyakorlatilag, régtől fogva és állandóan akarják s a­kik arra vannak hivatva, hogy a nagy regeneratio papiros-szabályait egy ország, a haza egész területén s a nemzet minden életviszonyaiban valósággá változtassák, — ezekre nézve nemcsak hogy nem közömbös, de legnagyobb mértékben örvendetes és bizalom­keltő, mikor a törekvéseiket képviselő erőteljes, bátor és őszinte államférfiúi alak, kezében a cselekvés hatalmi eszkö­zeivel, az illetékes államjogi tényezők egyetemes támoga­tását, sőt — a­mennyire még lelkesedésről beszélhetni, — lelkesedésük nem közönséges mértékét bírja megszerezni. S valóban kétségtelen, hogy 1872 óta, a­mikor tudniillik az 1848. évi reformelvek félreszorultak, egyetlen időpont s egyet­len politikai helyzet sem fordult elő, mely ennyire kedvező lett volna az újkori Magyarország jogi organisatiójána­k befe­jezésére,­­ leszámítva a pénzt, mely mindig kevés volt és most is kevés. Sokan mindenesetre hibául rótták föl a parlamentben ülő kitűnő jogászoknak, hogy a budgetvitában nagy tudá­sukkal és tapasztalataikkal voltaképen nem vettek részt. Mindazáltal ebben a ténykörülményben hibát csak keresni lehet, de találni nem. S egészen érthető, sőt természetes, hogy akkor, mikor magában a miniszterben van annyi bátorság, hogy az igazságügyi állapotok chronikus sebhelyei­ről — mint többek közt a börtönügynél is tette, — szabad őszinteséggel, sőt bátor kíméletlenséggel rángatta le a kuruzsló balzsamokkal vastagon megkent régi kötelékeket s nyomban rá elementáris­ erővel foglalta össze mindazon gyógy­javas­latokat, a­melyeket közöttünk a legfényesebb elmék és legnemesebb szívek régtől fogva ajánlottak; hogy akkor ugyanazt, talán kevésbé pozitív módon ismételni, a­mit maga a miniszter a kormányférfiú tekintélyével elmondott, a gyer­mekesség bizonyos neme lett volna. A jogi regeneratio elvi alapjai tekintetében bizonyára minden számottevő nézet és meggyőződés megegyezik a miniszter programmjával. A­mi pedig a tudomány kritikáját és a részletek tökéletességének ezernyi kérdését illeti, ennek az ideje csak a törvényjavas­latok publikálásának pillanatában fog elérkezni. A regeneratio terve, vagy mint a miniszter mondotta, a magyar jog anyagi és alaki rekonstruálásának terve azon­ban mindenesetre elég világosan fekszik a kritika asztalán. Vannak ugyan egyes részei, a­melyek a változhatatlanság jellegét épen nem viselik magukon (mint például az esküdt­székek partiális életbeléptetésének ügye), s ismét vannak olyanok, a­melyek nagy politikai és pénzügyi nehézségekbe ütközve (pl. a polgári házasság és börtönügy) csak általános vonalakban s nem minden aggodalom nélkül, csaknem­­­szok­tató" gyanánt vannak kirajzolva, de a struktúra arányai elég tiszták s az épület összetartó, fundamentális alkatrészei nagyobb nehézség nélkül keresztül láthatók. A­mi azonban a munka sorrendjét illeti, mint minden hatalmas és drága építkezésnél, csak átlagokat látunk magunk előtt. Sokban az időjárás alkalmassága, sokban a pénz bősége, sokban az ország politikai életének esélyei fognak határozni. S ha itt a miniszter általános jelzései után indulva vetjük rövid képét a rekonstrukciónak, az bizonyára csak hozzá­vetőleges sorrendje lesz az évekre terjedő bonyolódott mun­kának s inkább is magának a tervnek, hogysem a kivitel logikai rendjének megértésére fog szolgálni. Az első mindenesetre a ki­. táblák tizfelé osztása lesz. Ebben a dologban már sok tinta fogyott el, de mivel a hátralékok nem fogytak el, a kormány egyszerűen a hátra­lékokat is decentralizálja a táblákkal együtt, a­mi egy­magában csakugyan nem fog nagyobb nehézséget okozni, mint a­mennyit az iratok szétosztogatása, bepakolása és elszállítása vesz igénybe. A decentralizáló törvényjavaslat már márczius hóban letétetik a képviselőház asztalára, s mivel a táblák székhelyei a polgári szívekben mély érzel­meket ébresztenek, a lokálpatriotizmus és a képviselői man­dátum­érdek fog fölöttük mulatságos harczba keveredni. A kormány, alapos hírek szerint, a következő 10 várost fogja proponálni, minden kabinetkérdés kizárásával: Budapest, Kolozsvár, Marosvásárhely, Nagyvárad, Szeged, Temesvár, Kassa, Pozsony, Szombathely és Pécs. Debreczen azonban erősen pályázik, s meglehet nem minden kilátás nélkül a sikerre.

Next