Jogtudományi Közlöny, 1920

1920-06-01 / 11. szám

Ötvenötödik évfolyam, 11. szám. Budapest, 1920 junius 1 JOGTUDOMÁNYI ALONY KAPCSOLATBAN A DÖNTVÉNYTÁRRAL Szerkesztőség: I., Bérc-utca 9 Kiadóhivatal, IV., Egyetem­ u. 4 Megjelenik kéthetenként Előfizetési díj a I. év április—juniusi negyedére 20 K. A kéziratokat bérmentve a szerkesztői irodába kell küldeni, a megrendeléseket a kiadóhivatalba. TAN­TALOM. A békeszerződés. — Vargha Ferenc kuriai tanács­elnök : Lánckereskedők és árdrágítók. — Dr. Darvas János buda­pesti ügyvéd, m. kir. tart. százados, hadbíró : A védő és védence. — Dr. Helényi József kir. törvényszéki bíró : A lakásügyekben köve­tendő eljárás szabályozása tárgyában kibocsátott rendelet. — Szemle. Melléklet: Büntetőjogi Döntvénytár. XIII. k. 5. ív. A békeszerződés. Ha a békeszerződés megfelelne a nevében kifejezett fo­galmi elemeknek, ha nem nélkülözné úgy a béke, mint a szer­ződés fogalmának ismérveit, kötelességünk volna úgy köz-, mint magánjogi rendelkezéseivel tüzetesen foglalkozni. Sajnos, az az elaborátum, amelyet a magyar békedelegációnak átnyújtottak, szinte felment a kötelezettség alól. Sokat vitatkoztak, váljon a nemzetközi jog egyáltalán jog-e, de ma már communis opinio doctorum, hogy a Jus Gentium nem természetjog, sem ce az államok erkölcse®, nem politika, ha­nem valóságos pozitív jog, bárha mint Martitz jellemzi jogászi­kig tökéletlen jogrend is. Ha pedig jog, akkor keletkezésére is érvényesek a jog egyetemes fejlődésének törvényei. Ennek a fejlődésnek legkiemelkedőbb jellemvonása az összes­ség érdekeinek győzelme az egyéni érdekek felett, társadalom­tudományi látószögből : a kollektivizmus túlsúlya az individualiz­mussal, jogászi szóhasználatban : a közjog uralma a magánjog­gal szemben. Ami a jogfejlődés kezdetén mitológiai képleges­séggel, mint az isteni jog fölénye mutatkozik, az napjainkban mindinkább kézzelfoghatóan az összességi érdekek kifejezett el­ismerésében nyilvánul meg. Úgy az egyénnek az állammal szem­ben, mint a társadalmi osztályoknak egymás között folytatott küzdelmében a kompromisszum a jog igazi forrása, de a küzdő erők eredője abban az arányban tolódik el az összességi érde­kek irányában, amelyben az összességnek számbelileg túlnyomó osztályai hatalmuknak öntudatára ébrednek. Védeni a gyen­gét, jogi szabályozással kiegyenlíteni azokat a hátrányokat, ame­lyekkel a gazdaságilag és társadalmilag kedvezőtlenebb helyzet jár : ez a jog szociális irányú fejlődésének vezető gondolata. Lát­szólag tehát a gyengék túlsúlya az erősek felett, valójában csu­pán felismerése annak, hogy a gyengék erősekké váltak. Nem változik a kép, ha a társadalmon belül mérkőző osztá­lyokat az állami közösségekkel helyettesítjük, amelyeknek harca mindenkoron a nemzetközi jog bölcsője volt. Úgy a kis nemze­tek védelmének jelszava, amelynek jegyében a világháború vihara lezajlott, mint a népek szövetsége, amely mint formaszerű záró­akkord a nemzetközi jog fejlődésének új szakát jelképezi, egy­aránt arra vall, hogy a nemzetközi jogban is a kollektivizmus gondolata igyekszik túlsúlyra jutni. Hogy a valóság tényei nem álltak és nem állnak összhangzásban a hirdetett elvekkel, az mit sem változtat azok eszmei tartalmán s ha a győztes talán ideig­óráig kényszerrel ellenszegülhet is a fejlődés szellemének, ame­lyet önmaga idézett fel, végezetül még­sem kerülheti ki Goethe bűvész-inasának tragikumát. De nem kerülheti el a nemzetközi jog a jogfejlődés másik alapigazságát sem, amely szerint a jog és a kényszer fordított arányban áll, vagyis Fouillée ismeretes axiómája szerint: le droit est á son maximum, quand la contrainte est á son minimum. Még Ihering óvatos formulázása beéri a jog és a kényszer viszo­nyának azzal a meghatározásával, hogy a jogrenden belül van­nak szabályok, amelyek ki nem kényszeríthetők, de már hang­súlyozza, hogy a norma mint elvont imperativum a jog belső lényege. Harminc évvel később Stammler a­­joggal fogalmilag kapcsolatos kényszert ekkép írja körül : Zwang im sozialen Sinne besagt das selbstherrliche Einf­ügen eines Willensinhaltes in die Reihe der Mittel für ein anderes Wollen. (Theorie 98.) így halványul el a jognak, mint erkölcsi imperativumnak fel­ismerésével a jog kikényszeríthetőségének postulátuma. Igazá­ban joggá csak akkor érik a jog, ha a kényszertől függet­lenül. Még fokozottabban tükrözi ezt az igazságot a nemzetközi jog, amely mindenkori iskolapéldája volt a tételnek, hogy a kény­szer a jognak nem fogalmi eleme. Lehet-e ezek szerint remélni vagy attól tartani, hogy az elénk terjesztett békeszerződés élő jognak lesz a szülőforrása? Hatalmi konjunktúra a benne foglalt szabályoknak ideiglenes elfogadására késztethet, de a nemzetközi szerződésre, mint jog­forrásra is áll az, amit Cruet a törvényről mond, hogy tartalmá­val és nem eredetével kötelez : lui obéir n'est pas un devoir, c'est un besoin. Jog-e az a cselekvési szabály, amely kényszerben fogantatott és amelyet csak a kényszer tart életben? Ez a kér­dés egyaránt vonatkozik a közjogi, mint a magánjogi rendelkezé­sekre. Mert akár az állampolgárságra, akár az elszakadó ország­részek vagy a volt ellenséges államok polgáraival szemben telje­sítendő szerződésekre, akár a hazai részvénytársaságok nemzeti­ségére irányadó szabályokról van bennök szó, egyaránt a győztes hitelező egyoldalú érdekét uralják. Jog pedig csak akkor kelet­kezhetik, ha a hatalom önmagát bírja legyőzni. Miként egy kiváló angol jogbölcsész , Sheldon Amos tanítja (The science of law 339.) a nemzetközi jog törvényhozói közt első helyen az állam­férfi áll, aki a szerződés megkötésével arra törekszik, hogy «két nemzetet, ha nem többet, oly új szabályok tiszteletére kötelez­zen, amelyeket az általános célszerűség és igazságosság érzéke (sense of general expediency and justice) diktált s amelyek ezért általános elismerésre tarthatnak igényt®. Igaz, hogy az idézett munka több mint fél század előtt jelent meg s úgy látszik újabban a legértékesebb tudományos igazságok sem mentesek az elévü­lés alól. Lánckereskedők és árdrágítók.* 4. Az erkölcsi rend megszilárdulásának egyik fő akadálya a munka és kötelesség erkölcsi érzésének meglazulása, sőt sokak­nál teljes eltűnése. Ezt a háború­t a rákövetkező forradalmak váltották ki. Az ország, sőt az egész világ immár hat éve a ter­melő kötelességérzés anarchiájában van. A háború alatt, termelő a kultúra nézőszögéből produktív munkakötelesség nem volt , ellenben harminc millió ember parancsszóra pusztította a kultúr­javakat s emberi életet , akik pedig itthon termeltek, főkép és elsősorban a pusztítás seregének termeltek ; maguknak csak annyit, mint hajdan a rabszolga termelhetett magának az ültet­vényes rabszolgatartó kegyelméből. A hadsereg és háború szörnyű molochja falt fel minden erkölcsi s anyagi értéket, anélkül, hogy jól lakott volna. Lehet-e azon csodálkozni, hogy az a sok-sok millió ember, kik a harctereken részint teljes tétlenségben, rész­ben öldöklésben töltöttek el több, mint négy esztendőt, a funk­. Bef. közi. — Az előbbi közi. 1. a 7., 8., 9. és 10. számban.

Next