Jogtudományi Közlöny, 1972

1972. december / 12. szám

1972. szeptember hó , JOGTUDOMÁNYI KÖZLÖNY 613 a rendelkezését, amely szerint az országos je­lentőségű nagytávlatú területrendezési tervek közül az országos településhálózat-fejlesztési koncepciót, a tervezési-gazdasági körzetek te­rületrendezési terveit és az egyes kiemelt egyéb területi egységek nagy távlatú rendezési terveit a kormány elé kell terjeszteni. E rendelkezések szellemében bocsátotta ki a Minisztertanács „Az országos településhálózat-fejlesztési kon­cepcióról" című 1007/1971. (III. 16.) sz. határo­zatát. A területfejlesztési munka érdemi elő­segítését szolgálja „a területfejlesztés irányel­veiről" szóló 1006/1971. (III. 16.) sz. kormány­határozat is. A népgazdasági tervek végrehajtásának elő­mozdítása érdekében a Minisztertanács megha­tározza a gazdasági ösztönzők rendszerét, szá­mos nagyfontosságú — árpolitikai, bérpolitikai, munkaerőgazdálkodási, termékforgalmi stb. — döntést hoz, megállapítja a hitelpolitikai irány­elveket stb. A népgazdasági terv, különösen az éves népgazdasági terv végrehajtási feltételeinek biz­tosításában kiemelkedő szerepet tölt be az álla­mi költségvetés. Az éves — és ha erre sor ke­rül, a távlati — állami költségvetési törvényt az országgyűlés fogadja el. A népgazdasági terv és az állami költségvetés közötti összhang bizto­sítása érdekében nagy jelentősége van ezért an­nak, hogy az állami költségvetés előkészítését és végrehajtását a pénzügyminiszter közremű­ködésével ugyancsak a Minisztertanács fogja össze. 6. A tudományos és kulturális fejlesztés irányának, valamint a szociális és egészségügyi ellátás rendszerének meghatározása nagyfontosságú feladataiként határozza meg a módosított alkotmány a Minisztertanácsnak, hogy meghatározza a tudományos és kulturális fejlesztés irányát, biztosítja a szükséges szemé­lyi és anyagi feltételeket, továbbá, hogy meg­határozza a szociális és egészségügyi ellátás rendszerét, gondoskodik anyagi fedezetéről. A Minisztertanács jelzett tevékenységének társa­dalompolitikai hátterét és kereteit az alkot­mánynak azok a rendelkezései határozzák meg, amelyek a Magyar Népköztársaság alapvető funkcióinak minősítik a tudományos és kultu­rális fejlődés, valamint a fejlett szociális ellátás és egészségvédelem biztosítását. Alkotmányunk „A Magyar Népköztársaság társadalmi rendje" c. I. fejezetében rögzíti le, hogy a Magyar Népköztársaság szervezi és tá­mogatja a társadalom fejlődését előmozdító tu­dományos munkát, segíti a haladást szolgáló mű­vészetet, biztosítja az állampolgárok képzettsé­gének és műveltségének állandó növelését, va­lamint, hogy a Magyar Népköztársaság védi az állampolgárok életét, testi épségét, egészségét és betegség, munkaképtelenség, öregség esetén támogatja őket. Ezekhez az alapozó rendelke­zésekhez kapcsolódnak az alkotmánynak „Az állampolgárok alapvető jogai és kötelességei" c. VII. fejezetében található azok a rendelkezések, amelyek — többek között — kinyilvánítják, hogy az állampolgároknak az élet, a testi épség és az egészség védelméhez fűződő jogát a Ma­gyar Népköztársaság a munkavédelem, az egész­ségügyi intézmények és az orvosi ellátás meg­szervezésével, az emberi környezet védelmével valósítja meg.­ Az állampolgárokat öregség, be­tegség és munkaképtelenség esetén megillető anyagi ellátáshoz való jogot pedig a Magyar Népköztársaság a társadalombiztosítás kereté­ben és a szociális intézmények rendszerével biztosítja. 7. A tanácsok elvi irányítása és tevékenységük törvényességének központi felügyelete Nagy jelentőségű feladatcsoporttal bővült a Minisztertanács hatásköre a tanácsokról szóló 1971. évi I. tv. alapján. A tanácstörvény felol­dotta azt az éles megkülönböztetést, amelyet korábban a tanácsok mint államhatalmi szervek, valamint a tanácsi végrehajtó bizottságok és szakigazgatási szervek, mint államigazgatási szervek között tettünk. A törvény a tanácsot az egyéb tanácsi szervekkel együtt minősíti nép­képviseleti­ önkormányzati és államigazgatási szervnek. A tanácsi szervek jellegének új­szerű meghatározása lehetővé tette, hogy meg­szűnjön a tanácsi szervek központi irányításá­nak az a kettőssége, amelyben a tanácsoknak mint államhatalmi szerveknek általános irányí­tását az államhatalom egyik legfelsőbb szerve, az Elnöki Tanács, a végrehajtó bizottságok köz­ponti irányítását pedig az államigazgatás legfel­sőbb szervének tartott Minisztertanács végezte. A tanácstörvény és a módosított alkotmány is a tanácsok egységes központi elvi irányítását és tevékenységük legfelsőbb törvényességi fel­ügyeletét a Minisztertanácsra bízza. A tanács­törvény X. fejezete részletesen meghatározza a Minisztertanács jogait és feladatait a tanácsi szervek irányításában. A Minisztertanács a ta­nácsok általános elvi irányítását, tevékenysé­gük központi törvényességi felügyeletét, vala­mint a tanácsok végrehajtó bizottságainak köz­ponti irányítását a Minisztertanács Tanácsi Hi­vatalának közreműködésével látja el.5 . E célok és követelmények szolgálatában alkotta meg az országgyűlés az egészségügyről szóló 1972. évi II. törvényt, amely 3. §-ában kinyilvánítja, hogy az egészségügy irányítását a Minisztertanács az egészség­ügyi miniszter útján látja el, aki az egészségügyi szak­igazgatás legfelsőbb szerve. 5 L. Papp Lajos: A tanácsszervek központi irá­nyítása. Állam és Igazgatás 1972. évi 1. sz., valamint az 1024/1971. (VI. 22.) Korm. sz. határozattal módosított 1026/1970. (VII. 21.) Korm. sz. határozat a Miniszter­tanács Tanácsi Hivataláról és a Tanácsi Koordinációs Bizottságról.

Next